Booten lukt niet. Blijft bij WAIT... hangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Poepchinees

Banned
Lid geworden
8 sep 2006
Goedendag allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:
In mijn vaders PC was de brander stuk gegaan. Hij ging niet meer open of dicht. Nu heb ik inmiddels een nieuwe gehaald, maar sinds ik deze heb ingebouwd start de computer niet meer goed op. Ik heb als de CMOS gecleared, de batterij vervangen, andere kabels en voeding geprobeerd en alle aansluitingen los en vast gehad. Zelfs de computer met alleen de harde schijf erin geprobeerd, maar steeds bij het booten, dan blijft hij hangen bij de melding: WAIT...
Op dat moment zou hij de schijven moeten controleren tijdens het booten, maar dat doet hij niet. Geef ik een reset en ga ik de bios in en verander niet en sla de gegevens ook niet op, dan gaat de computer wel verder. Wat ook lukt, is zomaar een toest op het toetsenbord herhaaldelijk indrukken voordat de melding WAIT... komt en ook dan gaat de computer gewoon naar behoren verder. ook de brander en DVD-speler. Zit dit in de Bios? Want in zowel fabrieksinstellingen, als in handmatige instellingen blijft het probleem zich voordoen. Het gekke is wel, dat toen ik de nieuwe brander inbouwde, mijn vader de DVD-speler die er nog in zat als Master had ingesteld, maar op de slavepositie had aangesloten op de kabel en dit gewoon werkte. Begrijpen jullie hoe dit kan? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb al heel wat gegoogled, maar kan er weinig over vinden. Wel meer mensen met hetzelfde probleem, maar nog nooit een oplossing. HELP

Er is niet zoiets als master en slave positie op een ide kabel, beide stekkers zijn hetzelfde bedraad, de master en slave rol wordt bepaald door de jumper op de achterzijde van de drive.
Kortom, welke stekker je van de flatcable ook gebruikt, maakt niets uit, zolang er maar één drive op master staat en één op slave... Heb jij dat bij het monteren van die nieuwe drive anders gedaan [met als reaultaat dat je op dat moment dus twee slaves had, dan loopt je bios inderdaad muurvast...... Er zijn wel flat cables waarin de master en slave rol is bepaald [te herkennen aan een inkeping en een draai in een aantal aders van de kabel, maar in dat geval moet je de jumpers op de achterzijde van alle drives instellen op de derde positie, "CS" oftewel "Cable Select".......

Laatst bewerkt:
Er is niet zoiets als master en slave positie op een ide kabel, beide stekkers zijn hetzelfde bedraad, de master en slave rol wordt bepaald door de jumper op de achterzijde van de drive.
Kortom, welke stekker je van de flatcable ook gebruikt, maakt niets uit. Er zijn wel flat cables waarin de master en slave rol is bepaald [te herkennen aan een inkeping en een draai in een aantal aders van de kabel, maar in dat geval moet je de jumpers op de achterzijde van alle drives instellen op de derde positie, "CS" oftewel "Cable Select".......

Oke, bedankt voor de uitleg, maar denk je dat het invloed heeft op het boot-gebeuren, want als ik doorstart via de toetsenconstructie, werkt alles prima

Kortom, welke stekker je van de flatcable ook gebruikt, maakt niets uit. Er zijn wel flat cables waarin de master en slave rol is bepaald [te herkennen aan een inkeping en een draai in een aantal aders van de kabel, maar in dat geval moet je de jumpers op de achterzijde van alle drives instellen op de derde positie, "CS" oftewel "Cable Select".......

Oh ja, de enige kabel waarin gedraaide draden zitten is van de floppy en die zit bij de aansluiting van de floppydrive, maar ook als ik deze los gooi, start hij niet door zonder meerdere malen een toets in te drukken

Laatst bewerkt:
Haal alle kabels er af,start dan op ..komt hij dan door de Boot??

Ga dan 1voor 1 weer aansluiten.

Tja, het feit dat het bios WAIT roept wil zeggen dat er een paar zaken niet overeenkomen met de ingestelde waarden, of dat er bepaalde onderdelen niet gevonden worden...

Dit wordt "detective werk"... Hij deed het wel [behalve het laadje van de drive] en nu niet meer.... wat is er allemaal gebeurd... check de kabels, zitten deze goed, check de jumpers [1 master en 1 slave per kabel], zet in het bios alle drives op "auto" [automatisch detecteren], zet de Refresh op "enable" [default is disable om opstarttijd te sparen] .... om mee te beginnen. Check ook of processor en geheugen juist gedetecteerd worden, staat de bootcycle goed [als floppy op "first boot" staat en jij hebt de kabel eraf gegooid, gaat er ook enige tijd verloren voordat het bios verder start]

Om ook nog een duit in het zakje te doen:

het was (is!) overigens niet handig om het bios te resetten naar fabriekswaarden, tenzij je alle oude waarden eerst op een stuk papier hebt geschreven.
De bouwer (winkel) van de pc heeft het bios keurig netjes "getweakt" voor alle aanwezige hardware. Ik zal je een paar voorbeelden geven:
- stel de pc heeft een keurig nette AGP videokaart, terwijl de fabrieksinstelling van het bios uitgaat van video on board (omdat er een AGP chipje op het plankje zit)
- stel dat de FSB van fabriekswege lager staat ingesteld dan jij kan draaien met die PC / zoals de bouwer 't had ingesteld.

Tenzij jij dus zeer deskundig bent (en dat kan ik hier vandaan niet bepalen) zou het advies luiden om NOOIT het bios te resetten naar fabriekswaarden.

Ik heb bovenstaand allemaal al geprobeerd, ik zal alleen nog even proberen te kijken hoe hij reageert zonder drives. Bios heb ik ooit zelf ingesteld en die waardes ken ik uit mijn hoofd. Ik heb de PC ooit zelf samengesteld, maar mijn vader veranderd ook wel eens wat, maar komt eiegenlijk nooit in de bios. ik zal alle bovenstaande suggestie nogmaals proberen, misschien heb ik tochiets overgeslagen. Ik laat weten hoe het gaat.

Ik heb al het bovenstaand geprobeerd en het blijft hetzelfde probleem. Hij gaat alleen door als ik een toets blijf indrukken met booten. Zou een biosflash helpen? Ben ik altijd een beetje huiverig voor. Ik heb nu heleaal niets aan schijven aangesloten, maar niets helpt. IRQ conflict? Maar dan zou die toch moeten booten, en ik heb al eens alles eruit gehad. Alleen een MRI-modem erin, maar die is disabled en een geluidkaart, maar dat heb ik ook al zonder geprobeerd. Het heeft altijd goed gewerkt. Is snap er niets van.

Bios flashen? Alleen in uiterste nood! Lijkt hier niet noodzakelijk, hij deed het toch goed?
Ervan uitgaande dat de kabels goed zitten, staat er gewoon iets in bios niet goed... heb je een usb keyboard? Is usb keyboard dan enabled? Heb je PS/2, is PS/2 enabled? Staat pnp OS op enabled? .... je hebt een totale reset gedaan, dus je moet elke, elke, elke instelling nalopen........ staat bios cache aan? gebruikt ie dan misschien de oude cache? Vragen, vragen, vragen......... het zit ergens in een klein dingetje....

Ik ga de comp zo even bij mijn ouders langsbrengen en daar verder klungelen. Ik zal al die instellingen nagaan. Ik heb hier nu een PS2 toetsenbord via een KVM-switch, maar die werkt gewoon. Mijn vader gebruikt een USB muis en toetsenbord, maar ook die staat enabled. Enig idee wat bios-caching inhoud?

Laatst bewerkt:
Staat de boot-volgorde nog wel goed in het BIOS? Zet alleen es de hd aan als boot-hardware.

Ik sluit alles bij mijn ouders aan en alles werkt weer naar behoren. Ik snap er niets van. Alleen printer en com-poort aangesloten en internet +toetsenbord en muis via USB. Ik snap er niets van. Allen bedankt voor de hulp en het meedenken, maar het is in ieder geval opgelost.

Groet

Poepchinees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan