Branche indelingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbreen

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2007
Berichten
57
ik ben een database aan het maken voor bedrijven te verdelen in sectoren en Klassen.
Nu heeft de KVK de indeling al gemaakt. bv. Sector - Industrie met als klasse - delfstoffenwinning,voedingsmiddelen enz. Nu zijn er 14 sectoren met veel meer klassen.

Nu ben ik aan het proberen als ik een formulier van een bedrijf maak het bedrijf in tedelen in sectoren en klassen. Maar de bedoeling is dat ik in een veld de sector kies, maar dat ik in het veld Klasse alleen kan kiezen tussen de klasse die bij de sector horen.
Dat ik later een rapport kan maken om te zien welke bedrijven in welke sector en/of klasse zitten.

thanks

Jack
 
Laatst bewerkt:
Wat je daarvoor nodig hebt, is een relatie tussen de tabel Sector en de tabel Klasse. Als je een één op veel relatie hebt tussen Sector en Klasse, kun je op je formulier een keuzelijst maken die afhankelijk is van een andere keuzelijst. Deze optie is aanwezig in de wizard, en die kun je dan doorlopen. Alles in de wizard wijst zich vanzelf, dus daar moet je wel uit kunnen komen.
Heb je meer hulp nodig, dan is een voorbeeldbestand wel handig...

Michel
 
Branche indeling

Lukt me niet jammer.
Bij deze de database kun je me uitleggen wat ik moet doen anders leer ik het nooit.
Ik heb hem ingepakt in drie stukken van 100 Kb anders lukt het niet
 

Bijlagen

  • KlantContactSysteemPlus.part01.rar
    97,7 KB · Weergaven: 28
deel2

rar 02
 

Bijlagen

  • KlantContactSysteemPlus.part02.rar
    97,7 KB · Weergaven: 22
rar03
 

Bijlagen

  • KlantContactSysteemPlus.part03.rar
    6 KB · Weergaven: 24
Het probleem dat je hebt, wordt veroorzaakt doordat je geen koppeling hebt tussen de tabellen Sector en Klasse, zoals ik eerder al heb gezegd. In beide tabellen heb je een ID veld, en een omschrijving. In de tabel Klasse heb je nog een veld nodig, namelijk een verwijzing naar de tabel Sector. Dit moet een numeriek veld zijn, omdat je sleutelveld in Sector een autonummerveld is. Anders kun je ze namelijk niet aan elkaar knopen. Als je klasses hebt die voor verschillende sectoren gebruikt mogen worden, zul je die apart moeten toevoegen.
Als je die waarden hebt toegevoegd, zul je zien dat je de keuzelijst wel kunt bouwen op basis van de keuzelijst Sector.
Overigens ziet de db er verder wel strak uit; d'r zitten ook een paar knappe modules in. Zelf gemaakt?

Michel
 
Nee hij is niet van mezelf,

je kunt hem downloaden op de microsoftsite, ik ben hem wel aan mijn wensen aan het aanpassen.

Jack
 
D'r zitten wel dingen in die ik kan gebruiken, dat zeker! Neemt dus niet weg, dat je de tabel Klasse met een veld zult moeten uitbreiden, en daar verwijzingen in zult moeten maken naar de tabel Sector. Ik hoop, dat dat duidelijk was?

Michel
 
Ik heb echt geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar,:evil:

Jack
 
Het lukt niet om in het formulier frmCompanyMain de velden toetevoegen zodat ik de sector kan kiezen en de bij de sector horende klasse.

Jack
 
Ik zal een aangepaste versie terugzetten. Zal ook wel weer in delen gaan, i.v.m. de grootte.

Michel
 
Ik heb je db een beetje aangepast, en er nog een tabel bijgezet: Sector-Klasse. Met deze tabel erbij kun je verschillende combinaties maken, waarbij je een klasseomschrijving dus bij meerdere sectoren kunt gebruiken.
Op het formulier ComapnyMain heb ik twee keuzelijsten toegevoegd, waarbij de keuzelijst Klasse afhankelijk is van wat er bij Sector is gekozen. Wat volgens mij ook de bedoeling was?

Overigens vraag ik mij af hoe je de database opent; als je hem op de normale manier opent, kun je inderdaad niks wijzigen; je moet hem openen met de <SHift> toets ingedrukt als je iets wilt kunnen aanpassen. Met <F11> open je vervolgens het Databasevenster, om de verschillende elementen te selecteren.

Michel
 

Bijlagen

  • KlantContactSysteemPlus.part01.rar
    97,7 KB · Weergaven: 29
  • KlantContactSysteemPlus.part02.rar
    85,8 KB · Weergaven: 24
Bedankt.
nu weet ik wat ik fout deed.
mischien heb ik nog meer hulp nodig maar dan maak ik wel een nieuw item aan.

:thumb::thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan