branden lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

schoe039

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2003
Ik probeer foto's (vier mapjes) op een cd-rom te branden, maar dat lukt niet. Nero zegt dat hij gaat branden, is al na een minuut klaar met de melding dat het branden is gelukt maar dat is niet zo: de brander zoemt niet en het lampje knippert evenmin tijdens het 'branden' en hij slaat een bestand op met de naam 'image.nrg' ergens op de harde schijf.

Als ik met de verkenner kijk op de cd zegt hij dat er een bestand (met .nrg-extentie) klaarstaat om te worden gebrand en biedt daarvoor ook een soort wizard (de bekende zwart op wit met donkerblauwe achtergrond), maar het branden start niet omdat hij zegt dat er geen schijf aanwezig is. Drie andere schrijven geven hetzelfde resultaat.

Wat me al meteen opviel is dat ik (in Nero) weliswaar een drag-and-dropscherm kreeg, maar dat bestaat aanvankelijk maar uit twee kolommen; de 'doelkolom' ontbreekt.

Je hebt in de instellingen je brander als image brander staan. Je kunt ook kiezen voor je eigenlijke brander. Zo uit het hoofd kun je dat aanpassen met ctrl r

Daar heb je gelijk in, zo te zien. Ik heb dat met CtrlR aangepast door te kiezen voor het alternatief ATAPI CDRW. Nu meen ik me te herinneren dat dat mijn vorige brander was, maar misschien vergis ik mij: ik heb nu een BENQ 52x32.

Hoe dan ook: als ik, na het maken van een compilatie, probeer te branden meldt hij eerst "seamless link ATAPI CDRW 52x32 activated", waarna hij de cd uitspuugt en zegt dat-ie "empty"is en dat hij is "waiting for medium". Ook een ander schijfje helt niet.

Vier verschillende cd's (Philips cd-r, Maxell cd-r 80 XL en Memorex cd-r 48x) leiden als ik ze in het cd-leesapparaat stop tot een bevroren scherm! Een voorbespeelde audio-cd wordt probleemloos gelezen. De zwartwitblauwe cd-brandwizard heeft, na de pc opnieuw te hebben opgestart, een actie uitgevoerd die enkele minuten duurde, maar als ik de schijf wil lezen krijg ik de melding dat hij stuk en beschadigd is en dat er iets met de structuur niet goed meer is.

Ik ben maar doorgegaan, heb in totaal twee schijfjes weggegooid en heb de originele foto's die gekopieerd moeten worden verplaatst van de reserve-harde schijf D naar de gewone C. En... het lukte!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan