brandveiligheid laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ghostrider-NL

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Hallo,

Ik wil een aantal beveiligingscamera's ophangen en deze aansluiten aan een laptop en deze dag en nacht aanlaten. Nu is mijn vraag of dat slim is of niet i.v.m. brandveiligheid. Ik dacht er zelf aan om de accu uit de laptop te halen.
(misschien is het handig om er een rookmelder boven te leggen en/of afgesloten een bak water er boven te zetten zodat dit over het eventuele vuur kan vallen).

Groeten GR.

Laatst bewerkt:
In principe is een laptop niet brandgevaarlijker dan een gewone desktop computer. Het verwijderen van de accu is een mogelijkheid, maar hier zit ook een overspanningsbeveiliging op dus die zou ook niet brandgevaarlijk mogen zijn als de laptop dag en nacht in de lader zit. Het behouden van de accu is wel handig voor als de stroom uitvalt. Dan kun je blijven opnemen (mits je de camera's ook van accu of UPS voorziet).

Het dag en nacht laten draaien van een computer zou ook geen extra risico met zich mee moeten brengen. Maar het geldt natuurlijk wel dat alles een keer kapot zal gaan en in een uitzonderlijk geval zat dit tot kortsluiting leiden. Als de aardlekschakelaar of de stoppen dan niet ingrijpen kan dit eventueel brand veroorzaken dus een rookmelder bij apparaatuur in de buurt is nooit een slecht idee. Het is echter even waarschijnlijk dat de televisie die altijd op standby staat in brand vliegt.

Een bak water over een electrical fire lijkt mij no go.

Laatst bewerkt:
Accu eruithalen is altijd slim. Ik weet niet of opnemen zoveel van een computer eist, anders wordt hij vast niet zo heet. Als het maar geen Acer is, deze hebben vaker hitte problemen.

laptops zijn brandgevalijker dan desktops

deze worden sneller heet zeker als er geen lucht doorstroom is
je hebt ook een groteren kans dat de fan in een laptop het begeven

laptop is niet geschikt voor 24/7 werk

daar voor heb je servers!

desktop pc's kunnen dit ook

het kan sneller fout gaan met een laptop dan met een desktop!

(maar dat neemt niet weg dat een laptop het wel aan kan)
het is gewoon een stuk onverstandiger

en een bak water is niet echt slim (het kan wel werken dan slaan alle stoppen door) maar is niet aanteraden

Laatst bewerkt:
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.

Een laptop heeft inderdaad wel alle componenten dichter op elkaar zitten en de airlow wordt maar door een fan geregeld, maar zowel een desktop systeem als een laptop systeem hebben temperatuursensoren als fail safe. Als het te warm wordt stopt het systeem er gewoon mee. Daarnaast is het ook nog eens zo dat laptops energiezuiniger zijn. Dat betekend dat er ook minder energie wordt omgezet in warmte.

Tegenwoordig zijn er ook kleine Systemen met een Atom processor (die in netbooks gebruikt worden). Zo kun je een zeer zuinige server maken maar eigenlijk is dit hetzelfde als een netbook als server gebruiken. Bij de aanschaf van een netbook heb je in essentie alleen een scherm en een accu erbij gekocht.

dat is dus het punt
of hij nou uitschakelt of niet zon laptop heeft een grotere kans om overvehit te raken

en zodra je dit ondervind heb je geen beveiliging cameras meer
en dat lijkt mij niet slim

gewoon een tweede hands server aanschaffen die zijn veel minder duur en veel betrouwbaarder
en daar zijn ze dus ook voor gemaakt
klik
50 euro
stop er goedkopen HDD van 100/200GB in en je zit gebakken
en een netbook als 24/7 server lijkt mij een erg dom idee

Laatst bewerkt:
Dat klopt, een stevige server die voor langdurig gebruik gemaakt is zal kwa betrouwbaarheid een laptop zeker overtreffen.
Een server heeft vaak ook een RAID opstelling, waarbij de data op meer dan een hardeschijf tegelijk wordt opgeslagen zodat bij het uitvallen van een harde schijf je nog steeds je data behoud.

We hadden het nu echter over de brandveiligheid.
En met oog op de portemonnee is een verouderde (semie-) professionele server niet het beste idee als betrouwbaarheid niet extreem hoog in het vaandel staat. Ookal is deze goedkoop in aanschaf, moet je vooral rekening houden met energieconsumptie.

Heel erg bedankt voor de vele antwoorden. Ik zal al het advies in beraad nemen :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan