boot.ini vraag: wat kan weg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

headout

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
De oorspronkelijke situatie:
Code:
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Test" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Oud" /fastdetect

Winxp "oud" kan weg; klopt deze inhoud van boot.ini dan?
Code:
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition[b][COLOR=red](2)[/COLOR][/b]\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition[b][COLOR=red](2)[/COLOR][/b]\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Test" /fastdetect

Volgens mij blijft die 2 gewoon 3, aangezien die 1 ook gewoon in de nieuwe situatie 1 blijft...

Geplaatst door Muurhond

Nee, sorry. Gewoon testen is een te groot risico ofniet?
Maakt niet uit. Ik ben al te vaak aan het testen geweest, en dat bevalt me niet altijd goed :D

Je hebt drie partities op dezelfde schijf. Je kan de boot.ini inderdaad aanpassen door oud weg te halen, maar volgens mij moet je de regel niet veranderen van 3 naar 2. De xp installaties die je wilt gebruiken verwijder je immers niet, en de boot.ini verwijst hier wel naar. Vergelijk het met een ladekast met vakje 1 t/m 3, waarvan boot.ini de inhoudsopgave is.

Als je het niet zeker weet, kan je altijd een kopie van je boot.ini maken en deze vanuit een van de andere windows installaties (of zelfs vanuit dos, als je geen ntfs geinstalleerd hebt, of met de command console, als je ntfs geinstalleerd hebt) terugzetten.

Anders probeer je het commando fixboot als niets meer wil opstarten. Let wel even op dat er op de eerste partitie bestanden staan die je ook nodig hebt voor je andere windows installaties (naast boot.ini zijn dit ntdetect.com en ntldr en eventueel ntbootdd.sys), en de master boot record op de eerste partitie verwijst hier ook naar.

Geplaatst door hangmat
Je hebt drie partities op dezelfde schijf.
Klopt, op de 1e staat de "test" versie, op de tweede stond "oud" en op de derde staat nu een nieuwe, waar ik een image van wil maken.

//Edit: én opgelost! Thanks :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan