bootmanager

Status
Niet open voor verdere reacties.

ezaat

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2002
Berichten
226
Ik ga mijn PC opnieuw inrichten met meerdere Operating Systems.
Hiervoor ga ik natuurlijk een goede bootmanager nodig hebben.

Ik heb 1 echte eis: de bootmanager moet er voor kunnen zorgen dat mijn standaard OS (XP pro) ook standaard opgestart wordt, zonder dat ik iets aan hoef te klikken.

Kunnen jullie een bootmanager aanbevelen?

Thnx,
Erwin
 
Als je windows xp installeert en er staat al een systeem op krijg je volgens mij automatisch al een bij het opstarten een selectie tussen de 2 systemen dan heb je geen bootmanager nodig. En in windows heb je de optie waarmee hij standaard moet opstarten.
 
Hmmmmmmmmmmmm

Dàt weet ik natuurlijk.

Maar ik moet er ook 2 Linux versies op zetten...
 
Jaja

Ja,

Er zijn er heel veel.

Kan iemand er mij een aanraden?
Dus eentje waar je goede ervaringen mee hebt...
 
Wat is helpmij in de loop der jaren toch veranderd...
 
Dat is je goed opgevallen. Forum software is helemaal geupdated en de layout is ook helemaal anders geworden :)
 
:d

Leuk om te zien dat er nog mensen met humor zijn (m@rio).

VMware is mij zeer bekend en werkt overigens uitstekend, zij het dat het wat extra resources kost, waardoor alles wat langzamer draait hè.

Vandaar ook dat ik een multiboot systeem ga maken en ik hoop nog steeds dat er tenminste 1 helpmij-nerd is die daar ervaring mee heeft en een antwoord kan geven op mijn vraag.

Overigens is het vernieuwde forum een grote vooruitgang!
 
Misschien is dit dan nog wat van een ½ help-mij nerd

bootstar is erg eenvoudig en werkt goed.

Maar dit ken je misschien dan ook al wel.
Ik heb al een jaar niet meer gebruik maar werkte goed en stabiel, je kon altijd ook een tijd instellen als je geen keuze maakte.
 
Thnx

Ik zal dit uitchecken.

Dank je voor je bijdrage!
 
Grub of Lilo, is om het even die kun je prima instellen en zijn allebij zeergoed in staat om windows automatisch te starten. . maar dan zit je in het verkeerde gedeelte van het forum :)
word namelijk standaard geinstalleerd bij het fantaaaaastische besturings systeem Linux :)

ps Checken of Uitzoeken/Uitproberen ;)
 
Laatst bewerkt:
Acronis

Was zelf al bezig met Acronis OS Selector, waar ik een 'testversie' van op mijn p2p schijf vond ;)

Grub of Lilo, huh? Ga ik ook Checken of Uitzoeken/Uitproberen.
*giegelmodus* allebei overigens */giegelmodus*

Bedankt voor die Linuxtip!
 
2e besturingssysteem installeren

Ik kan op een pc die ik moet herstellen absoluut op geen enkele wijze in windows komen. Het lijkt erop dat hij "VOL" zit . Het is gebeurt op het moment dat office 2003 werd geinstalleerd en er eigenlijk te weinig ruimte was. De optie om ruimte vrij te maken zijn steeds aangeklikt en roen liep hij vast. M.a.w. telkens als je opstart komt hij netjes in het lichtblauwe scherm van windows en stopt dan elke actie. Nu was ik van plan om win xp opnieuw te installeren op de D schijf. Fdisk kan ik benaderen met een Win 98 cd rom.
Twee vragen:
1. Is het mogelijk om nu op D winxp te installeren en zo de bestanden in C veilig te stellen?
2. Krijg ik ook inderdaad de keuze voorgelegd om win xp op D: te zetten?


Of is er een geheel andere simpelere oplossing om de bestanden op C: veilg te stellen.


Ter verduidelijking ; ik kom dus ook in dos niet in de directories van C
Zegt dat hij het bestand niet kan vinden.
 
Dat kan

Dat kan inderdaad.

Ik heb zelf meestal 1 PC met 2x windows erop (98 en 2000/XP).
Het nieuwste OS staat dan op de D: schijf.
Geen enkel probleem. Al was het de F: G: of O: schijf.

Ik meen me wel te herinneren dat je OS wel in de Master Boot Record moet kunnen, of die aan moet kunnen maken. Die MBR (maar hier kan ik de plank mis slaan) staat volgens mij op je primaire partitie (doorgaans C: ).
Dit laatste weet ik niet zeker omdat e.e.a. altijd automatisch door het OS wordt gedaan, je hoeft zelf die MBR niet te vinden en/of aan te passen.

Suc7:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan