boot volgorde vertraagt opstarten PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

bekend2

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2007
Ik gebruik windows7 en heb ooit de bootvolgorde in de bios veranderd omdat ik, zonodig, een image terug kan zetten met gebruikmaking van een CDrom (gemaakt met Macrium Reflect). In de bios had ik de bootvolgorde toen gezet op 1) CDrom 2) hard disk. Als ik een CDrom plaatste dan startte
de PC op met het weergeven van de keus 1) opstarten van CDrom (start dan op in een soort linux systeem) of 2) opstarten met windows 7.
Was er geen CDrom geplaatst dan startte de PC "gewoon" en redelijk snel op.
Sinds kort gebruik ik niet meer mijn oude externe HD (320 GB; usb 1.1) maar heb ik een nieuwe externe harde schijf (2 TB; usb 2 en 3) aangesloten. Sindsdien duurt het opstarten van de PC veel langer (vroeger een halve minuut, nu 3 minuten). Ik snap niet hoe de opstarttijd met het aansluiten van een andere externe HD negatief beinvloed kan worden. Je gaat dan toch zoeken en om dit toch te verhelpen heb ik uiteindelijk in de bios de bootvolgorde weer veranderd en gezet op 1) hard disk 2) CDrom.
Nu start de PC weer snel op. Alleen kan ik nu, bij het opstarten van de PC, niet opstarten met CDrom. Heeft iemand er een verklaring voor waarom het aansluiten van een andere externe harde schijf leidt tot vertraging van de opstarttijd van de PC en hoe dat te verhelpen is? (M.a.w. hoe kan ik de bootvolgorde instellen zodat hij begint met 1) CDrom en 2) Hard disk zonder dat dit leidt tot vertraging in de opstarttijd van de PC)

Hallo bekend.
Probeer dit een. Ik denk dat de vertraging zit in de externe schijf. Haal die USB stick er maar eens uit en start eens opnieuw.

Hoi,
je kunt het beste je hdd altijd als eerste bootoptie laten staan, je cd-rom station kun je altijd nog activeren. Meestal is daar een speciale toets voor (bij mij F10) om voor het booten je bootoptie snel te kunnen veranderen zonder dat je naar het bios hoeft te gaan.
Waarom dat het opstarten langer duurt bij aangesloten externe schijf komt wss omdat de overdrachtssnelheid v.d. usbpoort veel lager is dan een interne aangesloten sataschijf.
Externe schijven zijn eigenlijk niet bedoeld om constant aangesloten te zijn. Dan verliest de schijf zijn functie, n.l. backup van je belangrijke data. Bedenk dat een externe schijf die altijd aangeloten is net zo hard slijt als je interne schijven en ook ontvankelijk is voor virussen. Gebeurd er iets ernstigs met je besturingssysteem, loop je grote kans dat je externe ook niet meer benaderbaar is.

Laatst bewerkt:
F10

Inderdaad Manamana, het zit wel in de aangesloten externe schijf. Bij het zoeken naar de oorzaak was het mij ook al opgevallen dat het opstarten zonder deze schijf veel sneller ging. Daarom kwam ik ook op het idee om de opstartvolgorde weer wijzigen.
Mik geeft wel een goede tip. Gebruik van F10 of een dergelijke toets, dat wist ik niet. Zal dat zeker gaan uit proberen.

Inderdaad Manamana, het zit wel in de aangesloten externe schijf. Bij het zoeken naar de oorzaak was het mij ook al opgevallen dat het opstarten zonder deze schijf veel sneller ging. Daarom kwam ik ook op het idee om de opstartvolgorde weer wijzigen.
Mik geeft wel een goede tip. Gebruik van F10 of een dergelijke toets, dat wist ik niet. Zal dat zeker gaan uit proberen.

Zeker goede tip van Mik, en je weet samen met alle helpers komen we er wel vaak uit. Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan