Bootprobleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter iisys
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

iisys

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Helleeuh :)

Een paar dagen geleden sloot ik mijn computer gewoon af zoals elke andere shutdown. Diezelfde avond probeer ik hem weer op te starten, maar dit lukt niet.
Hij geeft aan dat Windows de vorige keer verkeerd is afgesloten oid, en dan krijg ik 5 opties: Windows normaal opstarten, opstarten met recentst werkende instellingen (oid) en 3 varianten van veilige modus. Dus als ik dan bijv Windows normaal opstarten doe, begint hij te laden, maar na het bootscreen start hij gewoon opnieuw op en gebeurd precies hetzelfde.
Ik heb alle 5 opties al geprobeerd, telkens met hetzelfde resultaat.
Ik kan via m'n recovery cd nog wel bij chkdsk ed komen, maar dat geeft ook geen resultaat. Chkdsk zegt wel dat er iets mis is, maar repareren heeft geen effect.

Bijna al mijn bestanden staan op m'n externe harde schijf, dus dat is mooi.
Ik zit echter aan de vooravond van mijn toetsenweek en moet nog verschillende verslagen typen. Ik zou dus graag op m'n Windows computer kunnen zonder hem helemaal opnieuw te installeren. Ik zit nu op een laptop van Apple, en vergeleken met mijn pc toetsenbord typt dit behoorlijk irritant.

Iemand enig idee wat ik verder nog kan doen, behalve formatteren of Windows opnieuw installeren?

Bij voorbaat dank :confused:

Bedankt voor de snelle reactie :)

Zo ver was ik idd ookal gekomen, maar blijkbaar staat de 'herstel' optie er niet bij :confused:
Ik druk op ENTER om Windows XP 'nu te installeren', zoals de Microsoft helppage zegt, dan druk ik op F8 om de gebruikersovereenkomst te accepteren. Dan krijg ik de beschikbare partities, maar zonder herstel optie.
Dit zegt Microsoft help op dit punt:
5. Controleer of uw huidige installatie van Windows XP in het vak is geselecteerd en druk op R om Windows XP te herstellen.
De optie R is er echter niet, en als ik op R druk gebeurd er idd ook niks.

En geeft de PC op dat moment geen bestaande windows installatie aan die je kunt selecteren??

Eehm, hij geeft alleen de partities weer. Ik heb partities C en D, waarvan C de Windows installatie partitie is. Hij geeft geen verschil aan in partites, maar als ik dan op ENTER druk om te installeren vraagt hij of ik naast de huidige Windows installatie wil installeren.

Stap 5 goed gedaan?

5. Controleer of uw huidige installatie van Windows XP in het vak is geselecteerd en druk op R om Windows XP te herstellen.

Hieruit kan ik kiezen:

Niet-gepartitioneerde ruimte 8 MB
C: Partitie 1 [NTFS] 70292 MB ( 27743 MB vrij)
D: Partitie 2 [NTFS] 6017 MB ( 5948 MB vrij)

De mogelijke opties als ik 1 van de partities selecteer zijn:
ENTER=Installeren, D=Partitie verwijderen, F3=Afsluiten

Op C: staat Windows al geinstalleerd, en krijg ik dus geen optie R of iets in de richting van herstellen :confused:

En je hebt opgestart vanaf de CD en niet vanuit Windows?

Opgestart vanaf cd, vanuit Windows lukt dus niet, want na het bootscreen reboot hij weer.

Gaat er dan toch echt op lijken dat de harddisk beschadigd is ben ik een beetje bang.

Probeer het eens met HDD Regenerator, te vinden op o.a. Hiren's Boot CD.
Dit progje kan een beschadigde harddisk in veel gevallen alsnog herstellen met behoud van alle inhoud.

http://www.hiren.info/pages/bootcd

Heel erg bedankt voor je hulp, maar ik denk dat ik Windows maar gewoon over de huidige installatie installeer.
Heb nu weinig tijd, omdat ik nog 3 verslagen moet typen die morgen ingeleverd moeten worden. Het bestand duurt nog een uur om te downloaden, en het is een .rar bestand waarvoor ik dan ook nog een RAR archiver voor Mac OS X moet downloaden en dan ook nog een brandprogramma waarmee ik bootable cd's kan branden. Ik zit hier graag de hele avond aan te werken, maar m'n school heeft nu toch prioriteit.

Heel erg bedankt voor je snelle hulp :thumb:

Als ik ervan uit mag gaan dat je Service Pack 2 op je XP hebt (dat heeft 99.99% hier op aarde), dan moet je voor een reparatie-installatie een XP installatiecd gebruiken waar SP2 al op geïntegreerd is. Dat integreren wordt ook wel slipstreamen genoemd.

Frisian heeft hier een instructie voor geschreven. link

Daarnaast is er nog mijn eigen instructie: link

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ah, Dntjes, bedankt. Je hebt gelijk, de huidige installatie was SP2, maar de installatiecd niet.

Ik zal de tutorial volgen, aangezien ik in een paar jaar tijd die Windows computer 3 keer opnieuw heb geinstalleerd.

Bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan