Bootprobleem na HDD-erase

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chato Flores

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2007
Hallo

Ik heb blijkbaar te maken met een boot-probleem waar erg weinig info over te vinden is. Ben al een uurtje aan het googlen, maar ik vind nergens een echte oplossing. Misschien vind ik die hier:
De voorgeschiedenis:
Een PC (OS=WinXP) was ernstig geinfecteerd met een virus dat de HDD volpropt met random data. Na diverse gefaalde herstel-pogingen zat er niets anders meer op dan een her-installatie. Gezien de symptomen van infectie leek het mij verstandig de twee aanwezige partities te erasen. Dit heb ik gedaan met de Bootable UBCD en het tooltje Darik's Boot and Nuke. HDD is dus "ge-wiped".

De herinstallatie:
In BIOS gezorgd dat eerste boot vanaf CD geschiedt en Windows-InstallCD in driver gedaan.
Na de POST is te zien dat een poging wordt gedaan om van de install-CD op te starten.

Probleem:
Er verscheen onmiddelijk een foutmelding (ingekort):
Trap 0000000D ====== GENERAL PROTECTION FAULT
tr=0028
cr0=00000011
cr2=00000000
cr3=00000000
gdt limit=03FF b=00017000
Daarna:
opgestart met een Bootable DOS-CD (Versie 6). Op deze manier wilde ik proberen om de harde schijf met FDISK opnieuw te formateren (ik verwachtte er niet veel van, maar je weet nooit...)
Foutmelding:
0Error reading partition table drive 00 sector
Bad or missing Command Interpreter:2 - /P /E:256
Please enter the correct location (for example C:/COMMAND.COM):
Heb de HDD vervangen voor een ander exemplaar en bovenstaande nogmaals geprobeerd. HDD wordt gewoon herkend in BIOS als Primary Master, maar na de POST kwam exact dezelfde foutmeldingen als voorheen.

Daarna heb ik geprobeerd op te starten met de eerder genoemde (bootable) UBCD. Deze start gewoon op (buiten mijn verwachting), maar na het opstarten van de Recovery Console (op de CD) blijft de computer hangen.

Om een lang verhaal kort te maken:
(even resumeren)
1: HDD ge-erased
2: poging tot herinstallatie faalde (foutmelding 1)
3: Poging tot opstarten met bootable DOS-CD faalde (foutmelding 2)
4: nieuwe HDD geprobeerd: zelfde foutmeldingen.
5: Bootable UBCD -> Recovery Console gerund: PC blijft hangen

En verder heb ik me rot gegoogled, zonder resultaat.

Wie helpt?

Bijvoorbaat mijn dank en excuses voor het lange verhaal.

mvrgr
Chato

Laatst bewerkt:
Je harde schijf is dat een IDE of een SATA. Bij IDE snap ik het hele verhaal niet wat er nou fout kan gaan. Misschien moet je eens Partition magic vanaf een flop of bootable usb stick gebruiken.

grts

Welke cd is het....
een recovery .....
een orginele xp cd
of een kopietje ??

Bedankt voor jullie snelle reacties.

@Shadowbikes,
Harde schijf is IDE. Ik ik snap er net zo veel/weinig van als jij.
En wat betreft het gebruiken van Partition Magic, denk ik dat het niet veel zal helpen. Ik heb inmiddels ook geprobeerd om een andere Bootable CD te gebruiken. Resultaat: zelfde foutmelding (foutmelding 1)
Bootable USB wordt niet ondersteund.
(Het is een oudje: Pentium III, 660 MHz)

@ Puppie,
Het betreft een originele Windows Installatie-CD.
Ook een andere (originele) Windows Install-CD heb ik geprobeerd. Zelfde foutmelding.

Zou mn BIOS naar de ...... zijn?

Edit, (en behoorlijk OT)
Hé Puppie, stadsgenoot! :)

Laatst bewerkt:
Even een kleine correctie. Met Fdisk kun je partities maken maar niet formateren. Als het NTFS partitie is dan gaat het zeker niet lukken met Fdisk, deze kent geen NTFS.

Verder schrijf je dat ook na het aansluiten van een andere schijf de fout blijft, heb ik dat goed begrepen ?

Probeer het eens met de tool die de fabrikant op zijn website heeft staan. Seagate heeft bijvoorbeeld Seatools (http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools)

Zo heeft elk merk wel een eigen tool.

Mogelijk dat je daar iets verder mee komt mits je alleen problemen hebt met 1 schijf anders ligt het probleem niet bij de schijf maar ergens anders lijkt mij

Probeer ook eens om je BIOS een Reset te geven.
Wat gebeurt er al je even zonder harddisken opstart ?

Laatst bewerkt:
Ja stadsgenoot.......wie weet kennen we elkaar wel....:)

Ga eens naar je bios en doe een bios herstel.
probeer het dan nog eens.
Eventueel de harddisk in een andere werkende computer hangen en dan daar formatteren

Even een kleine correctie. Met Fdisk kun je partities maken maar niet formateren. Als het NTFS partitie is dan gaat het zeker niet lukken met Fdisk, deze kent geen NTFS.
Daar heb je een goed punt.
Inderdaad bedoelde ik niet formateren, maar bedoelde ik opnieuw partitioneren (wat een gek woord: 'partitioneren'). Behalve dt, ben ik erg overtuigd van de kracht van FDISK en wilde ik ff kijken of de HDD uberhaupt herkend wordt. Maar goed, het opstarten van de Bootable DOS-CD lukte niet. 'That's the point'.
Verder schrijf je dat ook na het aansluiten van een andere schijf de fout blijft, heb ik dat goed begrepen ?
Inderdaad.
Probeer het eens met de tool die de fabrikant op zijn website heeft staan. Seagate heeft bijvoorbeeld Seatools (http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools)
Ga ik zo even naar kijken, bedankt voor de link.
Mogelijk dat je daar iets verder mee komt mits je alleen problemen hebt met 1 schijf anders ligt het probleem niet bij de schijf maar ergens anders lijkt mij
En daar denk ik eerlijk gezegd ook aan. Ook al omdat een andere HDD dezelfde foutmelding gaf/geeft.

Voor de volledigheid de exacte foutmelding na een poging op te starten vanaf een bootable CD (ongeacht welke):
TRAP ================GENERAL PROTECTION FAULT============
tr=0028 cr0=00000011 cr2=000000000 cr3=00000000
gdt limit=03FF base=00017000 idt limit=07FF base=00017400

cs:eip=0008:0031A66A ss:esp=0010:00061FCE errcode=0000
flags=00010017 Cy NoZr IntDis Down TrapDis
eax=FFFFFFFF ebx=003011B1 ecx=00001617 edx=53EDBE7C ds=0010 es=0010
edi=00051DE4 esi=00051DE% ebp=0000113E cr0=00000011 fs=0030 gs=0000

Laatst bewerkt:
Ga eens naar je bios en doe een bios herstel.
probeer het dan nog eens.

Heb zojuist BIOS op default settings gezet (behalve de boot-sequence natuurlijk). Install-CD van Windows erin
Foutmelding:
No emulation system type 01
gevolgd door eerder genoemde foutmelding.
Denk je dat een eventuele jumper-reset zou helpen? CMOS-bat er even uit? Ik weet niet, ik denk niet dat het veel uitmaakt. Wat denk jij? (of anderen)
Eventueel de harddisk in een andere werkende computer hangen en dan daar formatteren
Het ligt niet aan de harddisk. Een ander exemplaar geeft exact dezelfde foutmelding.

Hoi !

Met dat eraser heb je waarschijnlijk ook de MBR gewist.

Dus kan geen van de gebruikte tooltjes er wat mee beginnen.

http://support.microsoft.com/kb/69013

Dus: het commando fdisk /mbr moet je erst ingeven, anders kom je niet verder.

Het makkelijkste met een Win98 bootflop.

Heb je geen floppy-drive, op de UBCD staat ook een fdisk-tooltje.

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je tip, Harry.

Nu maak ik het nóg 'spannender'.
Ik heb zojuist een NIEUWE, volledig geformateerde schijf aangesloten op de Prim. Master.
Nieuwe HDD wordt herkend in de BIOS. Maar dan:
Elke, maar dan ook elke, bootable CD geeft dezelfde foutmelding.
DOS-bootable CD, UBCD, InstallatieCD van Windows, het maakt allemaal niets uit. Lijkt me dus geen probleem met de MBR. Of zie ik iets over het hoofd?
Wat ik nog zou kunnen proberen is om op te straten met een schijf uit een andere PC met daarop een werkend OS.
(Wat een werk, maar is een leuke uitdaging).
BTW: al is er niet direct een oplossing, nog meer ben ik geinteresseerd in de oorzaak: hoe kan dit? BIOS naar de .....? Zou het te maken kunnen hebben met de infectie? hoe alle problemen begonnen zijn? (zie mijn eerste post)

EDIT (update)
heb geprobeerd op te starten met een harde schijf uit een andere PC. Op deze schijf is een werkende OS (winXP) geinstalleerd.
BIOS en POST geen problemen, dan komt even een voortgangsbalk, gevolgd door een BSOD.
0x0000007B (0xf88b6528, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)
Ik heb even gegoogeld met de foutmelding, maar krijg alleen wat resultaten in het russisch ofzo.
zie mijn zoekresultaten.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Foutmelding betekent: Inaccessable Boot Device.

Duidelijk toch ?

Die melding krijg je in het algemeen als je HDD niet benaderbaar is.

Dus: IDE-controller niet aanwezig/corrupt/uitgeschakeld, als het een IDE-schijf is tenminste.

Dat is vreemd: die foutmelding is gemeengoed bij sata-schijven als de controller ontbreekt.

Staat in het bios de instellingen wel goed ?

Dat je een defect mobo hebt overgehouden door dat eraser-gedoe klinkt me ook verre van logisch.

http://support.microsoft.com/kb/324103/nl

Greetz

Harry.

Bedankt voor de tips.

Inmiddels lijkt het erop dat het probleem opgelost is. Op dit moment draait de installatie CD van Windows. Ik ben dus al een stap verder en het lijkt erop dat dit goed gaat. Ik wil dan ook iedereen die in deze topic met mij heeft meegedacht bedanken.
Uiteraard willen jullie weten wat nou de oplossing was. Helaas heb ik geen pasklaar antwoord, want ik heb verschillende (misschien wel onnodige en overbodige) dingen gedaan waarna nu de installatie-CD runt.

Behalve al het eerdergenoemde heb ik ook nog gedaan:
- Koude start (PC een half uurtje uit gehad en weer opgestart)
- Opstarten zonder een harde schijf waarna de, te verwachten, melding kwam: "Disk Failure, insert bootable bla bla bla".
- Harde reset van het BIOS door CMOS-batterij er een tijdje uit te laten.
- Harde reset door jumpersetting op moederbord
- Dankzij de Microsoft-links die Harry gaf toch maar eens de Master Boot Record gecheckt met Trend ChipAway. En ja hoor: die vond dus een probleempje.
- Een andere schijf in een andere PC geformateerd.
- BIOS is ge-update.
- Die laatst genoemde schijf is nu aangesloten en de Windows-installatie draait.

pfff, het lijkt nu goed te gaan. Maar waar het nu exact aan gelegen heeft? Misschien was het wel gewoon een 'toevallige samenloop van omstandigheden'.

Ik ben aan een borrel toe en ik zal proosten op jullie!
Bedankt voor het meedenken. "Operatie geslaagd, patient ligt op de recovery"

groet,

Chato

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan