Boot.ini aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

GDV007

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Ik heb windows xp en vista, maar nadat ik xp installeerde op een andere harde schijf dan vista ging vista niet meer... Mijn boot.ini ziet er zo uit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Nu weet ik niet welk getal ik moet ingeven voor de schijf waar vista op staat...
Het is de eerste partitie van die schijf. Bij schijfbeheer is de vista schijf 0 en de xp schijf 2, maar hier staat "disk(0)" voor xp...

Welk getal moet ik invoeren voor de vista schijf?

Ik denk zomaar dat je de opstartsector van Vista eventjes moet herstellen.
DVD erin, en kies voor installatie herstellen.
Hierna kiezen voor het opstarten te herstellen.

dat is nu net het probleem: als ik de dvd gebruik (zelfs in veilige modus) geeft hij altijd een bluescreen met code "A"

Wanneer je in de veilige modus zit, ben je niet aan het opstarten vanaf de DVD.
In dat stadium is hij windows al aan het laten.
Zorg dat je pc boot vanaf de DVD.

Wanneer je in de veilige modus zit, ben je niet aan het opstarten vanaf de DVD.
In dat stadium is hij windows al aan het laten.
Zorg dat je pc boot vanaf de DVD.
Nee, je kan bij het booten van de DVD met F8 extra opties kiezen zoals veilige modus enz.

Wanneer je de F8 functie gebruikt, kun je kiezen uit diverse opstartmogelijkheden binnen Windows.
Dus Windows normaal starten, Veilige modus, veilige modus met netwerkomgeving en laatst werkende configuratie.

Dit is dus NIET het booten vanaf DVD.

Kijk eens in je BIOS hoe de bootvolgorde staat.

Wanneer hij de eerste boot laat doen vanaf je DVD speler, zal je pc met de melding komen dat wanneer je wilt opstarten vanaf de DVD, je een willekeurige toets moet drukken.

Wanneer je de F8 functie gebruikt, kun je kiezen uit diverse opstartmogelijkheden binnen Windows.
Dus Windows normaal starten, Veilige modus, veilige modus met netwerkomgeving en laatst werkende configuratie.

Dit is dus NIET het booten vanaf DVD.

Kijk eens in je BIOS hoe de bootvolgorde staat.

Wanneer hij de eerste boot laat doen vanaf je DVD speler, zal je pc met de melding komen dat wanneer je wilt opstarten vanaf de DVD, je een willekeurige toets moet drukken.

De bootvolgorde is allemaal de dvd drive...
Het is vanaf de dvd: je drukt pas op f8 wanneer de dvd alle bestanden geladen heeft, moest hij de gewone windows zo opstarten was er geen probleem... De bluescreen komt ook als ik de dvd gewoon start!
Hij kan trouwens windows niet laden omdat hij niet weet waar windows staat, dat is nu net het probleem... -> Mijn vraag was:

Welk schijfnummer moet ik in de boot.ini ingeven?

Het probleem is dat hij zegt bij het opstarten van vista dat hal.dll niet gevonden kan worden of beschadigd is en een van de mogelijke oplossingen is de boot.ini aanpassen.

Laatst bewerkt:
Het probleem is eigenlijk dat door xp te installeren de vista installatie niet meer wil booten.
Kan ik dit oplossen met bv. Hiren's boot cd?

Vista werkt qua booten heel anders dan XP.

Dus het boot.ini bestand aanpassen zal niet het gewenste resultaat heben.

Toch denk ik dat je qou booten vanaf de DVD iets verkeerd doet.
Wanneer hij correct boot vanaf de DVD moet je de volgende vensters krijgen:
11qmssy.jpg

1zzgmev.jpg

s5h7bq.jpg

2v3lmwg.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb al een aantal vista installaties gedaan en weet ook wel hoe het eruit ziet, maar hij geeft elke keer net voor dat venster een bsod...

Dan vermoed ik dat je defecte hardware in je pc hebt zitten.
MemTest al gedraaid?

Dan vermoed ik dat je defecte hardware in je pc hebt zitten.
MemTest al gedraaid?

Deze bluescreen kreeg ik in vista als mijn cpu blokkeerde door een te hoge overclock, maar voor de zekerheid heb ik hem op standaard snelheid gezet en nog doet hij het...
Vista zegt dat dit een probleem zou zijn met de sata driver, maar daar ligt het niet aan.
En het is zeer lastig dat ik niet eens mijn vista dvd kan gebruiken :rolleyes:
Memtest heb ik nog niet gedaan, nee...

Ik herinnerde mij daarnet dat ik vroeger altijd de 4de GB ram eruit moest halen voor het starten van de dvd, de dvd heeft het nu automatisch hersteld :D

Bedankt voor de informatie! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan