Booten in XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter jaeqx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jaeqx

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Ik heb sinds december een nieuwe Medion MD 8852. met I5 en windows 7
Aangezien ik verknocht ben aan Windows XP heb ik door een kennis Windows 7
laten vervangen door XP.
Alles prima behalve bij het opstarten, het systeem kijkt eerst naar een USB volgens windows 7 en blijft dan hangen. Volgens Medion komt dit doordat hij eerst mij externe harde schijf doorzoekt en hier geen bootgegevens op kan vinden.
In de BIOS staat alles perefect en zou hij eerst de SATA schijf moeten zoeken, maar helaas.
Als ik de USB kabel van de externe harde schijf loskoppel boot het systeem wel gewoon door naar XP.
Weet er misschien wel iemand een oplossing voor mijn probleem zodat ik de USB stekker niet iedere keer eruit moet trekken bij het opstarten.

Laatst bewerkt:
Je zou eens in boot.ini kunnen kijken of daar een vermelding staat naar USB.
boot.ini staat in de root van C:

Je zou eens in boot.ini kunnen kijken of daar een vermelding staat naar USB.
boot.ini staat in de root van C:

dit staat er: ik zie niets van USB o.i.d.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Hallo jaeqx,

Kan je in het BIOS alle items uit de opstartvolgorde verwijderen, behalve de interne harde schijf? Zo ja, doe dit dan. Sla de instellingen op en start vervolgens je computer opnieuw op.

Helpt dit niet, voer dan eens een BIOS-reset uit.

Open hiervoor de computerkast en zoek op het moederbord naar het CMOS-batterijtje.
Dit batterijtje ziet er ongeveer als volgt uit.

asus_975x_cmos_battery.jpg

Haal vervolgens het batterijtje los van het moederbord en laat het batterijtje voor een kwartiertje uit de computer. Plaats daarna het batterijtje terug en start je de computer weer opnieuw op. Zorg er tijdens deze hele procedure voor dat de voedingskabel/stroomkabel ontkoppeld is zodat ook het moederbord geen stroom meer krijgt.

Helpt dit ook niet, ga dan opnieuw het BIOS in. Je moet hier waarschijnlijk de opstartvolgorde opnieuw terugzetten op alleen de interne harde schijf. :)

Helaas ivm vakantie iets langer geduurd.
Ik heb alles uitgevoerd zoals was omschreven, de batterij er 20 minuten uitgehaald, van netstroom afgehaald en in de bios alles hersteld.
Nu, na het opstarten ziet het systeem weer als 1e de externe Maxtor harde schijf en blijft dan weer hangen.
Is er nog een andere oplossing denkbaar?

wat voor harde schijf heb je? Sata of Pata?
sata.jpg

bovenste harde schijf heeft een SATA aansluiting, de onderste een PATA.

PATA is namelijk een wat oudere versie van harde schijf aansluiting (niet slechter, SATA is gewoon nieuwer, maar dat maakt niks uit). Het probleem wat PATA heeft is dat je dmv een jumper (zie volgende afbeelding) moet bepalen wat de schijf is. De keuzes zijn namelijk Master of Slave. Als je een harde schijf hebt die de jumper op de 2de set heeft staan wilt het zeggen dat je harde schijf een Slave is. Mocht dat het geval zijn, verander de jumper dan van de 2de set, naar de 1ste set, zo verander je het naar Master.
jumper.jpg

Hier heb je een schematje waarop uitgelegd wordt welke positie van de jumpers wat betekenen
seagate_jumper.gif

XP booten

Dag Mark,

Bedankt voor je reactie, hieronder de gegevens van de harde schijf, ik denk dat dit een ESATA schijf is en ik dus dat het omzetten van jumpers niet kan op mijn aansluiting.

Property Value
Type Direct Access Device
Vendor Seagate
Model ST31000528AS
Interface ATA SATA-II
Serial Number 5VP2C1B8
Revision CC44
Product Id 28AS
Product Revision CC44
Size 1000 GBytes
Removable No
Logical Disks C: D: E:
Controller Buffer Size on Drive 0 KBytes
Capabilities DMA, LBA, IORDY_Disable, IORDY
PIO Mode Support 0 - 1 - 2 - 3 - 4
DMA SW Mode Support Not Supported
DMA MW Mode Support 0 - 1 - 2
UDMA Mode Support 0 - 1 - 2 - 3 - 4 (ATA/66) - 5 (ATA/100) - 6 (ATA/133)
Current UDMA mode 5 (ATA-100)
Support NCQ Yes
Support IFPWRMNGTRCV No
Temperature 34 ºC (93 ºF)
SMART Support Yes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan