Hi,
Ik heb een wiskundig probleem, waarbij excel volgens mij zou kunnen helpen.
Nu loop ik echter door mijn excel en wiskundige kennis vast.
Wellicht dat jullie zo de oplossing hebben voor me.....
Ter verduidelijking heb ik een excel toegevoegd.
De inleiding:
In SAP moet ik een viertal bedragen aanpassen, welke op basis van een teller en noemer (breuk) worden berekend.
Een x-aantal waarden zijn constant, maar ik moet de teller en noemer herleiden.
Deze teller en noemer moeten trouwens een getal van 3 cijfers zijn, dus boven de 100 en lager dan 1000.
Het zijn bedragen voor gemaakte kosten door externe medewerkers, bedragen zijn genoemd in kolom C
Deze bedragen deel ik door de som van de 4 bedragen (kolom H).
De waarde in H moet ik herleiden tot een teller en noemer (breuk).
Deze teller en noemer zijn de variabelen.
Nu heb ik adh van http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=6100 de noemer op 999 (kolom J) gesteld en kan ik eenvoudig de teller herleiden (kolom I), echter hierdoor krijg je afrondingsverschillen.
Zie kolom L t.o.v. kolom C. verschil van 6 cent
Kan excel de beste combinatie teller/noemer zelf bepalen om op de juiste waarde uit te komen?
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Nu is dit misschien niet helemaal een excel vraag, maar ik zou jullie zeer erkentelijk zijn met het verlossende antwoord.
Groeten Marco
Bekijk bijlage Nieuw - Microsoft Excel-werkblad (2).xlsx
Ik heb een wiskundig probleem, waarbij excel volgens mij zou kunnen helpen.
Nu loop ik echter door mijn excel en wiskundige kennis vast.
Wellicht dat jullie zo de oplossing hebben voor me.....

Ter verduidelijking heb ik een excel toegevoegd.
De inleiding:
In SAP moet ik een viertal bedragen aanpassen, welke op basis van een teller en noemer (breuk) worden berekend.
Een x-aantal waarden zijn constant, maar ik moet de teller en noemer herleiden.
Deze teller en noemer moeten trouwens een getal van 3 cijfers zijn, dus boven de 100 en lager dan 1000.
Het zijn bedragen voor gemaakte kosten door externe medewerkers, bedragen zijn genoemd in kolom C
Deze bedragen deel ik door de som van de 4 bedragen (kolom H).
De waarde in H moet ik herleiden tot een teller en noemer (breuk).
Deze teller en noemer zijn de variabelen.
Nu heb ik adh van http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=6100 de noemer op 999 (kolom J) gesteld en kan ik eenvoudig de teller herleiden (kolom I), echter hierdoor krijg je afrondingsverschillen.
Zie kolom L t.o.v. kolom C. verschil van 6 cent
Kan excel de beste combinatie teller/noemer zelf bepalen om op de juiste waarde uit te komen?
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Nu is dit misschien niet helemaal een excel vraag, maar ik zou jullie zeer erkentelijk zijn met het verlossende antwoord.
Groeten Marco
Bekijk bijlage Nieuw - Microsoft Excel-werkblad (2).xlsx