• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Boxplot horizontaal excel 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heerlen1987

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2015
Dag allemaal,

Ik zou graag toetsresultaten analyseren a.d.h van een boxplot. Nou kan ik met bijvoorbeeld excel 2013 een boxplot maken door deze zelf in elkaar te knutselen met een staafdiagram. Best een gedoe
Nou heb ik gister Excel 2016 geïnstalleerd en zie dat de functie om een "box and whisker" te maken is toegevoegd. Met één druk op de knop een boxplot. Probleem is echter dat deze verticaal is, en in mijn andere analyses heb ik ze horizontaal!

Ik heb me rot gezocht naar het juiste knopje maar kan hem niet vinden. Iemand hier die weet of dit in de nieuwe excel mogelijk is?
Ik moet de gegevens vervolgens beschrijven in Word dus kan best wat klooien om de boxplot als afbeelding zijnde te draaien maar dat wordt weer zo'n geknoei met de legenda etc. Moet toch wel een knopje voor zijn?

Groeten en bvd

Laatst bewerkt:

Mja dat is dus de manier zoals ik ook beschreef met de oude Excel. Dan moet je dus zelf eerst alle kwartielen gaan uitrekenen, en vervolgens een staafdiagram maken waarbij je bepaalde gedeeltes "onzichtbaar" maakt. Dan houd je een boxplot achtig figuur over. Dat kan allemaal wel, maar is veel werk. Bij Excel 2016 hoeft dat niet, je selecteert de gegevens en hij maakt hem. Aangezien in Excel 2016 de functie "Box and whisker" is toegevoegd vind ik het gewoon erg vreemd dat je geen horizontale boxplot kan maken. Volgens mij is horizontaal toch juist standaard?

Kan je de assen niet wisselen.
Ik dacht dat ze in Heerlen, stad van het CBS (centraal buro voor de statistiek) niet bang waren voor een grafiekje meer of minder ;)
In de link van gast0660 kan je ook een voorbeeldbestandje downloaden, dat is makkelijk aan te passen.

en in het voorbeeld zie je zelfs horizontaal als vertikaal.
Daar zal toch een knopje voor zijn neem ik dan aan.

Assen wisselen lukt niet, knopje is uitgeschakeld!
Er moet idd een knop voor zijn, ik daag jullie echter uit hem te vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan