Brommend geluid voeding

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 9116
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 9116

Hoi,

Ik sloot mn pc toennet effe opnieuw aan (kwam terug van een Lan party) en doe doe de stroomstekker weer in mn voeding.

Ik ging vervolgens keyboard muis etc aansluiten en toen hoorde ik per toeval een zacht gebrom uit mn voeding komen.

-ATX stekker van moederbord afgehaald en weer de spanning erop, geluid bleef.

-Beneden aangesloten op een geaard stopcontact, geluid bleef nog steeds.

Aangezien de voeding van mn andere pc dit niet heeft begin ik me dr toch een beetje zorgen om te maken.

Iemand enig idee?

Het betreft een q-tec 400 watt voeding

Hoe weet je zo zeker dat het geluid persé van je voeding moet wegkomen dan?

Geplaatst door DarkZen
Beneden aangesloten op een geaard stopcontact, geluid bleef nog steeds.

Sluit je je PC normaal gezien aan op een niet-geaard stopcontact? Een computer is een apparaat wat zeer gevoelig is voor statische elektriciteit. Indien de computer met aangesloten randapparatuur niet geaard is dan kan dit vele storingen veroorzaken zoals vastlopers, traagheid en zelfs defecten!

Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor. Dit is echter nog niet gevaarlijk, daar de ontstoring condensators geen grote stromen doorlaten. Gaat zo'n condensator stuk, of ontstaat er kortsluiting, dan laat hij zonder enige weerstand de 230 volt door op de pc-kast. In een slechte omgeving kan dit dodelijk voor de mens zijn. Is de pc op een geaarde contactdoos aangesloten dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en de spanning van de groep(en) afschakelen waar de pc op is aangesloten. Een geaarde pc zal over het algemeen dus minder last hebben van storing signalen die op het 230 volt net aanwezig zijn.

Bovendien vallen storingen welke veroorzaakt worden door geen of onjuiste aarding niet onder de garantie.

thnx voor je reactie.

Ik heb de pc ook al aangesloten op een geaard stopcontact (zie 1e post) en ook daar kwam het geluid voor.

het geluid komt ook voor als ik de voeding "los" aansluit zonder (dus de atx stekker van het mobo af en geen hdds ed eraan.

dus zodra er spanning op dat ding komt dan komt dat geluid :S.

Spanningen van als de pc aanstaat zijn in orde.

Ik heb nu nog garantie zal ik hem inruilen morgen of niet

Mijn reactie was eigenlijk een beetje off-topic en een tip. Ik wilde maar zeggen dat je je PC best ALTIJD op een geaard stopcontact zet, omdat statische elektriciteit dodelijk kan zijn voor je PC.
Dat je voeding bromt, kan misschien liggen dat er wat veel stof in aangezogen is... maar als je er nog garantie op hebt, ga er best eerst mee terug naar de winkel voor je er zelf aan begint

Jah bedankt, de informatie is zeker wel relevanmt hoor :)

Op een ander forum (GoT) werd dit probleem ivg met de
PFC-spoel (PowerFactorCorrection) . Deze zou bij andere gebruikers ook al wat "brom" problemen gegeven hebben.

Ik heb net even een test voeding erbij gepakt een 300 watt maxpower voeding en deze aangesloten aan een stroomstekker (alleen spanning dus) en ook deze maakt een brommend geluid !! (nog harder dan mn huidige voeding)

Ik begin het idee te krijgen dat dit een veelvoorkomend "geval" is voor voedingen met PFC ondersteuning , waarbij er dan van een probleem dus geen sprake zal zijn :)

Ik heb ook een Q-Tec 450Watt Dual Fan GOLD en deze is zo stil als een weet ik veel wat.

Geplaatst door Muurhond
Ik heb ook een Q-Tec 450Watt Dual Fan GOLD en deze is zo stil als een weet ik veel wat.

Hoi Muurhond,

Deze voeding is ook heel stil, ik was toevallig met mn oor dichtbij de voeding (tegen de fan aan)
terwijl ik de muis etc aan het aansluiten was, vandaar dat ik dit hoorde :) anders was ik er nooit achter gekomen

het brommen van een voeding is helemaal niet erg hoor
mischien dat je het zou kunnen oplossen door een filter te plaatsen zoeen die ook aan je monitor zit daar haal je de voedings kabel doorheen en dan nog een keer mischien is het wel een klein beetje netvervuiling.
het kan geen kwaat ik kom het dagelijks tegen in mijn werk in al die schakelkasten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan