Boot disk error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mouze

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2002
Hey,

ik heb een probleem met de pc van mijn moeder. Het zit zo:
Ze vond dr pc nogal langzaam en hij was ook nogal oud, dus zei ik dat ze het moest updaten. Toen had ze een nieuwe moederbord, CPU en geheugen gekocht.
Moederbord: ASUS A7V400-MX
CPU: AMD Sempron 2300+
Geheugen: 512 MB DDR ram
(Klik voor meer info, ik heb het bij mycom en alternate gekocht).

Dus ik heb alles erin gezet enzo, maar toen ik em wou opstarten kreeg ik eerst gewoon normaal scherm van moederbord enzo, toen bleef heel lang _ dat knipperen in een zwart leeg scherm en vervolgens krijg ik de melding: "BOOT DISK ERROR, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Als ik enter druk krijg ik gewoon dezelfde melding.

Dus ik denk naja ik formatteer de harde schijf wel ff en installeer windows XP opnieuw. Hij deed alles goed, formatteren en nog meer enzo, maar op een gegeven moment moest ie de pc opnieuw opstarten, krijg ik weer dezelfde melding :S

Ik heb de harde schijf op master staan op PRI IDE
Mn DVD speler staat ook op master op SEC IDE.

Weet iemand hoe ik het kan oplossen?

Thanx,
Floris

herkent de pc bij het opstarten de hd wel? anders moet je in de bios kijken evt een automatische hd check doen. in ieder geval wordt er geen bestu sys gevonden.

In dat eerste scherm dat je ziet waar je ook ziet hoeveel geheugen enzo je hebt staat er:
Primary master: Seagate hs93 hd (ik weet niet welk merk en welke typen maar ik verzin maar wat)
Primary Slave: None
Secundary Master: DVD blabla
Secundary Slave: None

Ook in de bios herkent ie de Hard disk...

Maar wat me ook nog even opviel: Ik heb een AMD sempron 2300+ met een snelheid van 1,58 GHz (volgens alternate), maar in dat eerste scherm staat 950MHz
Dat snap ik ook niet helemaal...

dat laatste kan misschien ook in de bios veranderd worden. verder kan het een hardware probleem zijn de hd. probeer eens een andere hd met best sys.

Geplaatst door virtuosa
misschien ff de jumper verzeten van de fsb
Waar moet ik die verzetten en op wat?

Geplaatst door PeterVeen
dat laatste kan misschien ook in de bios veranderd worden. verder kan het een hardware probleem zijn de hd. probeer eens een andere hd met best sys.
Wat is een andere hd met best sys.?

Geplaatst door bultje21
Boot sequence controleren.
Eerste DVD-speler
dan HDD
Boot sequence? Bedoel je gewoon de boot volgorde ofzo?

Ik ga zo proberen mijn eigen hd erin te zetten kijken of ie dan opstart...
Ik laat wel ff weten of het lukt enzo...

Thanx alvast allemaal! :)

Geplaatst door bultje21

Is het zelfde...
Oke ik heb nu dit staan in de bios:
1e boot device: CD-ROM
2e boot device: HDD-0
3e boot device: HDD-1
4e boot device: HDD-2

En het werkt...
Het is zeker zo dat mijn harde schijf HDD-0 is ofzo?

Maar dan nog het andere probleem: in de bios staat dat er een AMD Athlon XP in zit maar er zit een AMD Sempron in. Of is dat hetzelfde?
Ook staat er dat ie op 950 MHz draait, dus dat kan nooit kloppen.
Ook staat er DDR speed: 266 MHz ofzo iets...

Oké, hij doet het nu prima die pc...

Alleen nog 2 probleempjes:
Hij zegt dat er een 950 MHz AMD Athlon XP inzit terwijl er een 1,58GHz AMD Sempron CPU inzit..

Ook zegt ie dat het geheugen op 266MHz draait, terwijl het volgens mij 333MHz aankan (het mobo, het geheugen zelf is 400MHz)...

dan moet je dat toch echt instellen of op het moederbord => zie handleiding van het moederb. of in de bios met settings

Geplaatst door bultje21
dan moet je dat toch echt instellen of op het moederbord => zie handleiding van het moederb. of in de bios met settings
Moet ik dat dan doen door de FSB te verhogen?
Zo ja: in de handleiding van mn mobo staat dat ik die alleen kan instellen als het een unlocked CPU is, en in de bios kan ik niks vinden waar ik het kan verhogen...

Geplaatst door Mouze

Moet ik dat dan doen door de FSB te verhogen?
Zo ja: in de handleiding van mn mobo staat dat ik die alleen kan instellen als het een unlocked CPU is, en in de bios kan ik niks vinden waar ik het kan verhogen...
1. Jah
2. Ik zou zeggen wie nie waagt wie nie wint. Maar let op dat je nie te hoog gaat...

Hier een screenshot van AIDA32 (zie bijlage)
En dit staat op de site van AMD:
Socket/Technology: Socket A /130-nm
Model Number: 2300+
Frequency: 1.583 Ghz
L2 Cache: 256KB (exclusive)

Volgens mijn berkening zou er dus een frequentie van 333.26, oftewel 333 MHz, moeten zijn... want 333*4,75 is ongeveer 1583 MHz...

Ook staat er: AMD Athlon XP
Maar ik heb een AMD Sempron :confused:
Maakt dat iets uit? Of is dat gewoon hetzelfde?

En in mijn BIOS heb ik overal gekeken, echt elk menu-tje maar ik kan mijn FSB niet verhogen, hij staat gewoon vast :8-0:

Ik ga zo ff proberen die DIP swiches op mijn moederbord zo te zetten dat ik de volgende instellingen krijg:
CPU: 166.67 MHz
AGP: 66.67 MHz
PCI: 33.33 MHz

Ik hoop dat het werkt :eek:

In iedergeval hartstikke bedankt voor jullie antwoorden :thumb:

Bijlagen

• cpu.jpg
    cpu.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 32
sempron is gewoon een amd xp die niet helemaal aan de kwalificaties voor een xp voldoet.

Ok het is gelukt ik heb die switch voor FSB op de juiste stand gezet... Hij draait nu op de goede snelheid

Hartelijk bedankt allemaal :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan