Borders

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank je, maar ik ben niet erg duidelijk geweest. Het is de bedoeling dat ik die truc kan uithalen op de individuele pagina's. Daar komen namelijk de foto's staan van de individuele auto's zoals totaalaanzicht, zijaanzicht. interieur en eventuele andere details.
Nu durf ik bovenstaande code daar niet zomaar op los te laten.....

Enne...hoe voer ik die compressie uit?

Laatst bewerkt:
Ah, op de individuele pagina's.
Daar kan het op een soortgelijke manier. als je weet hoe groot de px-maten van de vergroting zijn.

• Maar wil je mooie vergrotingen krijgen, dan moeten die op ware grootte worden ingeleverd (geüpload). Omdat het om de individuele pagina's gaat, met niet zoveel foto's, is dat geen bezwaar.
  • Eventueel kunnen de vergrotingen allemaal op dezelfde plaats komen, ipv dwars over hun kleintje heen.
  • Dan zou je per occasion zoiets als dit kunnen gebruiken: wissellijstje-met-javascript.php

En hiermee komt het volgende idee!
  • Als je toch een serie vergrotingen op ware grootte hebt, kunnen die ook gebruikt worden voor het plaatjes-carrousel op de homepage (dat kan eventueel ook wat groter worden dan nu).
  • Dan heb je niet meer een tussenformaat van 200*150px nodig, maar kunnen de kleintjes voor op de occasion-pagina zo klein mogelijk: 120*90px.
  • En dan heb je ook de pagina-snelheid van de occasion-pagina te pakken! :)

=======
hoe voer ik die compressie uit?
Dat kan je instellen bij het opslaan vanuit een tekenprogramma.
Heb je geen (duur) tekenprogramma, dan kan het ook uitstekend met de gratis IrfanView.

irfanview-jpg-compressie.png

Bij het opslaan als jpg komt er vanzelf een optie-venstertje waarin je de compressie kunt aan geven (80% kwaliteit = 20% compressie).

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Dank voor het snelle antwoord; ik werk inderdaad met irfanview. Voor het overige moet ik wachten tot morgen.
Dan zal ik laten weten of e.e.a. is gelukt, hetgeen moet lukken met uw goede uitleg.

Wel, men vond die vergrotingen niet nodig...
Rest mij nog die compressie: het is dus zinnig om alle foto's te comprimeren naar 80%, of is een verdergaande compressie nog beter? (kwestie van uitproberen?)

Hoi Henk,
  • Altijd beginnen met de originele grote foto (niet met een jpg die er tussendoor van is gemaakt, dat verslechtert de kwaliteit).
  • Die op het correcte ware-grootte formaat brengen met IrfanView.
  • Daarna even kijken of "Automatische kleurenaanpassing" en/of "Verscherpen" (allebei in het menu "Afbeelding") een beter resultaat geeft.

Compressie...
  • Voordat je de hele riedel op dezelfde manier gaat opslaan, even een serie maken van 1 foto, en die op verschillende kwaliteiten opslaan: bv. op 90%, 85%, 80%, 75% (verder naar beneden zou ik niet gaan). Die open je achter elkaar in de Verkenner ("Voorbeeld"), en daar kies je dan de laagste kwaliteit van die je nog mooi vindt voor op de site.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hallo,

"Occasions" op betreffende pagina is blauw i.p.v. zwart.
Ik heb dat getracht te wijzigingen middels een span-code, maar heb dat later weer terug gedraaid want dat werkte wel in IE maar niet in FF.
Ook blijkt dat het toevoegen van "routeplanner" (voorzien van black-dot zoals "home") niet wordt "opgepakt" zoals in IE...
Ook verschilt de afstand tussen de bovenbalk en de (blauwe (=ok)) adressering daaronder.

What to do?

Laatst bewerkt:
Nou, het is toch gelukt om e.e.a. voor elkaar te krijgen...
Bedankt voor jullie inspanningen.
Voor geïnteresseerden stuur ik graag de complete html.
Mvgr.,

Henk Vergunst

Hoi Henk,
Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Maar gelukkig ben je er zelf uitgekomen! :thumb:

Als je de homepage ook mooi gecentreerd wilt hebben voor alle beeldschermen, en de tekst recht onder de kop, dan kan je nog het volgende doen:

1. Toevoegen aan het <style type="text/css"> blokje in de <head>:
Code:
html {
	height: 100%;
	padding-bottom: 1px;
	}
Hiermee gaat in Firefox e.a. browsers de kop van de pagina niet verspringen als je naar een andere pagina toe gaat.

2. In de html de regel de <ul> vervangen door <ul style="margin-left: 50px;">
Het menu'tje komt dan beter onder het ovaaltje terecht.

3. In de html de </div> die onder de </ul> staat weghalen, die staat er te veel in.
Daarmee blijven de tekst en de dia-wisselaar ook bij brede beeldschermen binnen de container-kolom waar alles in zit.

4. In de html de regel <div align="center"> (van de finishvlaggen) vervangen door:
<div style="clear: both; text-align: center">
Het clearen is nodig om onder de float van de simplegallery uit te komen, en laat de vlaggen dan mooi in het midden komen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi Henk,
Het viel me op dat er op de occasions-pagina zo veel niet bestaande afbeeldingen staan, die de pagina er niet mooier op maken.

occasions-onerror.png

Maar ik heb hier misschien nog wat voor je: jvh-occasions.html

Dit is eigenlijk dezelfde pagina, met ook de vele links naar nog niet bestaande occasions er allemaal op (50 stuks, kan je even voort; zie de broncode). Maar met een paar regeltjes javascript wordt er automatisch voor gezorgd dat niet bestaande afbeeldingen uit beeld verdwijnen (en er dus ook geen links meer op staan van niet bestaande pagina's die bij zo'n occasion-afbeelding horen).
  • Getest in Firefox, Chrome, Opera, Safari en IE7.
  • Eigenlijk is het gebruikte bijvoegsel onerror="..." geen officiële html-code (de html-validator moppert ook wat), maar alle browsers kennen het en doen wat verwacht wordt.

Werkwijze:
  1. Bovenstaande pagina downloaden; regels 11, 12 en 13 wissen; en uploaden als occasions.html
  2. Bij een toe te voegen occasion: eerst de detail-pagina met de gegevens van de occasion aanmaken (bv.: pagina11.htm).
  3. Daarna de bijbehorende afbeelding foto11.jpg uploaden naar de map Afbeeldingen.
Klaar! :) - Niets meer doen.
- De afbeelding staat nu automatisch op de occasions-pagina, en de link naar paginga11.htm werkt ook.
- Op deze manier hoef je dus nooit meer iets aan de occasions-pagina te doen (zolang je maar steeds dezelfde namen aanhoudt).

Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS: Omgekeerd werkt ook: afbeelding uit de map Afbeeldingen verwijderen > dan staat de afbeelding niet meer op de occasions-pagina, en de link naar de pagina van die occasion is er ook niet meer (voor de bezoeker dan; hij staat nog wel gewoon in de code, en wacht tot er een verse afbeelding bij komt).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan