Bootorder

Status
Niet open voor verdere reacties.

amiek58

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
63
Hallo, even een ( misschien stomme ) vraag, maar hoe weet ik zeker dan mn pc opstart vanaf cd. Als ik in de BIOS bij de opstartvolgorde kijk staat er eerst Floppy(maar die heb ik niet, tis een laptop) vervolgens ATAPI CDROM en dan harddisk, maar voor harddisk staat een plusje, ik heb deze volgorde ooit veranderd, zodat ie opstartte vanaf harddisk, maar nu moet het dus weer vanaf cd. moet je nou kijken naar de volgorde waarin het onderelkaar staat (in dat geval boot ie dus van cd) en zo ja, wat betekent dan dat plusje voor harddisk??
groetjes, amiek:confused:
 
Als je wilt opstarten van de cd dan moet je deze als nr 1 zetten.
In jouw geval zet je dan direct de harde schijf als 2.
Nadat je geinstalleerd hebt zet je het weer terug maar noodzakelijk is het niet.
 
ja, sorry Eliza, was er inmiddels zelf ookal achter, vind dat plusje voor harddisk wel verwarrend, dan denk je al gauw dat die als eerste start, toch, tenminste ikke wel. bedankt voor je antwoord :)

groetjes, amiek
 
Ik zou ook niet weten wat dat plusje in jouw bios betekend. Dat kun je misschien terug vinden in het boekje van je moederbord.
Maar, voor alles geldt..........gewoon proberen :)
 
heb geen boekje van mn moederbord, want heb een laptop, en ook maar een minibiosje, maar keek even bij mn zoon, die ook een laptop heeft en daar staat dat plusje er ook voor, dus misschien hoort dat gewoon, we hebben verschillende laptops, ( Compaq en Acer) maar allebei de biossen zijn van Phoenix, misschien vandaar. Nou ja, heb ff een bootable cd erin gedaan en krijg dan de tekst ;"druk op een toets om verder te gaan", dus het zal wel goed zijn. De default settings zijn bij mij trouwens booten van cd en op de Acer boot from harddisk, ookal zo raar. snap niet waarom ze dat niet gewoon standaard hetzelfde doen.
groetjes, amiek:rolleyes:
 
Die volgorde moet wel want iedereen wil zo snel mogelijk opstarten.
Soms heb je dus de cd-rom nodig waarvan gestart moet worden en bij veel computers is de floppy disk weer de laatste hulp in nood.
Vandaar het 'flexibele'

Daarom zei ik ook tegen je "Nadat je geinstalleerd hebt zet je het weer terug maar noodzakelijk is het niet.
Bij het opstarten gaat het systeem dan eerst even langs je cd-rom maar als er niets in zit wat kan booten zal hij ook niets vragen.

Installeerse! :D
 
ja, dat je het kan veranderen snap ik, maar waarom de Default Settings niet bij iedere bios hetzelfde zijn, dat snap ik niet, bij mij zijn de Default Settings 1.floppy2.cdrom 3. harddisk 4. netwerkadapter(wat je daaraan hebt snap ik ook niet echt, maar goed), maar bij de andere pc zijn de Default settings 1.Harddisk, 2. floppy 3. cdrom 4. netwerkad. als ze dat nou eens overal hetzelfde maakten , dan hoeft je dus zelf niet te gaan schuiven, maar is de knop Default Settings voldoende, snap je. Maar ach, er is zoveel in een pc wat ik niet echt logisch vindt.:p tja, en installeren was niet echt de bedoeling, ik wil mn schijf partitioneren, heb 1 schijf van 80 GB, wil er 2 of 3 partities van maken, maar moet dan voor de zekerheid wel kunnen booten vanaf cd.
groetjes, amiek
 
Nee, schuiven moet kunnen zoals ik je hierboven uitlegde.
En waarom heb jij een blauwe bank en ik een gele :D
De ene fabrikant zweert nou eenmaal bij het een, de ander bij iets anders.
 
ach ja, is ook wel zo, gele bank is ook leuk:D maar soms wou ik dat pc"s wat logischer in elkaar zaten.
 
Hahahaha, misschien moeten wij wel logischer gaan denken :D
 
hee hee, denk eraan, wij kunnen prima logisch denken, (op onze eigen manier), toch???:D
 
Het is ook een zuivere vorm van logica om een pc te accepteren die niet logisch in elkaar zit maar omdat deze wel voldoent aan de gestelde eisen en wettelijke normen pfffffffffffffff :D :D
En nou ga ik schilderen.
Groetjes
 
jaja, zo is t maar net, schilder ze, daar in madurodam (heeele kleine schilderijtjes zeker of muurtjes):D :D :D
 
LOL, zo begon ik wel maar toen dacht ik er eens logisch over na........ :p

groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan