Boot Mgr ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

sneeuwmeestera

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 okt 2012
Ik heb vandaag dezelfde melding gekregen na het zoeken van een oplossing waarom mijn primary HDD (1) soms wel en soms niet gevonden gezien wordt! Na twee dagen klooien en testen heb ik het volgende ontdekt.

Ik heb een oude pc opnieuw voorzien van XP (voor oude spellen) incl. updates etc. Er zit ook een tweede secondary HDD (2) in die ik gebruik voor de data/games. Na een reboot of het opnieuw opstarten krijg ik de melding OS not found of bootmgr not found / missing!

Wat blijkt: in het bios wordt HDD 1 niet direct gezien en/of onthouden waardoor hij naar HDD 2 kijkt waar geen OS op staat. Vandaar de fout.

Mijn work arround: Opstarten in BIOS:
Kijken of HDD1 wordt gezien, zo ja bij een boot optie kijken of de volgorde van de disken goed is en zo niet aanpassen, dan F10 (opslaan en afsluiten) en dan werkt het.

Als HDD 1 niet gezien is ga ik weer uit de BIOS, dan herstart de pc, weer naar het BIOS, dan ziet hij de disk wel en dan de stappen zoals hierboven om XP weer op te starten.

Mogelijk dat iemand hier wat mee kan. Ik hoop nu nog dat iemand mij de oplossing kan bieden om mijn work arround op te lossen. Zou het met het batterij'tje te maken hebben op het moederbord? De pc is al een jaar of 6 oud.

@sneeuwmeestra
Welkom op Helpmij ;)
Ik heb je een eigen topic gegeven en lees de voorwaarden nog eens goed door.
Succes met je vraag hier op het forum!

Je master en slave settings van je schijven ok?De ide kabel correct aangesloten?

Bovenstaand of verkeerde/defecte ide kabel. Heb je al eens de nieuwste BIOS geinstalleerd?

Het opgeven van merk en type PC of moederbord kan helpen, indien het IDE schijven en kabels zijn, de master dient aan het eind van de 80 conductor kabel te zitten en de slave in het midden, ook zo gejumperd uiteraard of op cable select.

In de bios kun je, als het wat langer duurt, de detectie ervan op een langer tijd zetten en heeft de bios wat meer tijd.

Dank voor de reactie. Ik heb het probleem opgelost door: twee andere dezelfde schijven te gebruiken.

De optie master/slave had ik niet op de schijven zelf. Vroeger (bij de wat oudere schijven) kon je zo'n miniblokje gebruiken om dat te "setten". In mijn bios heb ik die optie ook niet gevonden behalve dan dat ik de volgorde kan aanpassen. Dat werkte niet.

Kabels waren goed, ook andere geprobeerd. Was ook geen oplossing.

Batterij op het moederbord vervangen maar mocht helaas ook niet baten.

Ik heb het bios niet geupdate/vervangen/gereset. Het werkte eerder wel dus dat zou het zeker niet moeten zijn.

Toen het werkte zaten er twee dezelfde schijven in. Dat heb ik uiteindelijk weer gedaan en met succes. Waarom twee verschillende schijven niet goed werkt blijft een raadsel maar het is voor deze oude (game) pc in ieder geval opgelost.

Nogmaals allemaal bedankt. Ik ga deze vraag sluiten als opgelost :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan