Booten zonder CMOS batterij

Status
Niet open voor verdere reacties.

rdeleest1990

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 apr 2012
Hallo iedereen en bedankt voor het lezen,

Ik heb een vraagje, eens in de zoveel tijd start ik mijn pc en doen mijn beeldschermen het niet. Ze geven niets weer en op knoppen drukken geeft geen effect, zoals ctrl alt delete etc.
Ik haal dan mijn pc van de stroom af, verwijder de CMOS batterij voor 10 sec en reboot. Dan doet hij het altijd weer, dit is echter vrij irritant.
Kan ik zonder schade en/of uiteindelijk systeem falen de CMOS batterij eruit laten? Of heeft wellicht iemand een idee over waar dit vandaan komt? Ik draai een dekstop met twee beeldschermen een op de vga en eentje op de hdmi. Windows 8

Groet,

Rick

Als je boot zonder die batterij zal je (waarschijnlijk) elke keer een melding krijgen dat de instellingen gereset zijn, welke je vaak moet bevestigen met een knop. Voor de rest kan het niets kwaad.

De CMOS batterij uit je PC laten kan er voor zorgen dat de PC de tijd kwijtraakt.
Dit hoeft overigens niet altijd zo te zijn, maar de kans is er wel.

Of je koopt voor een paar cent een nieuwe batterij. Maar kwaad kan het niet om zonder batterij op te starten.

Misschien is het batterijtje stuk :confused:
(Oh was al genoemd, nou dan zal het wel dit zijn)

Volgens mij is een batterij voor dit doel niet meer relevant in deze tijd.
Wat ik me kan herinneren is dat vroeger de hdd op een erg ingewikkelde
manier ingesteld moest worden in bios en dat dit batterijtje de chip een beetje
op spanning hield om het te onthouden.

Denk zelf de hedendaags alleen de huidige tijd opgeslagen blijft en dat de rest al werkt met standaard settings, de hdd word sinds geruime tijd auto detect :D
Kan me zo niet echt iets anders verzinnen.
(Tenzij je echt een hoop settings zelf hebt veranderd in bios ter behoeve van je systeemverbetering dan zou ik wel even een nieuw batterijtje scooren)

c.q. instellingen resetten doe je met spanning i.c.m. een jumper :D

(Moederborden geven via het bios pieptonen die in verschillende toonhoogtes en tijdlengte klinken deze combinaties hebben een betekenis en kun je opzoeken op internet)

Laatst bewerkt:
Het batterijtje is zeker wel nodig.
De bios op default laten staan is niet verstandig.
Er moeten allerlei instellingen gemaakt worden, bv of je op ahci draait, of raid of welke videokaart als eerste moet op starten.
BIOS staat voor basic in out system, het bepaalt dus hoe de pc zich gedraagt en het is niet windows die dit bepaalt.
Zonder bios , geen pc.

Het batterijtje kost overigens 4 euro

Laatst bewerkt:
Ok, maar waarom zou per se het batterijtje stuk zijn.

Ik zal het nogmaals duidelijk uitleggen:

Er zijn momenten, wanneer ik mijn pc opstart, dat mijn beeldschermen niet werken oftewel geen beeld weergeven. De pc daarentegen start wel op. Het remedie is dan de pc afsluiten en kort de CMOS batterij verwijderen zodat er een handmatige reset plaatsvindt. De batterij zelf functioneert dus wel.

Wat zou het kunnen zijn dat mijn PC deze reset überhaupt nodig heeft?

Je komt voor advies en als we dat geven dan weet je het beter. Ook ik denk dat je op eenvoudige wijze de batterij zelf uit kan sluiten door er simpelweg een nieuwe in te zetten. Als het helpt dan wordt je intens gelukkig en als het niet helpt dan kan je hier altijd verder vragen.

Ron

Je begrijpt het ook niet goed.
Elke keer als je het batterijtje verwijderd, zijn alle bios instellingen weg.
Moet je dus opnieuw instellen,als je dit tenminste kunt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan