Branden duurt 55+ minuten op 8x speed

Status
Niet open voor verdere reacties.

froukjeendirk

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een brandende vraag die mij bezighoudt en niet kan oplossen.
Het branden van een DVD duurt 55+ minuten.

De volgende Hard- en Software zijn aanwezig:

Packard Bell EasyNote e6

WinXP Home Edition
Versie 2002
Service pack 2
Mobile AMD Sempron 3000+
Kloksnelheid : 1.59GHz 704 MB

Brander :
SONY DVD RW DW-Q58A
Type : DVD+-R/RW DL Recorder
Firmawareversie : UYS3
Buffergroote : 2 MB

Primair IDE kanaal :

Apparaat 0:
Apparaat type : Automatische detectie (Niet veranderbaar)
Overdrachtsmodus : DMA, indien beschikbaar (Veranderbaar)
Huidige overdrachtmodus : Ultra DMA Mode 5 (Veranderbaar)

Apparaat 1:
Apparaat type : Automatische detectie (Veranderbaar)
Huidige overdrachtmodus : Niet van toepassing

Secundair IDE kanaal :

Apparaat 0:
Apparaat type : Automatische detectie (Niet veranderbaar)
Huidige overdrachtmodus : PIO

Apparaat 1:
Apparaat type : Automatische detectie (Veranderbaar)
Huidige overdrachtmodus : Niet van toepassing

Brandprogramma :

Nero Burning Rom :
Versie 8.0.3.0

Bij branden de volgende instellingen :

Data :
Gegevensmodus : Modus 1 (Niet veranderbaar)

Bestand :

Bestandssysteem : Alleen ISO 9660
Lengte bestandsnaam : Max. van 11 = 8 + 3 tekens (Niveau 1)
Tekenset (ISO) : ISO 9660 (Standaard ISO CD-ROM)

Beperkingen verzachten :

Paddiepte van meer dan 8 mappen toestaan (aangevinkt)
Meer dan 255 tekens in het pad toestaan (aangevinkt)
De extensie van de '';1' ISO-bestandsversie niet toevoegen (Niet aangevinkt)

Schrijfsnelheid : 8x
Methode : Disc-at-once (niet veranderbaar)

Type dvd schijf :
Sony DVD+R ver.1.3/1x-16x

in het begin heb ik Platina schijfjes gebruikt waarmee ik wel snel kon branden gemiddeld 15/20 minuten.
Toen deze opwaren, nieuwe lading schijfjes (zelfde type) duurde het branden al veel langer.

Vandaar de Sony schijfjes gehaald waarvan ik zeker wist dat de schrijfsnelheid boven de 2 kon worden gezet, namelijk 8x.

Met andere type schijfjes kom ik niet hoger dan een brandproces van 2x speed.

Ik heb ook weleens na overleg met PB-helpdesk iets in het register moeten veranderen, upperlevel en lowerlevel o.i.d., maar dat hielp in het begin wel, daarna niet meer.

Overigens maakt het ook niet uit of ik bijv. AShampoo Burning Studio 6 gebruik, brandtijd blijft het zelfde......

Weet iemand wat ik hier aan kan doen of mij in iedergeval een paar tips kan geven?

Ik hoor graag van jullie, alvast dank!

niet op die link klikken!!
raakt de leesbuffer van de brander redelijk vlot leeg tijdens het branden?
Misschien is je harddisk wel teveel gefragmenteerd, probeer es te defragmenteren.

Niet op die link klikken ? deze vraag begrijp ik niet.
Buffer raakt zit constant vol met branden.
Schijf is eergisteren gedafragmenteerd en wordt maandelijks gedaan.
en de HD heeft nog 9 GB vrije schrijfruimte.

Bedankt voor het reageren in iedergeval als je nog meer suggesties hebt dan lees ik die graag van je.

Heb je ook al eens een ander bestand trachten te branen dan een ISO? Duurt dat ook zo lang? Hoe ben je touwens aan dat ISO-bestand gekomen? Gedownload?

Ik heb zelf ook het probleem gehad, bleek dat dvd zijn toeren niet meer haalden, dus dvd brander vervangen.

Heb je ook al eens een ander bestand trachten te branen dan een ISO? Duurt dat ook zo lang? Hoe ben je touwens aan dat ISO-bestand gekomen? Gedownload?

ISO bestanden zijn gedwonload inderdaad, maar heb het zelfde probleem als ik VOB bestanden brandt.

Maar het is allemaal gekomen na de aanschaf van een tweede lading Platina schijfjes, mijn brandsnelheid kwam na gebruik niet hoger als 2. Daarnaast had hij last van het niet herkennen van schijfjes. Indien ik deze wilde branden kwam Nero met foutmeldingen. iets met onbekende fout, enz maar daar hebben we eigenlijk niets aan.......

Nou ben ik geen Nero goeroe maar daar zal toch een functie inzitten waarmee ik inderdaad het toerental kan testen? of zijn er nog andere dingen te proberen?

In Nero 7 zit Nero Drive Speed, daarmee kun je de brandersnelheid testen. Verder ook nog Nero CD/DVD Tool en Nero Info Tool, vooral die laatste kan je heel wat over alle optische drives vertellen.

Als je er een CD of DVD in doet en je luistert naar je dvd speler dan hoor je duidelijk dat deze op toeren moet komen en als dat niet gebeurd, dan speelt hij op zijn standaard snelheid af. Kwam er zelf achter doordat ik er 2 branders in heb. Ik had dit bij alle brand programma's. zoals Neroed. Heb je nog garantie op je brander?

Laatst bewerkt:
Lijkt op een compatibiliteits-probleem.

Het is een bekend gegeven dat bepaalde merken dvd branders en bepaalde merken dvd's beter of juist minder goed met elkaar overweg kunnen.
Dat resulteert in dit soort symptomen.

En helaas zegt het merk dvd ook niet altijd iets, zeker bij de wat goedkopere merken wisslt de mediacode nog al eens.
Ik had onlangs ook Platinum DVD's 16 speed, die op 16 speed brandden, maar de volgende spindel van dezelfde dvd's brandden maar op 8 speed.

Oplossing is vaak duurdere dvd's gebruiken en soms wil een firmware flash van de dvd brander (niet helemaal zonder risico helaas) ook wel helpen

In Nero 7 zit Nero Drive Speed, daarmee kun je de brandersnelheid testen. Verder ook nog Nero CD/DVD Tool en Nero Info Tool, vooral die laatste kan je heel wat over alle optische drives vertellen.

Iedereen echt hartelijk dank voor de reacties.

Na het lezen van de verschillende reacties, leek mij het beste om inderdaad dan eens Nero Info Tool te gebruiken.

Hier de resultaten :

Schijfinfo :
Type : DVD+R
ID : Sony D21
Lengte : 4.38 GB

Instellingen :
Snelheid : 8.0X
Image branden (niet aangevinkt)
Simuleren (niet aangevinkt)

Snelheid :
Gemiddeld : 1.52x
Start : 2.39x
Type : CLV
Einde : 1.17x

Verlopen tijd : 39.47

Het vreemde is wel dat ik bij het branden van CD's wel de maximale snelheid kan halen.
Nog suggesties, ik heb al eens eerder de brander geflashed naar de nieuwste update, ik meen die van 2005....

Over het compatibiliteitsprobleem kan naar mijn mening geen sprake zijn, in het begin deden dezelfde schijfjes van de zelfde spindel het gewoon goed.

Wat ik me nu bedenk eigenlijk, wanneer ik destijds Nero 6.0.x.x.x.x. gebruikte ook geen problemen gehad. Toen overgestapt naar Nero 7.0.x.x.x.x. en nu Nero 8.

Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben??? is er iets in het register van Windows dat hij misschien niet verder komt als 2x (of liever gezegd gemiddeld 1.52x)????

Nog even en ik bijtel zelf wel de 1 en 0-len op zijn plaats....... hahahahaha

Opgelost Belangrijke Informatie

Na veel geduld en zoeken is het brandprobleem opgelost.

Deze informatie kan belangrijk zijn voor toekomstige brandproblemen voor mensen die hetzelfde meemaken.

Symptoom : Branden duurd heel erg lang

dit kan voorkomen wanneer een aantal keer een brand proces is mislukt.
Windows past dan automatisch je DMA aan naar uiteindelijk PIO modus.

PIO modus is vele malen trager.

Oplossing :
Kijk bij je IDE ATAPI drivers of daar ergens de huidige overdracht snelheid op PIO staat.
Er staat namelijk wel DMA indien beschikbaar, maar veranderen kan je het niet.

Verwijder de Primaire of Secundaire afhankelijk van je situatie.
Herstart daarna je pc en daarna staat deze weer op DMA ipv PIO.

Het heeft heel lang geduurd voor dat ik hier achter kwam.

Nero gaf namelijk gewoon aan dat DMA aan stond, BIOS updates, DVD brander updates / flash hebben geen enkele zin.

op de knowledge base van microssoft kan je dit vinden.

Voor meer informatie zie :

http://forum.computeridee.nl/archive/index.php/t-28124.html

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, want helaas kon dit forum ook geen oplossing bieden, maar dat is nu verleden tijd.......

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, want helaas kon dit forum ook geen oplossing bieden, maar dat is nu verleden tijd.......

Geen oplossing op dit forum? Natuurlijk wel. Zoekt en gij zult vinden.......... klik HIER. Zie laatste bericht in deze post.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan