• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bouwkundige begroting (uurnorm, materiaalprijs, enz.)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gaittie

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Ik ben bezig een begroting te maken in Excel, maar heb wat hulp nodig bij diverse formules en functies.
Zie onderstaande afbeelding voor het gewenste resultaat.
begroting.jpg

*wat niet te zien is in het plaatje is het uurloon van € 36,-

Wat heb ik al gereed.
De formules van de begrotingsregels.
De formule van de eenheidsprijskolom.
De voorwaardelijke cel-opmaak heb ik al, indien kolom B een *, # of + bevat dan moet de rij een bepaalde opmaak krijgen.

De volgende stappen zijn:
Een plusregel mag enkel onder een hekjesregel of plusregel. (eventueel automatisch aanpassen)
Een hekjesregel mag enkel onder een ster-regel of hekjesregel. (eventueel automatisch aanpassen)

Indien kolom B een + bevat moet er in de regel tpv kolom L een subtotaal komen van alle begrotingsregels er onder tot de volgende plus-, hekjes- of ster-regel.
Indien kolom B een # bevat moet er in de regel tpv kolom L een subtotaal komen van alle begrotingsregels er onder tot de volgende plus- of hekjes-regel.
Indien kolom B een * bevat moet er in de regel tpv kolom L een subtotaal komen van alle begrotingsregels er onder tot de volgende ster-regel.

Is hetgeen wat ik wil mogelijk? Zo ja, kan ik daar hulp bij krijgen?

Bekijk bijlage begroting.xlsx

Laatst bewerkt:
Je hebt meer kans op reactie indien je een Excel-bestandje post ipv een tekening.
Maak een bestandje met daarin de situatie en wat je wil bereiken.
Zijn er meerdere vragen splits ze dan toch maar op.
Als de vraag te complex wordt begint er niemand aan.

Bedankt voor je reactie, in de bijlage heb ik het bestand bijgevoegd.

Mijn eerste echt vraag is of de vervolgstappen mogelijk zijn in Excel.

Laatst bewerkt:
Die hekjes-, sterretjes- ,plusregels heb ik geprobeerd in te passen

Kijk maar eens of de regels kloppen.

De 2de vraag is wel andere koek.

Bijlagen

Dankje, dat is inderdaad een begin.
Alleen zou ik graag geen foutmelding willen en het liefste dat het automatisch veranderd wordt in het juiste niveau.

Tevens wanneer ik het hekje weg haal blijft het plusje er onder staan. Dit zou ik dan graag zo hebben dat het plusje dan wijzigt in een hekje.

Vervang dan de code door dit hier:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("B:B")) Is Nothing Then Exit Sub
 If Target = "+" Then If Target.Offset(-1) <> "+" And Target.Offset(-1) <> "#" Then Beep: Target = ""
  If Target = "#" Then If Target.Offset(-1) <> "*" And Target.Offset(-1) <> "#" Then Beep: Target = ""
End Sub

Ik denk dat je te veel verlangt of je legt het verkeerd(of niet goed genoeg) uit; kan ook natuurlijk.
Hoe wil je dat Excel bepaalt wat en waar er dient ingevuld te worden?

Ja misschien verlang ik wel te veel, en kan ik beter kijken naar een softwarepakket hiervoor.

Mijn doel is namelijk een onderlegger voor het maken van begrotingen waar ik met 3 niveaus kan werken.
Maar als ik handmatig alle handelingen qua formules moet doen dan is er geen beginnen aan.

M.i. kan je dat beter in een database bouwen.....

Risico op fouten kleiner, Kostensoortentabellen kan je makkelijker aanmaken en beheren.

Excel is heel mooi, maar voor sommige toepassingen kan je echt beter overstappen naar een Database; met name begrotingen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan