bot genesteld in besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

suuus

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Mijn zus heeft van haar provider een mailtje gehad waarin ondermeer het volgende instaat:

naar aanleiding van klachten hebben wij moeten constateren dat er op uw
computer/internetverbinding een onveilige open proxy is ontstaan. Een open proxy is een vrij ernstig beveiligingsprobleem welke zodra aanwezig ook op flinke schaal wordt misbruikt voor niet toegestane activiteiten etc.

De meest voorkomende oorzaak van dit probleem is een bot die zich genesteld heeft in het besturingssysteem van uw computer.Deze bot zal van tijd tot tijd enorme hoeveelheden spam verzenden etc :

Nu staat er in het mailtje ook het ip adres waarvan vandaan.
Heb wat onderzoek gedaan bij mijn zus hoe alles is aangesloten:
Vanaf het modem gaat er een kabel naar een router waaraan 3 gekabelde computers zijn aangesloten en 1 kabel gaat vanaf de router naar een draadloze router voor internet verbinding voor de laptop.
Het ip adres wat in het mailtje staat is van de laptop.De draadloze router is op een normale manier beveiligd dus niet WPA.
Mijn vraag is wat er nu gebeuren moet om dit probleem op te lossen,bijv een andere draadloze router aanschaffen die wel WPA beveiligd is?
De oplossing in het mailtje is :formatteren van alle computers maar dat lijkt mij iets teveel van het goede.:D
Alvast bedankt voor het meedenken.:thumb:

Formatteren is geen oplossing wanneer je niet weet wat nu het probleem is. Dan los je het probleem wel even op, maar misschien heb je het de volgende dag weer....

Vermeld welke antivirus er gebruikt wordt op de systemen en of alle updates zijn geïnstalleerd voor het besturingssysteem.

Doe een online scan met een andere anti-virus dan je al gebruikt en scan eens met een programma's als Prevx CSI en Malwarebytes' Anti-Malware.

Een boel links voor online scanners en andere goede scanners kun je hier vinden.

Ook het vermelden van merk en type router kan geen kwaad, er is vast wel iemand die dezelfde router gebruikt en wat tips kan geven.

Heb gescanned met spybot s&d,spywareblaster,ad-aware se plus,malwarebytes en online scan gedaan met bitdefender (niks gevonden).
Draadloze router is een belkin 54G.

opgelost

Na alles gescanned te hebben is het probleem tot nu toe opgelost:)

jullie beide bedankt voor alle hulp:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan