BRIEF koppelen met adressenbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elsiemousie

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2008
Hoe werkt dat.
Ik heb een excell lijst met adressen, een brief alleen hoe koppel ik het.
Via extra, assistent standaardbrief maar welke stappen doorloop ik.
Ik snap het niet.
Wie kan mij helpen.

Ik had gister al de handleiding voor word neergezet en dus maar weer gauw weggehaald, toen ik later zag dat om OO ging.
Voor OO zou het zo moeten gaan.
Samenvoegen van brieven en databases
In OpenOffice.org is het ook mogelijk om brieven en databases samen te voegen voor bijvoorbeeld een mailing naar klanten. De nu volgende handleiding beschrijft de werkwijze.

Je Calc-document (werkblad) dient van tevoren als een database te zijn opgezet, dus met kolomkoppen! De kolomkoppen moeten straks als record in je tekstdocument gaan dienen.

Ga naar menu Extra - Gegevensbronnen. Kies 'Nieuwe gegevensbron', geef er een naam aan, klik op Databasetype en selecteer Werkblad. Klik op de knop naast Gegevensbron URL en kies hier uw werkblad-document. Klik nu op de knop Toepassen en uw werkblad is geregistreerd als gegevensbron
Open je Writer-document. Druk op F4 om je gegevensbronnen zichtbaar te maken. Klik links op het +teken voor de gegevensbron die je wilt gebruiken, vervolgens op het +teken voor Tabellen, en tenslotte op de tabel (dit is een werkblad) die je nodig hebt. Rechts zal dan dit werkblad worden geladen
Plaats de cursor in je tekstdocument op de plaats waar je een veld wilt invoegen. Klik in je tabel op de kolomhoofding die je als veld in je tekstdocument wilt gebruiken en sleep deze naar de plaats in je tekstdocument. Herhaal dit voor alle gewenste velden
Selecteer eventueel de rijen die je wilt gebruiken en maak de samenvoeging door op de knop Mailmerge (Standaardbrief) in de werkbalk van je gegevensbron te klikken (tweede vanaf rechts). Kies in het afdrukvenster of je de samenvoeging weg wilt schrijven naar een bestand of dat je de samenvoeging wilt afdrukken. Als je kiest voor Opslaan zal er voor elke samenvoeging een bestand worden aangemaakt die zal worden opgeslagen in bijvoorbeeld 'Mijn documenten' (in de nieuwe OpenOffice.org-versie die in september 2007 uitkomt zal de samenvoeging uit één bestand bestaan). Gebruik deze bestanden niet om ze uit te draaien, maar gebruik het originele samenvoegbestand om de samenvoeging daadwerkelijk uit te draaien. Om de samenvoeging te controleren kun je er eerst voor kiezen om één of twee pagina's uit te printen
Dit komt van deze site,
mvg leodaar is meer info te vinden.

Ga naar menu Extra - Gegevensbronnen. Kies 'Nieuwe gegevensbron'

Ik heb gezocht in calc. naar extra, gegevensbronnen, maar ik kan die niet vinden. Moet ik het document met adressen al geopend hebben of in een "schoon scherm" beginnen? Je hebt vast wel door dat ik er niet veel verstand van heb daar ben ik ook superblij met je hulp!!!

Kan het ook zijn dat je gegevensbronnen bedoelt die onder beeld staat?
Want dat is de enige plaats waar ik gegevensbronnen zie
Maar hoe ik dan nieuwe moet kiezen?

Ik heb ook eens op uw site gekeken en etiketten proberen te maken, maar dat lukt ook niet.
Ik heb de versie 2.4.
Ik kan wel de stap database doen, maar als u het dan heeft over de pull-downmenu's Database, Tabel en Databaseveld. Ik krijg tabel en databaseveld niet in beeld. Ik heb een calc. bestand gemaakt met de adressen, maar het lukt mij niet om deze in etiketten te krijgen.

Ik heb dit via google (ben zelf een msoffice gebruiker).
Het lijkt mij een vreemde plaats onder beeld, maar als daar dezelfde term staat, dan lijkt het toch het juiste.

Volgens mij moet je in calc de kolommen (bovenste rij) namen geven bijvoorbeeld:
Naam adres, telefoon en noem maar op
De gegevens komen in de betreffende kolom.
Deze gegevens kun je vervolgens in Writer inlezen in je document volgens de eerder geposte gebruiksaanwijzing.

Leofact,

Kun je mij dan ook uitleggen hoe het via ms office moet?
Etiketten en Mailing.

Misschien kan ik iemand vinden met Word en Excell.

daar zijn prima handleidingen voor.
Mocht je iid met ms Office aan de gang gaan dan moet daar uit te komen zijn
Toch zou dat ook in OO moeten kunnen.
Waar loop je precies vast?

Ik zou het ook graag in Ooo doen, wat dat zou toch moeten kunnen.
In het begin vertel je dit:

Ga naar menu Extra - Gegevensbronnen. Kies 'Nieuwe gegevensbron', geef er een naam aan, klik op Databasetype en selecteer Werkblad. Klik op de knop naast Gegevensbron URL en kies hier uw werkblad-document. Klik nu op de knop Toepassen en uw werkblad is geregistreerd als gegevensbron

Ik vind dus alleen gegevensbronnen onder beeld en als ik dat open weet ik niet wat ik verder moet doen, want ik zie nergens nieuwe gegevensbron staan dus kan de andere stappen niet doen. Onder extra vind ik ook geen gegevensbronnen en ik weet niet of je het adressenbestand direct al moet openen of met een leeg document moet beginnen.
Daar loop ik in het begin dus al in vast.

Ik ben OO nu aan het downloaden om eens te kijken na je vraag. (Server is erg traag...)
Had het er weer afgehaald omdat in schijf ruimte te weinig had en toch excel niet iets handiger vind dan calc...

Maar ondertussen heb ik al wel deze link gevonden;
http://www.giantt.nl/Handleiding_Mailmerge_OpenOffice.pdf
Of het in 3.0 (huidige versie) ook zo werkt moet ik zelf nog even onderzoeken, maar misschien is deze hulp al genoeg voor je om zelf verder te komen.

super bedankt!:thumb:
Weet u misschien ook hoe je in een brief de ene keer meneer en de andere keer mevrouw kan krijgen

Bijvoorbeeld.

Geachte heer ....
of
Geachte mevrouw.....

Voor de rest is het duidelijk!!!
Dank u.

In Word kan je dat doen met Als .. Dan .. Anders formules.

OO is nu aan het installeren dus kan ik eens kijken hoe het daar moet/kan.

Op basis waarvan moet OO beslissen of er heer of mevrouw moet staan? Heb je een veld waar een M of V in staat of zo iets?

In stap 4, Aanhef maken kun je er voor kiezen een Persoonlijke aanhef in(te)voegen.

Vervolgens moet je aangeven naar welk adreslijst veld er gekeken moet worden en welke waarde er gebruikt wordt om aan te geven dat het een vrouw is.
Klik op Veldmaam, je krijgt een lijst met de veldnamen uit je bestand.
Ik ga er nu even vanuit dat het veld 'Geslacht' heet waaronder de M of V staat, kies dan 'Geslacht' en geef als Veldwaarde een V op.

N.b. er word dus een adressen tabel verwacht waarin, in rij één de kolom koppen staan bv. Geslacht (Kolom A), Naam (Kolom B), Adres (Kolom C), Plaats (Kolom D) etc.
En waar dan per rij, vanaf rij twee de betreffende gegevens van de persoon ingevuld staan in de juiste kolommen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan