bootmenu xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

erbicom

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 okt 2000
Berichten
3.458
Bij het installeren van XP kon, bij het kopieeren naar de harde schijf, een bestand niet worden gelezen. Ik heb toen de installatie afgebroken, de cd schoongemaakt en weer ben opnieuw begonnen met installeren. Dit keer ging alles goed maar bij het starten van de pc zie ik nu een bootmenu waar ik kan kiezen uit: 1: Windows XP prof. en 2: "een vorig geinstalleerd besturingssysteem op C". Mijn vermoeden is dat dat de afgebroken eerste installatie is. Wanneer ik namelijk daarvoor kies, krijg ik de melding dat er een ongeldige systeemdiskette in de A-drive zit bla,bla,bla. Kies ik voor 1: Windows XP prof. start de pc normaal op. Maar hoe krijg ik in het boot-menu dus 2: "een vorig geinstalleerd besturingssysteem op C" weg? Of hoe krijg ik het zo dat de pc altijd opstart met Windows XP prof?
Gr. Erik
 
Zoek op je hd naar de file boot.ini (is een verborgen bestand, dus eerst optie aanzetten dat verborgen bestanden zichtbaar moeten zijn) en plaats je boot.ini (of haal de foute regel ertussen uit)
 
ben nu op mijn werk, maar zal vanavond gelijk kijken.
dank voor de tip!
 
Wijzig je bootini, via rechtermuisklik deze computer/ eigenschappen/geavanceerd en an opstart en herstelinstellingen, dan instellingen aanklikken en via bewerken kom je in je kladblok,en zet je dit neer.





[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect


suc6
 
Om er even vanuit te gaan dat de juiste xp ook op die partitie staat. Vergeet ook niet om je timeout op 0 te zetten.
 
Zolang er maar 1 installatie bekend is en de boot.ini is goed dan kun je de timeout gewoon op 30sec laten staan. Maakt voor het opstarten niks uit
 
Xp prof staat zeker op C, als ik dat andere regeltje selecteer in het boot-menu dan vraagt de pc om een floppy. Maar de melding op scherm is "een vorig geinstalleerd besturingssysteem op C", dus ik denk dat ie ook op C staat. Wat is dan, met deze informatie, het slimst om te doen? Een regel weghalen of de boot.ini aanpassen met de tip van bas9?
 
als je je boot.ini plaatst, kunnen we hem aanpassen voor je.
 
Vanavond als ik weer thuis ben plaats ik de boot.ini. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr. Erik.
 
Inmiddels thuis. Dit staat er in de boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Vorig besturingssysteem op C:"

Ik hoop dat er een oplossing is.
Gr. Erik.
 
Bedankt, ik ga het regeltje verwijderen.
Dat het zo simpel kan zijn he? Maar ja, dat is vaak met alles zo.
Gr. Erik.
 
Maak voor de zekerheid wel even een backup van je boot.ini voor het geval het wel mis gaat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan