brandprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

micki

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2001
Is het normaal dat ik met mijn NEC-3500 ,als ik DVD's brand het even lang duurt of ik nu met 4x of met 8x schijfjes brand?

En dat ie mij bij 8x schijfjes aangeeft(nero)dat ik ook op 16x kan branden?

Of staat er ergends iets niet goed in de instellingen???

je haalt twee dingen door elkaar: de snelheid waarop de schijfjes beschreven kunnen worden en de snelheid die je schrijver maximaal kan halen.

De snelheid die de schrijver maximaal kan halen is duidelijk. Een 16x schrijver zal onder de meest ideale omstandigheden (voldoende buffer e.d.) ook op 16x kunnen schrijven, MITS de gebruikte media, dus de schijfjes, dit aankunnen.

De schijfjes zijn een iets ander verhaal. Iedere schijf bestaat uit een aantal zones, elk met een maximale schijfsnelheid. Dit heeft onder andere te maken met de omloopsnelheid van de schijf. Dichter bij het middelpunt zal de omtreksnelheid van de ronddraaiende schijf immers lager liggen dan aan de buitenkant van de schijf. Eenvoudige natuurkunde...

Hoe snel een schijf beschreven wordt hangt dus helemaal af van de capaciteiten van de schrijver en de schijfjes. Ook al gebruik je media die 16x ondersteunt, als je schrijver niet verder komt dan 4x zal het echt niet sneller gaan. Datzelfde geldt uiteraard omgekeerd ook.

Schrijfsnelheid
Schrijfsnelheid CD-R 48 x
Schrijfsnelheid CD-RW 24 x
Schrijfsnelheid DVD-R 16 x
Schrijfsnelheid DVD+R 16 x
Schrijfsnelheid DVD+R9 4 x
Schrijfsnelheid DVD-RW 4 x
Schrijfsnelheid DVD+RW 4 x

Is het dan toch niet vreemd dat 4x schijfjes even snel gaan als 8x schijfjes????

Kan ik sowieso op 16x branden ook al heb ik een 8x schijfje????

Je kan niet 16x branden op een 8x schijfje. En ook al heb je een 16x schijfje dan is het nog niet gezegd dat je dat ook daadwerkelijk haalt. Hangt van vele opties af!

Je moet goed lezen wat ik geschreven heb... het is afhankelijk van zowel de schrijver als de gebruikte media.

De buffer en doorgavesnelheid van de onderdelen in je pc spelen natuurlijk ook een belangrijke rol. Bedenk goed dat er nogal wat data met grof geweld door het hele systeem wordt geperst. Het geheel kan nooit sneller zijn dan de langzaamste component. Als er ergens een bottleneck zit, zal zich dat onmiddelijk wreken in het eindresultaat.

Lees ook even dit artikel dat ik ooit eens op een internationaal forum heb geplaatst (gaat over cd's maar bij DVD's komt het op hetzelfde neer)

In theory this is the deal: For example, a 48x speed writer writes at 48x150kB/s=7200kB/s. This means a 700 MB disk should be written in app. 1 minute 40 seconds
However:
- Your writer still needs to write the CD lead-in and lead-out. As far as i know, even high-end writers can only do this 1x speed (150k/sec). So far for the high speed...
- CD's contain several sectors that can handle specific speeds. In the sector that can handle 8x speed only, 48x speed is useless.
- The source CD-Rom drive will need to keep up with the speed of your writer (duh.....) in order to prevent buffer underruns. If the source drive supports only 16x speed, this limits the speed of your writer and this is as fast as it will get. Also speed of the source drive can be lowered by read errors, protections etc.)
- Your system must be capable of handeling large ammounts of data. Do not forget that you are trying suck 7.2MB/sec from the source drive and sqeeze it to the writer through your IDE controller, that also needs to handle other processes to keep the system alive. This will seriously push the IDE controller to the edge, if not over it...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan