Bootdisk Error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dakar2005

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2006
Berichten
110
Hallo,

Mijn Pc is voor een hardware - check naar de winkel geweest, daar is het moederboard vervangen. Die check is verlopen zonder harde schijf, die viel niet onder de garantie, en ik heb die thuis gelaten om een rekening voor het ''herstellen van incorrecte software'' te voorkomen. Nu heb ik hem opgehaald en krijg de melding boot disk error. De bios heb ik even nagelopen, daar staat 1= cd 2= hd. Ik heb de winkel opgebeld en die ****** zeggen dat alles werkte met hun harde schijf. Ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat de scijf niet beschadigd is. Het zou dus liggen aan de combinatie van het nieuwe moederboard (dat is in wezen dezelfde als voorheen, alleen een andere versie) en de harde schijf. Wat zou ik hier aan kunnen doen...
 
Wordt je hd wel herkend in de bios?
 
Ik heb nu gekeken bij de Standard CMOS Features.

Daar staan 4 IDE Channels

De eerste ( 0 Master) is de DVD -drive

De drie daaronder geven aan: None

ik neem aan dat hier de harde schijf zou moeten staan
 
dvd drive zou je beter op 1 master zetten, en de harde schijf op 0 master. (voor je dit kan bekomen zul je je dvd drive en harde schijf op de goede kabel moeten hangen)
 
Je hebt je kabels verkeerd aangesloten, je hd moet op ide 0 en je cd/dvd op ide 1 enz.
 
Kun je me even uitleggen hoe ik dit doe? ( de harde schijf staat er ook niet bij) en is dit de mogelijke reden van het probleem?
 
Gewoon je kabels goed aansluiten op je moederbord dan zou het moeten werken, alleen als je een ander merk of type moederbord hebt nu dan zul je nog de juiste drivers moeten installeren voor je besturingssysteem.
 
De Drives zitten aan gesloten op het moederboard en zijn voorzien van voeding.

De HD staat er Uberhaupt niet bij

wat wordt er bedoeld met: (gezien ik de pc niet kan opstarten zonder harde schijf)
alleen als je een ander merk of type moederbord hebt nu dan zul je nog de juiste drivers moeten installeren voor je besturingssysteem.
 
Dan wordt je hd niet herkend in de bios, dan zul je de kabels eens even moeten controleren of die wel goed zijn, je hebt toch toevallig geen pinnetjes van je connector van je flatkabel weg gedrukt zodat die niet goed werkt.
Jumper wel op master ingesteld van je hd?
Hd al handmatig gescand in je bios?
 
nieuw bord .
dat kan zeker problemen geven .
een de hdisk kan niet booten komt door andere chipset van het bord .
twee bios reset en dan de hdisk goed aansluiten .
en dan de boot volgorde goed zetten .
drie als het een sata hdisk is dan de sata drivers er op zetten .
vier naar de winkel gaan en daar je beklag doen .
als je wat brengt dat onder de garantie valt dan moet de winkel zorgen voor een goed startend systeem .
 
Ik heb even alles nagelopen en voor de gein een andere aansluiting geporbeerd van de IDE kabel nu starte hij gewoon weer op. Nu is mij alleen dit niet duidelijk: Je hebt je kabels verkeerd aangesloten, je hd moet op ide 0 en je cd/dvd op ide 1 enz. Hoe verander ik dit?
 
Connectors die op je moederbord zitten om wisselen of te wel de stekker die aan je flat kabel zit in de juiste aansluiting van je moederbord de aansluitingen staan vaak op je moederbord afgedrukt.( ide-0, ide-1 enz.)
 
Als je een ander type moederbord hebt ontvangen is het logisch dat dat gebeurd.
Als je niet hebt aangegeven dat je het zelfde moederbord er terug in wilde ligt het aan jou
Als je specifiek hebt gevraagt voor het zelfde bord dan zou ik wel teruggaan
 
Okey, zou dat enig verschil maken of ik van het zelde type een nieuwere versie moederboard heb of niet?
 
Het probleem is opgelost, hiermee heb ik een hoop geld bespaard en bovendien een hoop geleerd. Ik wil iedereen die heeft geholpen hartelijk bedanken! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan