bootdisk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biggetjuh

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2005
Hallo,
ik heb op een pctje windows 98 se geinstalleerd (350 MHz) en nu als ik hem opstart staat er :

Boot from ATAPI cd rom : Failure......
Disk boot failure, insert system disk and pres enter. ik begrijp t niet als ik de windows 98 cd er in doe dan staat er boot from cd or HD ik doe dan HD dan staat er weer het zelfde en als ik dan een poos wacht en ik druk gewoon enter dan hoor je de HD ratelen en dan start hij op egt vreemd ( owhja en ik kan niet in de bios komen die is beveiligd)

Hallo !
Volgens mij moet je toch even in je BIOS zijn om opstartvolgorde te veranderen.
Als dat beveiligd is met een ww, moet je het batterijtje op je MOBO even zo'n 10 min. verwijderen.
Normaliter is het BIOS dan gereset en kun je alles daar weer naar wens instellen.
Er zijn ook standaardwachtwoorden voor diverse BIOS-merken/oem-computers, maar ik kan de site waar die vermeld staan me even niet herrinneren. Met wat Googlen moet dat lukken.
Succes !
Harry.

Lezen jongens, hij boot vanaf de harddisk en hij geeft een failure. Ik denk dat of je harde schijf beschadigd is, of dat je windows bestanden beschadigd/corrupt zijn. Probeer is te booten vanaf een bootdisk en probeer via MSDOS de harde schijf te benaderen. Lukt dit niet? Dan is waarschijnlijk je schijf kapot, of de IDE (verbindings)kabel zit niet goed vast!

ja maar als ik een poos wacht en dan gewoon op enter click dan gaat mijn cd rom ff draaien zonder disc en dan doet hij het wel

Geplaatst door Biggetjuh
ja maar als ik een poos wacht en dan gewoon op enter click dan gaat mijn cd rom ff draaien zonder disc en dan doet hij het wel

Jawel, ik heb dit probleem ook wel eens gehad, maar toen lag het aan de harde schijf. Die bevatte beschadigde clusters. Het bios herkende de schijf niet eens meer, totdat je ging resetten, toen deed ie het weer

ja ik heb net die ding eruit gehaald zon 10 min en nog vroeg hij om bios PW

( tis tog een kleine ronde baterij) ?

Sorry Steven-W, met alle respect:
De foutmelding is toch: Boot from ATAPI CD-ROM ...failure ?
Daar blijft ie dus op hangen; hij komt niet eens toe aan booten van de HDD.
Als hij even wacht en op "enter" drukt start hij toch wel op ?
(Als ik het goed begrijp tenminste)
Dus is bootsequence veranderen toch een goeie mogelijkheid ?
Biggetje: Laat het batterijtje (inderdaad zo'n rond dingetje) er nog maar wat langer uit. Bij mij heeft dat altijd gewerkt om de standaard CMOS-waarden terug te krijgen. Soms kun je ook via een jumper die settings terugkrijgen, maar dat hangt van je MOBO af.
Succes ermee !
Harry.

ik heb die batterij nu er een hele middag uit gehad en hij vraagt nog de password in t bios

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan