boot0: error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans75

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2012
Mijn Acer TravelMate 4600 start niet meer op en geeft de volgende melding:
boot0: testing
boot0: testing
boot0: error
en blijft dan hangen.
Heb al de nodige forums gegoogled maar kom er niet uit hoe ik dit kan oplossen. Ik kan wel de HD (Hitachichi 60GB) aan een andere computer hangen en gewoon uitlezen via usb. Heb op deze manier ook de HDD getest en alles zou goed moeten zijn. Maar terug in het apparaat blijft dezelfde melding.
Heeft iemand een goede suggestie wat ik nog zou kunnen doen?

Laatst bewerkt:
Is al verplaatst, ff gegoogeld.
Zo te zien vindt hij de bootsector niet, is er geen diagnostisch programma v.d. fabrikant aan boord?
Ik bedoel eigenlijk of je met een speciale toetscombinatie in e.o.a. recoveryprogramma terecht kunt.
Of heb je toevallig een recovery-cd?

Laatst bewerkt:
Heb via Verkenner foutcontrole op de schijf uitgevoerd en de Acer recovery CD ook er op losgelaten zonder resultaat helaas. Beide geven aan: geen problemen gevonden...

Kun je toevallig wel in je Bios (F2 trommelen tijdens de boot) komen en kijken of daar de tijd nog goed staat? De reden waarom ik dat vraag is om uit te sluiten dat je CMOS-batterij de oorzaak is.

Ja dat lukt. Tijd staat op zomertijd denk ik, scheelt een uurtje.

Kun je met die recovery-cd booten en is er ook een DOS mogelijkheid aanwezig op die cd?

Nee, dat lukt niet met de recovery cd. Ik kan evt wel door de hdd via usb aan te sluiten op andere computer in dos komen?

Ja dat lukt. Tijd staat op zomertijd denk ik, scheelt een uurtje.

De klok loopt dus 1 uur voor of 23 uur achter? Ik neig dan toch naar een BIOS probleem & sluit me dus aan bij Mik Zjegger.

Ook het feit dat de schijf het op een andere computer wel doet &:
Hans75 zei:
Heb via Verkenner foutcontrole op de schijf uitgevoerd en de Acer recovery CD ook er op losgelaten zonder resultaat helaas. Beide geven aan: geen problemen gevonden..

Bedoel je daarmee de Verkenner van de Acer waarop die het niet doet?

Nu is het wel handig om merk/model/type/versie-nummer van zowel de computer als de HD te geven. Staat meestal op een sticker in de buurt van het serienummer (niet vermelden).

Volgens mij staat de HD gewoon verkeerd in de BIOS.

Ga dus nog niet allerlei tools er tegenaan gooien, Hirens Boot CD is sterk spul dat veel kan repareren, maar tevens, bij verkeerd gebruik, het net zo makkelijk compleet kan slopen.

Dus eerst even goed elimineren wat niet de oorzaak is...

Laatst bewerkt:
Heb de tijd nog eens gechecked en in de BIOS gewijzigd naar de juiste tijd. Dat gaat goed.
HDD is model: Hitachi Travelstar HTS421260H9AT00
Computermodel: Travelmate4602 WLMi model No ZL3
Ben nog niet aan de slag geweest met Hirens Boot CD
De HDD kan ik op een andere computer in Verkenner lezen met een Harddisk adapter.

Heb je ook meteen de bootvolgorde gecheckt?
(bootsequence, bootorder o.i.d.)

Laatst bewerkt:
Als je Hirens opstart, kies je voor DOS-Programs>disktools en laat je het eerste programma dat je daar tegenkomt je schijf checken.

Kijk in de BIOS ook even of je zoiets hebt als : Try other bootdevices
Stel die in op Enable, dan kan je de Bootorder weer instellen op:
1: CD/DvD
2: HD

Desgewenst ook USB of LAN, etc...

Op Hirens BootCD staan volgens mij ook de Schijf-Diagnose's voor IBM, ook Hitachi, & Hitachi. Als die voltooien met code nul, is je schijf goed.

Kijk ook even de jumpers op de HD na:

http://www.hitachigst.com/tech/tech...CEBABD6798625702D0052C9B9/$file/T4K120_ig.pdf

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. Heb zojuist de CD gemaakt. Ga morgen de tips proberen en laat de bevindingen weten. Heb al wel gezien dat ik de boot-volgorde kan aanpassen naar CD als 1e.

Bekijk alles eens rustig wat daar opstaat, als je met sommige programma's bedenkingen hebt of niet zeker ervan bent, laat het dan even weten.
Die Disk Tools kun je rustig draaien, die veranderen niets aan je pc, het zijn gewoon diagnostische programma's.
Als je bestanden voor de zekerheid wilt backuppen start dan eens mini-xp, daar kun je al je bestanden zien die op je schijf staan.
We horen het wel weer.

Hoopvol nieuws: ik heb van de CD de 1e disktool en de Schijfdiagnose voor IBM/Hitachi gedraaid. Er kwamen geen fouten in voor. Alles afgesloten en opnieuw opgestart -> laptop werkt! Maar: de laptop werkt alleen met de Hirens CD er in, krijg dan een dos scherm met de keuze om op te starten vanaf de HDD en dan gaat het goed. Als ik zonder de cd opstart krijg ik weer de error. Hebben jullie een suggestie hoe ik dit kan oplossen?

Jammer dat je geen XP-cd hebt, kun je er niet een lenen? Vriend, kennis?
Dan zou je het probleem het snelst kunnen oplossen volgens mij.
Opstarten van de XP-CD, de herstelconsole gebruiken: http://support.microsoft.com/kb/314058/nl
http://support.microsoft.com/kb/307654/nl

Voer achter de prompt de volgende commando's in, steeds gevolgd door " enter "

chkdsk /r
Hierna wacht je even totdat het proces is uitgevoerd.

fixboot

fixmbr

exit

http://support.microsoft.com/kb/291980/nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan