boot/F2/werkt niet/of duurt erg lang/zonder exct. HD /zelfde probleem bij dualboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutch1

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
dag allemaal,
heb de vraag al elders gesteld maar geen antwoord of onvoldoende antwoord ontvangen.

Als ik de externe HD heb aangesloten kan ik met F2 de bootschijf die automatisch op de e.o.a. manier de externe HD kiest als 1e boot, niet veranderen of ik moet elke keer 30 seconden of meer wachten, en dan nog is het een gok.

Ook bij een dualboot (W7 en Ubuntu b.v.) kan ik instellingen niet aanpassen.

De externe HD heb ik al geformatteerd en opnieuw gevuld.
Ook de comp zelf opnieuw geïnstalleerd.
Ik heb sinds kort een shuttle met de nieuwe sandbridge processor.

Ik heb geen idee wat te doen.
Als ik overigens met een hoop geluk en heel veeeel geduld met mazzel uiteindelijk de boot F2) om kan zetten naar de interne HD dan is er verder geen probleem.
Het gebruik van de opstartmanager vanuit Ubuntu werkt niet.

Graag mogelijk wat licht in de duisternis.
Oh ja, ik weet dat ik ook zonder de externe HD aangesloten te hebben geen problemen heb,lol.

Dutch1

Laatst bewerkt:
Hoi,
staat wellicht in je Bios als eerste opstartoptie usb device ingesteld? Maar dan nog, dan zouden er al opstartbestanden op je externe moeten staan denk ik zo. Je hebt toch niet bij installeren je externe aangesloten gehad?

Laatst bewerkt:
dag,
allereerst dank voor je bericht.
voor zover ik weet niet.
anders kan het ding ook niet opstarten.
ik denk zelf dat het ergens te maken heeft met de muis/toetsenbord, via een tussenstuk naar de usb-poort.
maar dat is geen kennis maar een gedachte.
hans

Geef aan welke pc/laptop je hebt. Afhankelijk v.h. merk enz. is het F2, del, F6 enz om in het Bios te geraken. Voordat je pc begint met booten moet je op het logoscherm dat eerst verschijnt kunnen zien (meestal onderaan links) welke toets dat je moet kiezen om in de setup v.h. Bios te komen.
Ga in het hoofdmenu naar de tab "boot" o.i.d. en stel daar onder bootsequence o.i.d. je harde schijf als eerste bootdevice in.
Kijk of je dat lukt en controleer ook welk station/apparaat nu als eerste staat ingesteld.

dank je Mike,
in het begin van de berichten rij heb ik al gemeld dat het F2 ( is voor de aanpassing bam de bios -opstartkeuze)is en F10 voor de keuze op een rij.
als eerste staat daar ingesteld de externe HD.
Als 2e de interne HD.
Het probleem is nu dat als ik met F2 opstart op dat moment de computer niet of helemaal niet meer werkt.
Dan moet ik of wachten (gemiddeld ca. 30 tellen) tot ik b.v. in het hoofdmenu handmatig naar de keuze boot ga en dan vervolgens elke stap ook weer verder 30 tellen of meer.
Dat laatste gaat soms helemaal niet want dan zegt de computer doe het zelf maar.
Weer opstarten dus
dutch1

Helaas kom ik er neit zo goed wijs uit. Je kunt toch wel in je Bios komen?

bootprobleem

dag mike,
dank je voor je antwoord.
Even om hopelijk duidelijk te zijn.
Als de computer start druk ik op F2 waardoor ik in het bootmenu kom.
Dan begint het probleem.
Als ik vervolgens in het menu naar het item moet om de boot aan te passen, dan moet ik bij elke stap ca. 30 seconden wachten alvorens met de tab- of de pijl toets verder te kunnen gaan.
Als ik dan eindelijk eenmaal bij het veranderen van de opstartmodus ben geraakt dan houdt het meestal op en kan ik uiteindelijk niet verder.
De F10-knop werkt niet bij het opstarten. Dus ook op die manier kan ik niet een keuze maken.

Ik dualboot ook en wil ik de modus aanpassen in b.v. Ubuntu dan lukt dat ook niet of na uren geduld.

Ik computer al vele jaren en heb dit fenomeen nog nooit mee gemaakt.

Om dat ik geen ouderwetse aansluiting meer heb voor mijn toetsenbord ( de ronde met de pinnetjes en gaatjes) gebruik ik een tussenstuk om e.e.a. om te zetten naar de usb-aansluiting.
Als alles is opgestart kan ik het toetsenbord gewoon gebruiken.
Misschien een domme opmerking, maar zou het aan het Asus-moederbord kunnen liggen?
Of de nieuwe i5 sandbridge processor?

Gewoon een vraag, maar nogmaals ik weet het niet.

Hans

Hoi,
het kan zowel aan je toetsenbord liggen alsook aan de voeding, heb je al eens een ander toetsenbord geprobeerd met PSP/2 aansluiting (even lenen v.e. kennis/vriend)? Hoeveel watt is de voeding?
Ik begrijp nu pas goed wat je probleem is. Kun je ook het typenr. of serienr. van je shuttle eens doorgeven zodat ik de specificaties kan opzoeken?
Dat je steeds die 30 sec vertraging hebt komt wss door die aansluiting v.h. toetsenbord, bij veel oudere modellen pc's worden de usb-poorten pas geactiveerd na de BIOS POST. Maar het kan ook zijn dat je voeding o.i.d. kuren vertoont, of je CMOS-batterij.
Ik heb sinds kort een shuttle met de nieuwe sandbridge processor.
Is alles helemaal nieuw? Heb je het probleem van begin af aan gehad? Of alleen in combinatie met je toetsenbord?

boot

dag,
dank voor je reactie.
het probleem is opgelost.
excuus voor het late antwoord.
het was de verbinding tussen ps2 en usb, nieuw gekocht maar werkte niet.
anderen geprobeerd die werkten ook niet.
in ieder geval nu een toetsenbord zonder cijfers (met numlock aan = verhaal apart, werkte dus in het begin niet goed) en alles is in orde.
nogmaals dank voor je meedenken
dutch1

Graag gedaan en succes verder. :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de blauwe werkbalk, boven de beginposting v.d. site). :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan