bouwvoorstel thuisserver

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik heb net een bouwvoorstel uitgezocht voor een zuinige thuisserver, vraag me af of ik niets over het hoofd heb gezien naar de onderdelen toe:

case: Fractal Design Array Mini ITX 300W
ssd: Intel X25-V Postville 40GB
ram: Kingston ValueRam 1GB DDR3-1066 CL7
mobo: MSI E350IA-E45

Wat wil je met deze server bereiken?
Wil je een web server, ftp server, Torrent server, virtualisatie?

1GB RAM vind ik matigjes, zou toch als ik jou was 2GB installeren. RAM kost toch niks meer.

de server zal dienen als e-mailserver en om webbrowsersessies op bij te houden omdat ik dit toch liever zelf beheer. Ook daarom kies ik voor een 40 GB ssd, een zuinige oplossing. Heeft ubuntuserver het echt nodig 2 GB ram? Is het moederbord in jullie ogen een goede keuze?

Ubuntu server draait zelfs al op 256 soepeltjes laat staan 1 gig.
Wil je een exchange server maken of iets dergelijks?

Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken van die mailserver, de websessies komen eerst, daarna ga ik experimenteren met die mailserver. Ik gebruik veel verschillende e-mailclients waartussen ik nu handmatig synchroniseer en ik ben reeds op een haar na belangrijke e-mails kwijtgeraakt, dus wil deze centraal gaan bijhouden op een eigen mailserver.

Die ssd doe ik puur om op het stroomverbruik te besparen aangezien eens die mailserver volledig klaar is hij heel waarschijnlijk 24/7 zal draaien.

Iemand enig idee of dat moederbord oké is? Ik had voorheen enkel nog maar van intels atom gehoord maar blijkbaar zijn die er zo wat uit en is het nu amd die in dit segment de klok slaat. Enkel over dat moederbord twijfel ik nog een beetje om te bestellen.

Nouja 40GB voor opslag vind ik erg weinig, ik zou er minimaal 2TB inzetten, maar dat ligt natuurlijk aan iedereen zijn wens. Ook qua snelheid zou je het amper/niet merken via het netwerk. Ik zou zoiets nemen http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[71649]=1&product[288015]=1&product[204582]=1
En 2GB geheugen is natuurlijk ook fijn, als je wilt downloaden (repareren+uitpakken), meerdere mysql site's noem maar op.
Op mijn site heb ik nog een voorbeeld van een 'luxe' server

Laatst bewerkt:
Voor de opslag heb ik momenteel een timergestuurde nas dus daar moet de server niet voor gaan dienen. Ook de snelheid zal ik idd niet merken via het netwerk, dat weet ik. Het is dan ook voor het lage stroomverbruik dat ik de nas kies.

Ik zie dat je toch voor een atomsysteem zou gaan als server, zijn er dan voordelen ten opzichte van een amd fusion systeem? Ik las dat amd nog zuiniger was.

En voordelen van die case ten opzichte van die fractal design? (buiten de prijs)

Ik denk dat je dat geld er nooit uit kan krijgen 2-7 watt 5 watt verschil dat zou misschien 12 euro per jaar zijn. Maar al weet je zeker dat je dat niet gaat gebruiken kan je een SSD nemen. Die fractal behuizing is niets mis mee behalve dat hij zo duur is. Atom of Fusion ligt natuurlijk aan de modellen.

Maar in principe is er dus niets mis met fusion?

Want dan kan ik daar beter voor kiezen omdat deze ook zuiniger is.

En als ik kijk naar het energieverschil ten opzichte van een harddisk heb ik het eruit in ongeveer 3 jaar geloof ik. Die ssd's zijn al sterk in prijs verlaagd.

Ik heb me laten wijsmaken enkel ssd's van intel of OCZ aan te schaffen. En voor die €10 verschil...

Ik zit me enkel nog het hoofd te breken over dat moederbord... Dat MSI bordje blijft natuurlijk wel behoorlijk goedkoper.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan