Boot from AHCI CD-ROM ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

catlady1971

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2009
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Na een korte stroompanne in mijn huis (1 seconde ofzo) stelde ik vast dat mijn 3 maanden oude PC (Windows Vista Home Premium 32-bit) was heropgestart, een volledige geheugentest doorlopen had en uiteindelijk vastliep bij "boot from AHCI CD_rom".

Toen ik de CD-Rom van Vista van de fabrikant in de DVD-rewriter stak, gebeurde er echter niets en met mijn rescue-dvd's ook niet.

Een volledige restart haalde enkel uit dat de volledige procedure herbegon (hetgeen toch een zestal uur in beslag nam) en de pc alweer strandde bij "boot from AHCI CD-Rom".

Alle onderdelen van de pc lijken op het eerste zicht stroom te hebben.

Ik heb een versie van Vista op een bootable USB-stick staan maar die durf ik er niet in te steken, ik blijf op die pc liever bij de originele installatie van Vista en zou er eigenlijk wel Windows 7 op willen zetten in dual boot. Maar daarvoor zou ik wel iéts moeten kunnen doen met de pc :confused:

Is het gewoon mijn dvd-rewriter die stuk is, of is het wat anders ?

Alvast bedankt !
Catlady

Zie je de CD/DVD-ROM wel bij het opstarten ertussen staan?
Of in de bios?

Als ik opnieuw opstart (met cold start), begint de pc eerst die hele geheugentest-procedure opnieuw te doorlopen. Hij blijft dus eerst een paar uur (!) hangen op het Intel-logo en daarna komen alle geheugentest-resultaten erop wat weer een paar uur duurt. Aangezien ik geen tijd heb om daarop te staan kijken (pc staat in aparte kamer) weet ik niet of hij op een bepaald ogenblik de boot-optie van vista op de harddisk of van de cd-rom aangeeft.
Als de hele procedure van de geheugentest doorlopen is, kan ik dus niet aan het bios en hij geeft me op dat ogenblik ook geen opties om andere boot-mogelijkheden te kiezen :s:confused:

Niemand enig constructief idee vooraleer ik mijn pc naar een technieker breng ? Ik ga nog even proberen te booten vanaf een extern dvd-station maar daarna weet ik het ook niet meer...

Thanks !

Ik zou zeggen je batterijtje van je moederbord er eens uithalen zodat je bios word gereset--> op de standaardwaarden wordt gezet.
Dan zou je echt in het bios moeten geraken om er cd's, dvd's van te kunnen opstarten...

Maar ik weet niet of dit zo slim is aangezien je de pc nog maar 3 maand het en dus waarschijnlijk garantie, als de pc dus word opengedaan is die garantie volgens mij vervallen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan