Booten van CD/DVD lukt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

joopduke

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2007
Ik wil van XP naar Vista overstappen maar tot mijn verbazing kan ik de (originele) Vista DVD niet opstarten (booten) maar ook mijn originele XP CD doet het niet meer. Verder testen bevestigen dat geen enkele CD wil booten. In het verleden ging dat probleemloos.

Als Windows opgestart is dan starten alle schijfjes wel op. Dus de CD/DVD is wel goed

Neem aan dat er iets in mijn BIOS fout staat maar ik weet weining tot niets van de BIOS. Het is een Foxcom moederbord

Hoop op hulp!

Zet de pc uit en zet hem aan. Vanaf het moment dat de stroom erop gaat, druk je op de toets om in het bios te komen. Wélke toets dat is, kan nogal verschillen.
Probeer de Del - Esc of F1 toets. Die moet je herhaaldelijk blijven indrukken. Als je geluk hebt zie je bij het starten van de pc een regel in beeld:

Hit ?? to enter setup.

Op de plaats van de vraagtekens staat dan wélke toets je moet hebben voor het bios.

Eenmaal in het bios zoek je naar een woord als boot of bootsequence of als je een Nederlandstalig bios hebt: opstarten of opstartvolgorde.

Daar staat dan een opsomming van volgorde van booten (booten=opstarten)
Zorg nu dat als 1e bootdevice (boot apparaat) je CD / DVD komt te staan. De harddisk en eventuele floppy als 2e en 3e.

Ben je bang dat je iets verkeerds herbt gedaan, druk dan op Esc in het Bios. Het bios vraagt dan of je het bios wil verlaten zonder de veranderingen op te slaan. Kies "Yes".

Denk je dat je het wél goed hebt gedaan (de opstartvolgorde veranderen) verlaat het bios met F10 (bewaar en verlaat).

Bij een volgende opstart met de CD erin wordt dan vanaf CD gestart. (Moet je wel kort na het starten (bij een zwart scherm met een wit regeltje tekst) op een willekeurige toets drukken, anders wordt nog steeds niet van CD gestart.

Laatst bewerkt:
Daar staat dan een opsomming van volgorde van booten (booten=opstarten)
Zorg nu dat als 1e bootdevice (boot apparaat) je CD / DVD komt te staan. De harddisk en eventuele floppy als 2e en 3e.
.

Dat had ik al gedaan. Heb zelfs booten van HD uitgezet maar ook dan werkt het niet.

Ik krijg wel de regel druk een toets om van CD/DVD te starten maar als ik die toets indruk start desondanks Windows gewoon op en de CD wordt overgeslagen.
Dus hij boor van de HD terwijd die uitstaat

Wat voor een toetsenbord gebruik je (soort aansluiting?) USB / PS2?
Ik vermoed namelijk dat je pc niet op het toetsenbord reageert.
Als je een ander toetsenbord hebt, sluit dat dan eens aan en probeer het nog eens.

USB en ik heb alleen een ander USB toetsenbord en dat is dus geen oplossing. Kan ook zo 1,2,3 niet aan een ander toetsenbord komen...

Wat voor een toetsenbord gebruik je (soort aansluiting?) USB / PS2?

De vraag HOE het zou komen dat er iets fout staat in het bios is wellicht nog relevanter dan de constatering dát er iets fout staat. Als jij niet in het bios hebt gerommeld, lijkt het mij redelijk onwaarschijnlijk dat er iets fout zou staan.

Je zou voor alle zekerheid nog even kunnen checken of USB ondersteuning op Enabled of Disabled staat (in het bios). Staat dit vanwege de een of andere vage reden op Disabled, dan moet je dat veranderen naar Enabled.
Zoek dus binnen het bios naar USB en een woord als disabled of enabled.

Eenmaal IN Windows werkt alles naar behoren?

Op [DEL] reageert de computer wel want daarmee kom ik in de BIIOS....

Wélke toets heb je dan ingedrukt toen er vanaf CD werd gestart en om een toetsaanslag werd gevraagd? Een "bijzondere" toets zoals een Functietoets of de Del of de Esc...?
Doe het nog eens (opstarten met CD in de lade) en druk dan eens "gewone" letter van het toetsenbord in.

Het maakt niet uit welke toets ik druk.

Heb ontdekt dat het toetsenbord niet meer reageert als die de optie 'bios' voorbij is. Heb de computer n.l. onderweg gereset en bij het opstarten kreeg ik de vraag hoe ik wil opstarten normaal of in safe mode etc. ook daar reageren de toetsen niet. Moet iets in de bios zijn denk ik maar wat...?

Dat schreef ik een paar berichten terug:

Je zou voor alle zekerheid nog even kunnen checken of USB ondersteuning op Enabled of Disabled staat (in het bios). Staat dit vanwege de een of andere vage reden op Disabled, dan moet je dat veranderen naar Enabled. Zoek dus binnen het bios naar USB en een woord als disabled of enabled.

USB Keyboard enabeled
USB Mouse enebeled
USB 2 Enabeled

Dus dat kan het niet zijn...

Ik was eigenlijk meer op zoek naar een algemene aanduiding over "USB "ports. Ik zal zo even mijn pc herstarten en kijken in welk schermpje / tabblad je dat precies kunt vinden.

Probeer ondertussen eens een andere USB poort.

OK,

waar je naar zou kunnen zoeken (BIOS afhankelijk, dus de kretelogie hoeft niet persé exact hetzelfde te zijn) :

USB configuratie
SB 2.0 controller
USB 2.0 USB controller mode en last but not least...............

Legacy USB, die staat bij mij op "Automatic".

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb:

SIS USB Controller enabeled
USB 2.0 support enabeled
USB Keyboard support enabeled
USB Mouse support enabeled

Meer USB opties heb ik niet gevonden

Hoeveel cd/dvd spelers heb je?
En sommige pc's hebben een optie waarbij je een bootlijst kunt aanroepen, zo kan je snel booten vanaf het gewenste media. DELL heeft dat toch...

Even nog voor mijn beeldvorming, als je ín Windows bent dan functioneert alles goed?
Ik moet echt even passen denk ik.

OK, paardenmiddel dan maar: kost je ongeveer een kwartiertje, maar dan héb je ook wat (of niet....................)

Pak een pen en papier, ga naar het bios en begin met het eerste scherm (in een soort steno) alle gegevens over te nemen. Zoiets dus als:

onwrp : ena
onwrp : dis

etz. etc.
dat doe je dus met álle schermen en waarden.

ena staat dan natuurlijk voor Enabled en dis staat voor .......... ;)
Als je een goede digitale camera hebt is het natuurlijk handiger om plaatjes te schieten.

Als je de huidige biosinstellingen vastgelegd hebt dan kies je in het bios voor "load standard values" of woorden met een dergelijke strekking.
De standaard bioswaarden worden geladen en áls er ergens iets fout heeft gezeten zou het nu moeten gaan werken. Middels je papier en / of foto's kun je gaan uitzoeken wat er anders stond en eventuele zaken die wél anders moeten staan weer veranderen.

Beschik je toevallig ergens in het bios over een opties om het bios te saven, m.a.w. om je huidige bios te saven, dan hoef je de instellingen niet over te pennen / te fotograferen, dan hoee je alleen maar te saven en later eventueel weer terug zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Pasja,

Ik heb een heel goedkoop 'ouderwets' toetsenbord gekocht en nu kan ik wel bij de CDrom.

Heb alle adviezen van jou opgevolgd (ook die van het opschrijven van de BIOS instellengen) maar dat hielp allemaal niet. Ik hou dit nieuwe toetsenbord bij de hand voor het geval als ik van CD/DVD wil opstarten. Ik geef toe het is niet echt een oplossing maar het werkt wel...

Bedankt

Joop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan