• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bouwen layout

Status
Niet open voor verdere reacties.

gklap

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2015
Beste Excel/VBA collega,

Al jaren maak ik gebruik van Excel en sinds kort ook van eenvoudige VBA scripts. Ik gebruikte scripts in het begin hoofdzakelijk om routinematige zaken snel af te handelen. Tegenwoordig breng ik ook steeds verbeteringen aan in de VBA code waarbij ik lering trek uit informatie afkomstig uit forums als deze. Ik zit met een leuke uitdaging waar ik niet uitkom. Hopelijk hebben jullie adviezen voor ons. Het doel is om studenten te helpen bij het simuleren van een eenvoudig proces.
Een proces bestaat uit een aantal wiskundige handelingen (rekensommetjes) op basis van gegevens (dataset van enkele parameters). Er gaat informatie in en na de berekening komt er een uitkomst uit. Aldus: IN ---> PROCES ---> UIT. Het is me gelukt om de berekening in een VBA script te plaatsen zodat de rekentijd aanzienlijk sneller is geworden.
Om een uitgebreider proces van verschillende processen op te bouwen wordt het schema aldus: IN_1 ---> PROCES_1 ---> UIT1 (= IN2) ---> PROCES_2 ---> UIT2 (= IN3) ---> PROCES_3 ---> UIT3 (= IN4) etc etc etc. Elk proces heeft zijn eigen instellingen. Voorbeeld: ze bestaan allemaal uit ax^2+bx+c, maar de a de b en c kan bij elk proces variëren. De reeks gegevens wordt mee gegeven bij elke proces.
In de Excel sheet moet de gebruiker bokjes kunnen teken/maken. Elk blokje is dan één keer de module (bijvoorbeeld proces_1). De blokjes kunnen achtereen volgend worden getekend, in de volgorde die de gebruiker wil. Er kan worden aangegeven welke reeks gegevens aan instellingen(a, b en c) krijgt per blokje. Deze gegevens staan opgeslagen op bijvoorbeeld een ander tabblad. De gegevens staan opgeslagen per reeks. Nu is er een combinatie blokjes gecreëerd met elk zijn eigen instellingen reeks. Vervolgens moet er een startsein kunnen worden gegeven. De computer zal per blokje de rekenmodule aanspreken.

Graag zouden wij willen dat de interface zo eenvoudig mogelijk is. Dat de gebruiker met een eenvoudige handeling een blokje kan neer zetten, zodat hij dan de keuze heeft om een instellingen reeks te selecteren. Ook dat het blokje de naam van deze reeks krijgt. Met pijlen moet de gebruiker de rekenvolgorde van de blokjes kunnen bepalen en er een blokschema/processchema van kunnen maken.

Er is al iets soortgelijks mogelijk. Als er een nieuwe knop(ontwikkelaars) wordt gemaakt, wordt er gevraagd welke macro eraan moet worden gekoppeld. Aan de macro kan je een reeks instellingen verbinden, maar alleen moet de gebruiker de knop zelf nog een naam geven en ook zelf op de knoppen klinken om de macro te activeren. Kortom, de naam moet zelf in het blokje komen en de volgorde van de blok schema moet in 1 keer afspelen.

Mijn vraag is: hoe bouw je zo een interface met deze gemakken in Excel/VBA?

Hallo Gklap, welkom hier.

laat eens zien wat je al hebt geprobeerd (voorbeeld bestandje plaatsen)
en geef aan waar het misgaat.

Ik zie het helemaal voor me (quod non).
Plaats een voorbeeldbestand met al je criteria op een of andere manier gevisualiseerd.

Laatst bewerkt:
Hallo,

bedankt voor uw reactie.

Ik zie het voor mij als VISiO van Microsoft. De gebruiker creëert meerde blokjes, waar van de gebruiker de volgorde kan bepalen, ook serie of parallel schakelingen. Ik wil dan aan elk blokje gegevens(reeks) kunnen koppelen en dit op een eenvoudige manier.

De gebruiker zal de volgende keuzes hebben:

hoeveel blokjes.
de volgorde van de blokjes.
lopen de blokjes parallel of in serie, beide moeten mogelijk zijn in 1 blokschema.
de gebruiker moet per blokje kunnen kiezen wel reek erbij hoort.

Als de gebruiker dit allemaal gekozen heeft moet Excel de CPU aanspreken op de volgorde van de blokjes.

Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd het blijft immers moeilijk om iets 'visueel' schriftelijk uit te leggen.

Is dit mogelijk in excel en zo ja hoe?

Graag uw reactie ,

Gerard

Zonder voorbeeldbestand krijg je van mij geen reaktie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan