Bootable dvd maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter hehe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hehe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Hallo iedereen,
Ik vermoed dat dit de beste categorie is voor mijn vraag.

Ik wil heel erg graag een bootable dvd maken om een serie oude pc's op school te kunnen formateren, partitioneren en installeren etc....

Daarop wil ik de cabs van windows 98 kwijt , partition magic en nog wat drivers etc...

Wie kan me helpen met de volgende vragen:
-als ik een bootable dvd maak moet de pc in kwestie dan een dvd speler hebben of kan de cdrom dit ook aan [ik ben bang dat ik dit antwoord al weet ,maar voor het geval dat]

-zonee dan weet ik dat ik onder de 800 mb moet blijven. Daar past niet veel op maar met een winrar uitoakprogramma en alles gerard moet het toch ook kunnen??

-hoe kan ik al die programma's in nero branden, is het voldoende als ik opstartbare datacd/dvd kies en ik de programma's naar de schijf sleep??

Of moet ik iets anders doen want op google kom ik er niet echt uit, er wordt gesproken over images enzo maar hoe maak ik dat van meerdere software door elkaar?

-hoe kan ik een menu maken waar ik alle programma's in kan listen en ik dat bij opstarten te zien krijg??

-heef er iemand nog tips voor andere handige software die ik evt. op zo een schijf kan zetten??

Als dit me lukt wil ik straks ook een bootable maken voor alle OS software die ik in huis heb.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten
H

Je zal vast op al je vragen antwoorden gaan krijgen, maar een is idd. een open deur intrappen: als de CD speler, geen DVD rom kan lezen dan blijft het beperkt tot CD's.
Een troost, ook een CD kun je bootable maken.

@PASJA...:D tja dat wist ik eigenlijk wel!!!

@SJJ die site ken ik idd. Maar ik kan er niet zoveel mee, dan moet je dat PE progje gebruiken en ik wil de kunst graag zelf leren.

Dus met wat lekentermen in het NL is voor mij wel erg prettig ;)
Deze site is idd wel de beste die ik tegenkwam!!

greetz
H

image wel of niet nodig ?

Heeft er nog iemand ideeen over mijn vragen??

Ik wil heel erg graag zelf een bootable dvd proberen te maken om een serie oude pc's snel te kunnen formateren, partitioneren en installeren etc....

Daarop wil ik de cabs van windows 98 kwijt , partition magic en nog wat drivers en handige utilities etc...

Ik wil geen gebruik maken van programma's van Bart's PE etc... maar het zelf onder de knie krijgen.

- OP een cd past niet veel maar met een winrar uitpakprogramma en alles ge"rard" moet het toch ook kunnen, of kan dat niet ivm het imageverhaal??

-hoe kan ik al die programma's in nero branden, is het voldoende als ik opstartbare datacd/dvd kies en ik de programma's naar de schijf sleep??

Of moet ik iets anders doen want op google kom ik er niet echt uit, er wordt gesproken over images enzo maar hoe maak ik dat van meerdere software door elkaar?

-hoe kan ik een menu maken waar ik alle programma's in kan listen en ik dat bij opstarten te zien krijg??

en tot slot: Hoe maak ik een image?
Groeten
H

Gekopieerd uit de Helpfunctie van Nero Express
(zie vooral ook de 3e regel van onder uit stap 4,) :

Opstartbare dataschijven
Het wordt sterk aanbevolen om opstartbare cd's te maken, zodat u de pc in noodgevallen weer kunt opstarten en een reservekopie van uw bestanden hebt. Opstartbare cd's zijn alleen compatibel onder Windows 95/98, Windows ME, Windows 2000, NT en XP.

Stap 1: Selecteer uw recorder en kies onder Data de optie Bootable dataschijf.

Stap 2: Het venster Schijfinhoud wordt weergegeven, waar u bestanden kunt toevoegen. Alle bestanden en mappen zijn zichtbaar.

Stap 3: Klik op Toevoegen om de bestanden voor uw opstartbare schijf te selecteren.

Wanneer u alle gewenste bestanden hebt toegevoegd, klikt u op Voltooid.

Stap 4: Als u op Volgende klikt, verschijnt er een dialoogvenster waarin u wordt gevraagd een opstartdiskette te plaatsen. De vereiste gegevens voor het maken van een opstartbare dataschijf worden van deze opstartdiskette gelezen. Dit zijn systeembestanden waarmee de pc vanaf een cd-rom en/of dvd kan worden opgestart. Als u geen opstartdiskette hebt of niet weet hoe een opstartdiskette wordt gemaakt, raadpleegt u de Help-bestanden van Microsoft Windows.

Stap 5: Wanneer de bestanden vanaf de opstartdiskette zijn gelezen, wordt het venster Definitieve brandinstellingen weergegeven.

Stap 6: Als u op Meer klikt, ziet u extra schrijfopties voor uw schijf. Hier kunt u de maximale schrijfsnelheid bepalen, het branden simuleren of rechtstreeks naar de schijf schrijven.

Wanneer u uw keuze hebt gemaakt en gereed bent voor de opname, klikt u op Branden.

N.B.: U kunt geen opstartbare multisessie-schijven maken!

Hoi Pasja,

Dankje voor je reaktie...dit had ik wel gelezen maar ik heb vooral vraagtekens bij de overige software die ik erbij wil hebben.
Zoals partition magic bv...moet ik de executable er zo rechtstreeks opslepen of kan ik de geinstalleerde versie van mijn pc zo overzetten dat ie meteen draait als ik hem aanklik zodat je het niet op elke andere pc hoeft te installeren, of moet ik van deze [en andere] software ook een image oid maken?

Als ik het nl op elke pc moet installeren zie ik niet precies wat het voordeel is van zo'n bootable alleen dan dat je niet zoveel cd's mee hoeft te nemen.

Inmiddels heb ik al een opstartdisk geregeld van 98se en ben begonnen met het inventariseren van de progjes die ik erbij wil hebben de autoexec. wil ik proberen aan te passen zodat ik er muisdrivers bij kan zetten. Als iemand hier tips over heeft, graag!!

Groeten
H

ben bang dat dat niet gaat lukken, maar btw als je had gelezen dat het maken van een bootable dvd met nero een piece of cake is, vanwaar je vraag :

de handleiding lijkt mij op dit onderdeel redelijk helder....?

Hallo Pasja,

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk.

Ik wil graag weten in wat voor vorm ik die bestanden op de cd/dvd moet zetten.
Misschien denk ik wel teveel door??

Maar ik hoopte dat een van de voordelen van een bootable cd zou zijn dat ik programma's meteen vanaf de cd zou kunnen runnen en niet eerst te hoeven installeren.

Dus is mijn vraag: kan ik bv een map maken van de software uit mijn map "program files"dmv image oid en die zo op een cd/dvd zetten en op een andere pc laten lopen, of moet ik de executables op de cd zetten en de programmas dan op elke volgende pc gaan installeren.

In dit laatste geval ontgaat mij het nut een beetje van een bootable cd dus vandaar deze vraag.

Ik hoop dat ik mezelf een beetje verduidelijkt heb.
In ieder geval alvast bedankt voor de moeite

groeten
Henny

Laatst bewerkt:
Oja,
Mijn andere vraag,

Ook vroeg ik me af of je een menu kon maken om de progjes te listen?

Groeten
H

Daar een bootdisk nog werkt met (bijv. '98SE) en als je de structuur van de Nero Wizzard volgt dan kun je in een batchprogje een menuutje schrijven (desnoods in de batch -aan het eind- die ervoor zorgt dat er geboot wordt !) Vraag mij alleen niet meer hoe dat precies werkt, het is te lang geleden dat ik dat soort fratsen uithaalde. Wat ik mij nog meen te herinneren is dat ik het startmenu van Wordperfect gebruikte -een meegeleverde tool van de Wordperfect suite- (hetgeen heel gemakkelijk aan te passen was) je kreeg dan een heel aardig keuzemenu.

M.b.t. het slepen van de bestanden is de Wizzard ook vrij consequent, de mappen / bestanden zijn na het booten te benaderen (immers, volgens de Wizzard zijn vanaf de boot(disk) de algemene drivers om o.a. een CD / DVD te lezen overgezet naar een schijf en daarna -na het booten middels schijf- in het geheugen geladen.

Ik heb zelf deze Wizzard nog nooit gebruikt, maar proberen (desnoods met een RW'tje) kost alleen maar wat tijd...............

Hallo Pasja,

De woorden batchbestand heb ik eens horen vallen en daar blijft het bij.
Ik ga me hier maar eens in verdiepen.

voor wat betreft de bestanden zeg je dat ze te benaderen zijn, hiermee doel je vermoed ik op de muis en cdrom drivers, dat wist ik idd, die worden weggeschreven als a schijf.

Maar de overige ruimte van de cd die ik wil benutten met progs zoals partition magic die kan ik dus alleen in de .exe vorm erop zetten en dus moet ik ze op elke pc opnieuw installeren?

Alvast bedankt voor je ideeen.

greetz
H

Zoals ik al schreef heb ik de Wizzard zelf nooit uitgevoerd, maar je mag idd. aannemen dat de niet boot bestanden als hele gewone bestanden op de schijf worden gezet en te benaderen zijn zoals je ook een backup zou benaderen die je naar een schijfje kopieert.
Maar nogmaals (voor de zekerheid) IK heb het zelf nooit uitgeprobeerd, het blijft dus een klein beetje "luchtfietsen" wat ik / wij nu aan het doen zijn.

M.b.t. batchbestand :

een batchbestand is niets meer en minder dat een bestand met daarin een aantal instructies die onmiddellijk na het opstarten van een pc worden uitgelezen. Vanuit het oude "DOS" waren er 2 soorten bestanden die geladen en gelezen werden door een pc als de stroom "erop kwam" : de AUTOEXEC.BAT (BATch) en de CONFIG.SYS

Daarin stonden de meest belangrijke instructies om de pc te laten weten wat voor hardware (EN software -drivers-er gelijk opgestart moest worden)

In een Windows omgeving zou je dus een *.BAT progje kunnen schrijven en dit opnemen in het startmenu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan