Boot probleem Sata schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

florisoe

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2007
Hallo,

Ik heb een nieuwe harde schijf in mijn pc geïnstalleerd. Waar ik al bang voor was blijkt nu ook te gebeuren.

De vorige schijf was een maxtor 160 gb ide schrijf. Deze schijf heeft zijn beste tijd gehad en is behoorlijk versleten. Vandaar de keuze voor een nieuwe schijf.

Mijn moederbord, een asus p4p800, kan zowel sata1 als ide schijven hebben. Ik heb een sata2 schijf van 1tb gekocht. Om de schijf te gebruiken moet er een jumper geplaatst worden zodat de snelheid terug gezet word, geschikt voor sata1. De jumper staat goed.

Ik heb met de oude schijf nog in de pc een nieuwe installatie van xp uitgevoerd op de nieuwe schijf zodat deze de oude kan gaan vervangen.

Ik heb de oude schijf er uit gehaald en in de bois ingesteld dat er geboot moet worden van de sata schijf. Als ik de pc opstart wordt windows echter niet opgestart. Ik krijg een zwart scherm met een wit streepje dat knippert.

Als ik de oude ide schijf er bij in hang dan krijg ik een keuzescherm welke windows installatie ik wil starten. Als ik dan de installatie kies op de sata schijf dan boot hij wel gewoon.

Het probleem zit hem dus in het feit dat ik niet kan booten met alleen sata schijven in mijn pc.

Wie kan mij hiermee verder helpen?

Het feit dat je een keuze scherm krijgt bij het opstarten betekent dat XP op de SATA schijf niet goed is geinstalleerd.

Bij het opstarten van de PC wordt na de POST geprobeerd de MBR (Master Boot Record) van de schijf te lezen. Deze verwijst naar de boot sector van de schijf, waar NTLDR staat. Dit start het boot proces van XP.

Het probleem is, dat dit bij de huidige installatie allemaal op de oude schijf staat, XP is geinstalleerd als "dual boot".

Je kunt het beste XP opnieuw installeren op de SATA schijf, waarbij de oude schijf niet is aangesloten. Waarschijnlijk krijg je dan het probleem dat de XP installatie CD de SATA schijf niet herkent omdat de drivers ontbreken.

In verschillende vragen hier wordt uitgelegd hoe je de SATA drivers (downloaden van de site van de fabrikant van je mobo) kunt integreren (slipstreamen) in de installatie CD met behulp van het programma nLite.

Laatst bewerkt:
Klopt helemaal!

Oplossing:
- Oude schijf verwijderen
- Nieuwe windows installatie uitvoeren

Bedankt voor de reactie!

Graag gedaan. Het is dus gelukt?

Meld je vraag dan als "opgelost".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan