boot zonder floppy

Status
Niet open voor verdere reacties.

fedorn

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2001
Iemand een idee hoe ik een systeem boot zonder floppy. Het gaat om een laptop PB zonder floppy drive. Hierop wil ik een nieuw OS installeren en dus eerst formatteren. Eventueel schijf met fdisk indelen kan dus ook niet. Iemand die dit probleem ook heeft gehad?

De meeste OS-en zijn bootable.

Dus dan kun je opstarten met cd

En of je wilt formatteren wordt je tijdens de installatie gevraagd.

Dus opstarten en installeren met CD en daarna pas de schijven indelen?

Eerst even in de BIOS kijken of de bootvolgorde op CD first staat.
Dan kun je booten vanaf Win. XP-CDrom en dan formateren en partitioneren.

Eerst even in de BIOS kijken of de bootvolgorde op CD first staat. Dan kun je booten vanaf Win. XP-CDrom en dan formateren en partitioneren

Als ik met XP begin kan ik formateren en partitioneren. Dan zet ik daarna W98 ernaast.
Volgens mij de beste volgorde.

Vraag me niet waarom, maar ik heb altijd hier op helpmij gelezen dat als je win98 en xp erop wilt hebben, dat je dan moet beginnen met win98 op C. Ik hoop dat iemand anders je uitleg kan geven waarom dat zo is.

Idd eerst met Win98 beginnen.
Win98 wil graag op de C-schijf geinstalleerd worden.
Als je daarna WinXp op een andere partitie installeerd wordt er vanzelf een dualboot(menu) aangemaakt.

OK, dan gaan we met W98 beginnen, bedankt voor jullie (snelle) reacties.

Suc6.:)
Zorg dat, als je WinXP gaat installeren, je aangeeft dat ie op een andere partitie moet komen dan waar je Win98 hebt geinstalleerd.

Je hebt geen floppydrive,en Win 98 moet idd eerst.
Vergeet niet als je de Xp cd er nu als allereerste indoet,dat je dan de eerste partitie,waar 98 dus op komt,formatteert met Fat32,anders krijg je 98 er nooit op.
De tweede partitie (voor XP dus) kan je als je wilt wel met Ntfs formatteren.

Ja, dat had ik al een keer eerder meegemaakt. Wat nu echt k...e is, ik heb alleen een recovery CD van PB. Als ik nu w98 installeer en daarna de recovery CD met XP erop, dan kan ik niets wijzigen hij gaat formateren en installeren. Op de C-schijf.

Geplaatst door fedorn
Ja, dat had ik al een keer eerder meegemaakt. Wat nu echt k...e is, ik heb alleen een recovery CD van PB. Als ik nu w98 installeer en daarna de recovery CD met XP erop, dan kan ik niets wijzigen hij gaat formateren en installeren. Op de C-schijf.

Eerst zet je dan die recovery cd erop met Xp.Dan met Partition Magic zorg je dat je voor de huidige primaire partitie een partitie word gemaakt met Fat32,zodat 98 voor Xp komt te staan.
Hou me ten goede maar volgens mij werkt dit.

Zorg anders dat je een cd kan bemachtigen met xp erop,en vergeet die recovery cd.

Zorg anders dat je een cd kan bemachtigen met xp erop,en vergeet die recovery cd.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je een laptop van een a-merk koopt dan zit er in de meeste gevallen een recovery-CD bij. Bij mij al 3 stuks.

Wat die partitie betreft ga ik nu even proberen.

Geplaatst door fedorn

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je een laptop van een a-merk koopt dan zit er in de meeste gevallen een recovery-CD bij. Bij mij al 3 stuks.

Wat die partitie betreft ga ik nu even proberen.

Jammer dat je geen xp cd tot je beschikking hebt :(

Vraag even aan iemand anders of mijn idee idd gaat werken,want ik weet niet de volle 100% zeker wat er gaat gebeuren met je Mbr als je een partitie voor de reeds bestaande primaire partitie gaat zetten.Dus: gaat het systeem dan nog wel opstarten.Anders doe je een boel werk voor niets!!!

Laat het ff weten,ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik krijg d.m.v. Partition Magic een partitie ervoor en kan hier W98 erop installeren. Nou komt het volgende probleem. Alle drivers moet ik opzoeken en installeren deze staan niet op de bijgeleverde cd. En er zijn een aantal conflicten. Dus het is niet optimaal.
Ga eerst maar eens verder met XP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan