Bootmanager - remote

Status
Niet open voor verdere reacties.

tazmez

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2002
All,

Lastige vraag wellicht simpel antwoord !

Heb zowel XP als Vista draaien. De pc start automatisch op met XP. Nu neem ik mijn pc vaak over vanaf andere plaatsen (o.a. vanaf mijn werk) maar als ik van afstand reboot dan zal mijn thuis pc altijd met XP opstarten daar ik niet Vista kan selecteren (kan pc pas overnemen nadat er connectie is).

Kan ik nu op beidde partities een Bootmanager installeren en voor ik reboot de "default" keuze wijzigen zodat Vista opstart ipv XP ?
Zo ja, wellicht voorkeur van Bootmanager. Heb nu Vista Manager draaien op Vista. (deze kan niet op XP worden geinstalleerd).

Alvast Dank,

Tazmez

Gezien geen antwoorden wellicht even andere formulering:

Is het mogelijk om op meerdere OS partities een Bootmanager te gebruiken ? en weet iemand er 1 die zowel op XP als op Vista werkt !

Alvast Dank,

Tazmez

Als ik mij niet vergis kan je met de bootmanager van PartitionMagic, dat overgenomen werd door Symantec, aangeven met welke OS de PC volgende keer moet opstarten. Ik weet wel niet of dat ding ook onder Vista werkt... Misschien vind je daarover wel iets op de Symantec site?

Ten eerste ken ik geen bootmanager die al in vpn o.i.d. werkt.

Ten tweede zit de bootmagager in de MBR, dus die start altijd eerst op, dan pas krijg je een keuze welk besturingssysteem er opgestart moet worden.

Ten derde, bijna alle bootmagers zetten de andere partities om van op te starten als hidden, dan zie je ze dus niet vanuit de andere besturingssystemen.

@Lange Pier: Een bootmanager kan je altijd instellen met behulp van een programma. Je kan de bootmanager dan configureren zodat hij een ander OS als default instelt en eveneens hoelang hij moet wachten om door te starten naar het gekozen OS. Welk nut heeft een bootmanager als je zijn instellingen of eigenschappen niet kan aanpassen naar je eigen noden?

@Lange Pier: Een bootmanager kan je altijd instellen met behulp van een programma. Je kan de bootmanager dan configureren zodat hij een ander OS als default instelt en eveneens hoelang hij moet wachten om door te starten naar het gekozen OS. Welk nut heeft een bootmanager als je zijn instellingen of eigenschappen niet kan aanpassen naar je eigen noden?

:confused:Je meent het.:confused:

Lees nog eens de vraag.
Wat jij schetst kan ook met de bootloader van Vista, heeft hij geen 3e party bootmanager voor nodig.;)

@Lange Pier:
Lees nog eens de vraag
Heb ik gelezen voor ik mijn antwoorden neertokkelde. Hij stelt in zijn tweede post:
en weet iemand er 1 die zowel op XP als op Vista werkt !

Ik heb mijn antwoord daarop gebaseerd. Ondanks het feit dat hij nu met de BM van Vista werkt is hij er blijkbaar niet tevreden mee :rolleyes:

Bij de BM van Partitionmagic, en mogelijk bij nog andere, is een windoze programma dat je onder eender welke versie van Windoze kan runnen en waarmee je dus de instellingen van de BM kan wijzigen, waaronder dus ook het te starten OS bij de volgende boot...
Tussen (), ik heb ook nergens gesteld dat een BM uitgevoerd wordt in vpn. Ik weet ook wel dat een BM bij het opstarten uitgevoerd wordt. Daarom heet dat ding ook BOOTmanager, of mis ik iets? Maar dat hulpprogramma kan je dus wèl runnen in een vpn-sessie.

Had jij mijn antwoord wel gelezen? :confused:

Ja hoor, maar dat sluit gewoon niet aan op de vraag.:rolleyes:

Er zijn geen bootmanagers die NA de mbr werken en ook niet die op afstand manipuleerbaar zijn, ook kun je dat gewoon configureren in de bootloader van Vista heb je helemaal geen 3e party bootmanagers voor nodig, lees de vraag nu eens echt goed.

Je kunt niet op afstand kiezen welk besturingssysteem er wordt opgestart.
Ook wil hij op beide partities een bootmanager installeren, dat kan wel als je dat zo wil, alleen heb je er niets aan, want dan dien je het biosbootmenu te gebruiken en beide OS'en op een aparte schijf geïnstalleerd te zijn.

Dan stel ik voor dat je de bootmanager van Powerquest (dat door Symantec overgenomen werd) eens degelijk bestudeert. Dan zal je misschien begrijpen waarover ik het heb.

Uittreksel uit de beschrijving van het programma:
PowerQuest’s BootMagic is a powerful disk-management tool that helps you run multiple operating systems on a single PC. Each time you start
or restart your computer, BootMagic presents a list of operating systems (OSs) you can boot from. The configuration program lets you quickly select the OSs you want to appear in the BootMagic Menu and lets you set various boot-time options such as a default OS and a startup delay.
With BootMagic, you can easily switch between OSs, using whichever OS best suits your immediate needs. You can even try out a new OS risk-free, knowing that your old OS is there, readily accessible when you need it.

Einde discussie...

Nog veel computerplezier. :)

Laatst bewerkt:
All,

Sorry voor late reaktie maar alsnog...

Heb het iedergeval aan het werk...heb op zowel vista als xp VistaBootPro geinstaleerd en als ik nu naar mijn werk ga ( en thuis pc staat aan op XP) kan ik via remote (LogmeIN) mijn pc overnemen.

Mocht ik nu (op mijn werk) even Vista willen opstaten dan wijzig ik (in XP) via Vistabootpro de Default opstart (naar Vista) en reboot vanaf werk mijn thuis pc en start Vista op.
Kan via remote (Logmein) nu weer mijn Vista thuis pc overnemen en wil ik XP weer opstarten dan verander ik dus in Vista boot mijn default weer naar XP.

Probleem was hoe je de bootvolgorde kan wijzigen nadat je netwerk op is en dat is verholpen door beidde OS-en te voorzien van VistaBootPro en LogMeIn !!

Wellicht allemaal wat onduidelijk maar ik ben happy !

Dank allen voor de geboden suggesties !

Groet,
Tazmez

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan