Boxen in serie zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

drioras

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Ik heb 4 boxen van 8 ohm elk. Mijn Parasonic receiver kan 6-16 ohm aan.
Nu is mijn vraag hoe ik de boxen in serie kan zetten. dus box 1 met box 2. en box 3 en box 4.

Moet ik dan de rood van me versterker naar de rood van box 1, en dan de zwart van box 1 naar de rood van box 2, en dan de zwart van box 2 naar de zwart van de versterker?
en dit ook voor box 3 en 4?

Mvg,
Drioras

als je de boxen in serie gaat zetten dan zal je geluid niet meer aan te horen zijn.
je theorie van aansluiten klopt.
ik zou het je niet aanraden.

Bedankt voor je snelle reactie!

Het punt is namelijk dat ik op me receiver maar voor 2 boxen stereo aansluitingen heb (rechts en lings)
En daarom werd me aangeraden om de boxen in serie te zetten.
Wat is dan de beste manier om de 4 boxen te gebruiken in stereo? (2 voor rechts en 2 voor lings)?

Mvg,
Drioras

2 links en 2 rechts zou kunnen.
niet vier aan 1 uitgang.

Dit zou betekenen dat ik box 1en 2 samen paralel hang, en box 3 en 4?

8 ohm per box x2 per uitgang = 16 ohm per kant (rechts of lings)

Rood van versterker naar rood van box 1, en deze ook doorlussen naar rood van box 2?
Zelfde met zwart?

Mvg

hmm mijn fout,

het word 8ohm :2 = 4ohm per kant. Dit trekt me versterker niet. (6-16ohm)

Wat bedoel je eigenlijk met dat het geluid slecht word door de boxen in serie te zetten?

Mvg,
Drioras

Als je ze in serie zet kom je op 16 Ohm. Rood in receiver, zwart van box 1 aan rood van box 2, zwart van box 2 in receiver. En dit voor beide kanalen.
Links en rechts 2 speakers is dan de beste opstelling. Bij een belasting van 16 Ohm zul je de volumeregelaar wat hoger moeten zetten, ook is er kans dat er iets minder bas uit komt.
Parallel zetten zal ook zeer waarschijnlijk geen problemen geven (twee kabels in één gat), zolang je het volume maar niet helemaal open zet.

Ok, even de Wikipedia erbij:

Serieschakeling

Omdat de spanningen over de losse weerstanden worden opgeteld bij een gelijkblijvende stroom, vindt men met de wet van Ohm

e253243a961da9141e09615287284c87.png

met

• e11090cba7f89d22cc8ec02a68a59191.png
    de vervangingsweerstand
  • bf525d3a1399d9c15a9b83de0a3c215b.png
    Weerstand 1
  • d6c6d10560108199c414206c9fb1de6d.png
    Weerstand 2

In het algemeen geldt

7f861900f3cbdbc016f6a3e84e4e68dc.png
.

Parallelschakeling

Hier staan de weerstanden naast elkaar in de schakeling, zodat de spanning over alle weerstanden dezelfde is, terwijl de stroom zich verdeelt over de takken. Uit de wet van Ohm volgt

94b5a2dbca71896115f783fc17061c96.png

met

• e11090cba7f89d22cc8ec02a68a59191.png
    de vervangingsweerstand
  • bf525d3a1399d9c15a9b83de0a3c215b.png
    Weerstand 1
  • d6c6d10560108199c414206c9fb1de6d.png
    Weerstand 2

In het algemeen geldt

cc87bbdab97758e8cf74c0a075933cbe.png

Voor twee weerstanden in parallel geeft dit:

8e6a01b77a5e791f035dc96d2f64827b.png
.

De vervangingsweerstand in een parallelschakeling is kleiner dan elk van de samenstellende weerstanden omdat de doorgang voor de stroom makkelijker wordt door vertakkingen.
Voorbeeld: 10 k // 20 k (10 kilo-ohm parallel aan 20 kilo-ohm) = 6,7 k(Ω).

Bron: Elektrische weerstand (eigenschap) - Wikipedia

Nu kan je de weerstand goed uitrekenen, maar eigenlijk gaat je vraag over fasering, want in dit geval is je weerstand een spoel (de zgn. spreekspoel). Door de polariteit daarvan om te draaien, beweegt de conus zich dus in tegenover gestelde richting. Kan je rustig mee experimenteren...

;)

Laatst bewerkt:
en nu de simpele uitleg want wat hierboven staat gaat mijn pet te boven :eek:
In serie wordt je weerstand 16 ohm per uitgang.
Parallel wordt je weerstand 4 ohm per uitgang.

Groeten Marcel

Ik heb 4 boxen van 8 ohm elk. Mijn Parasonic receiver kan 6-16 ohm aan.
Nu is mijn vraag hoe ik de boxen in serie kan zetten. dus box 1 met box 2. en box 3 en box 4.

Moet ik dan de rood van me versterker naar de rood van box 1, en dan de zwart van box 1 naar de rood van box 2, en dan de zwart van box 2 naar de zwart van de versterker?
en dit ook voor box 3 en 4?

Klopt hoor, zo moeten ze worden aangesloten, het vermogen van de versterker wordt wel door deze schakeling wat minder maar dat heeft weinig met de vervorming e.d. te maken, het maximale geluid is bij een hogere impedantie wat gewoon lager, that's all.

Mvg,
Drioras
Klopt hoor, zo moeten ze worden aangesloten, het vermogen van de versterker wordt wel door deze schakeling wat minder maar dat heeft weinig met de vervorming e.d. te maken, het maximale geluid is bij een hogere impedantie door de luidsperkers gewoon lager, that's all.

Bedankt voor alle reacties!

Is dit verschil in vermogen erg te merken? Want wil ze misschien wel paralel aansluiten, maar dan komt het totaal op 4 ohm.
Versterken kan 500 watt aan en boxen 170 watt.

Risico dat je de versterker opblaast is dan aanwezig, de opgave van de impedantie wat de versterker kan hebben geven ze niet voor niets.
Test die serieschakeling uit, de luidsprekers opblazen met dat afgegeven en aan te kunnen vermogen kan.

Versterker kan nu wel minder vermogen leveren maar als dat 250 Watt zou zijn bij 16 Ohm en de luidspreker kunnen max. 170 aan is het risico weer dat je de luidsrekers opblaast aanwezig, sowieso ook bij 4 Ohm impedantie indien je ze parallel schakelt.

Ipp dient het aan te kunnen wattage van speakers altijd hoger te zijn dan het afgegeven vermogen van de versterker met dezelfde impedantie.

Laatst bewerkt:
Dit begrijp ik, heb deze receiver/versterker ooit overgenomen van een oom omdat hij liever een zwarte wou.
En vind het zonde om hem weg te doen.
De set word trouwens gebruikt in me kamer, dus ik denk niet dat ik alle vermogen ga gebruiken.
Ik zal de serieschakeling wel even testen.

Is het erg als de receiver 4 ohm geeft inplaats van 6?
Heeft dit te maken met warmte? Want heb zelf namelijk een fan op me receiver gemonteerd.

Mvg,
Drioras

Laatst bewerkt:
Blijf het niet begrijpen, waarom wil je persee die dingen parallel, idd een hoger verbruik door de lagere weerstand dus meer wamteproductie, er kan immers meer stroom vloeien en die fan zal weinig doen als de eindtrap extra wordt belast.
Overigens zul je met 10 tot 15Watt uitgangsvermogen over 16 Ohm niet fatsoenlijk elkaar kunnen verstaan.

Heb hier een klasse A/B eindversterker die 300 Watt kan leveren over 8 Ohm met tot 300 Watt belastbare speakers, en er zit een Watt afgiftemeter op, tot 10 Watt werkt die in klasse A en op 6 Watt is het al een behoorlijke herrie.

Ik wil ze niet perse in paralel hebben, maar ik vraag me gewoon af of het geluid door serie schakeling minder ''helder'' word of mindere bass krijgt.

Omdat puppie zei:

''puppie

als je de boxen in serie gaat zetten dan zal je geluid niet meer aan te horen zijn.
je theorie van aansluiten klopt.
ik zou het je niet aanraden.''

Of is dit gewoon te verhelpen door de volumeknop iets hoger te zetten? omdat het totale vermogen lager is op 16 ohm?

Mvg,
Drioras

Tja, 1 iemand roept dat zonder onderbouwing verder, de rest heeft het daar niet over en je neemt dus aan dat die ene melding dan klopt?

De weerstand is frequentieafhankelijk maar wanneer en in welk gebied dat zal optreden dat het ene gebied er meer last van heeft dan het andere is alleen uit te meten, scheidingsfilters en de karakteristieken van de eindtrap in de versterker bepalen dat, niet specifiek de impedantie zelf.

Maar ja, waar praten we over, een huis tuin en keuken receiver en boxen plus een soort muziek wat denkelijk geen klassieke is, test het uit zou ik zeggen.

Jah klopt inderdaad wel

Panasonic SA-HE7 receiver.

Het punt is namelijk dat mijn veronderstelling was, dat deze persoon dit niet zomaar zegt. Dit misschien uit zijn eigen ervaring, dan wel uit informatie van het web.

ik zal het idd even uittesten. ik heb een optische kabel tussen me pc en de receiver, en vroeg me af of door de boxen in serie te zetten, kwaliteitsverlies te horen is.
En de muziek is geen klassiek nee, maar ook geen rap en hip hop ;)

Ryan Farish-Sunshine in the Rain
Jon Hopkins-The lower places
Vibrasphere-Ensueno

Mvg,
Drioras

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan