Boot van externe cd/dvd-speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaatdoek17

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2008
Op mijn Dell Dimension 2400 moet Windows XP opnieuw geïnstalleerd worden en ik wil daarbij de C:\-partitie formatteren. De gegevens op de D:\-partitie wil ik behouden. Als ik tijdens het draaien van de huidige Windows de installatie-cd in mijn externe cd/dvd-speler doe, krijg ik de opmerking dat installeren in dit geval alleen gaat door te booten vanaf de installatie-cd. De computer wil echter tot nu toe nog niet booten vanaf de externe cd/dvd-speler. De ingebouwde cd-speler is helaas geen optie, omdat deze defect is.

Wat heb ik geprobeerd:
- In de bios naar de boot sequence gekeken, daar staan alleen de ingebouwde cd-speler en de harde schijf in.
- De cd/dvd-speler op alle USB-poorten proberen, computer opnieuw opstarten en kijken of er een USB-apparaat in de boot sequence of in het boot menu staat. Geen resultaat.

Heeft er iemand een suggestie?

niet elk moederbord ondesteund deze USB opstart optie, waarschijnlijk kan je het beste voor minder dan 20 euro een DVD rom speler bestellen en die gewoon 1 op 1 vervangen.

Ik ben het met sentinelathome eens dat het handiger is als je de interne CD/DVD speler/brander vervangt. Kost 20 euro of zoiets.
Andere mogelijkheid (maar dan moet je pc wel een floppy-drive hebben) is gebruik te maken van een Plop opstartfloppy en kijken of je kunt 'doorstarten' vanaf je USB-apparaat. Ik heb zelf ook een computer waar opstarten van USB niet mogelijk is, maar ik heb een Plop bootfloppy gemaakt die het wél mogelijk maakt.

Plop-links:
link
link
link

Succes,

Tijs.

Er was een manier om DOS op te starten als je op dit punt bent kan ik je zo veder helpen

@Ruby33: Hier heeft de topic-starter (in dit specifieke geval) niets aan, want USB-drivers zijn in DOS niet gestart, en dus is er geen toegang tot de externe CD/DVD speler.
Dit zou anders zijn geweest als het de interne DVD speler nog wél werkte én dit bovendien een SCSI of IDE DVD speler betrof...

Tijs.

Hartelijk dank voor jullie reacties. Aangezien ik ook geen diskettestation heb, vrees ik dat er niet veel anders op zit dan een nieuwe interne dvd-speler te installeren. Tenminste, als ook het volgende geen idee is: is het niet mogelijk om de installatie-cd op de harde schijf te zetten en de computer vervolgens te dwingen om vanaf die kopie te booten in plaats van gewoon Windows XP op te starten? Geen idee of dat mogelijk is hoor, maar als iemand zoiets ooit geprobeerd heeft of denkt dat dat kan, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Waarschijnlijk is die constructie wel mogelijk, maar:
Je moet dan vanaf een andere pc dat proces doen op jouw harde schijf, omdat je én geen floppy-drive én geen cd-rom speler hebt om van op te starten. Ik voorzie fouten of problemen.

Ik blijf dus bij het gegeven advies gewoon een nieuwe interne CD/DVD speler/brander te kopen. Natuurlijk ga ik er vanuit dat je vanaf een interne CD/DVD speler wél kunt opstarten (via bios-instellingen etc.).

Tijs.

Geef nooit op

dnties, bedankt voor je reactie.
Ik wilde het nog niet opgeven en ben het volgende gaan proberen:
- Alle bestanden op de D:-partitie backuppen.
- De installatie-cd van Windows XP kopiëren naar de D:-partitie.
- De onderste regel toevoegen aan boot.ini:
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\I386="Installatie"

Ik veronderstelde dat als ik in het boot menu kies voor de optie 'Installatie', de computer net zou doen alsof de map D:\I386 de bestanden bevatte waarmee hij kan gaan opstarten. Als het ware gebruik de D:-partitie als installatie-cd. Misschien is deze methode te naïef, want ik krijg een foutmelding over het beschadigd zijn van system32\hal.dll. Is mijn manier niet mogelijk, moet ik de code in boot.ini aanpassen, of is er een andere manier waarop ik de computer kan dwingen vanaf de D:-partitie te gaan starten (omdat daar de installatie-cd te vinden is)?

Wat je wél kunt doen (maar dan kun je de C: schijf niet formatteren) is de inhoud van de installatie-cd op de harde schijf zetten en die dan starten vanuit XP zelf.
Stel dat je de inhoud van de installatie-software op C:\XPINSTALL zet, dan de installatie starten via:
Start -> Uitvoeren -> C:\XPINSTALL\i386\WINNT32.EXE
Je moet dan (natuurlijk) niet voor Upgrade kiezen maar voor Nieuwe installatie (o.i.d.)

Als je slim bent deïnstalleer je vooraf zoveel mogelijk software in de huidige XP, zodat je toch in ieder geval een zo 'schoon mogelijke' C: schijf hebt.

Krijg je een foutmelding dat de installatie-versie ouder is dan de huidige XP, dan zul je even SP3 moeten integreren in die gekopieerde installatie-software in C:\XPINSTALL:
Download SP3 voor XP naar de hoofdmap van de C: schijf
Integreer via:
Start -> Uitvoeren ->
C:\WindowsXP-KB936929-SP3-x86-NLD.exe /INTEGRATE:C:\XPINSTALL
[Ik raad die integratie zowiezo aan om te doen vooraf, anders zul je na afloop van de installatie alsnog via Windows Update SP3 als update moeten gaan installeren in XP]

Je verhaal over boot.ini kan natuurlijk niet werken, want gaat ervan uit dat je daar op de D: schijf een volledig werkende XP installatie hebt staan, niet de installatiesoftware.

Ik ga niet verder voor je onderzoeken. Bovenstaande waren mijn laatste tips in deze discussiedraad.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan