brommende kast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frieke

Verenigingslid
Lid geworden
15 apr 2001
ik heb een leuke pc...met een (weer) prima draaiend netwerk.. maar nu maakt mijn pc herrie. Ik heb hem al eens open gehad, schoongemaakt.. met name de ventilator van de voeding.. en het was weer over.. alleen nu gaat die truc niet meer op.. er komt een brommend geluid uit de voeding, hard, zachter, hard.. dus ik vemoed de ventilator.. ik heb al gekeken: hij loopt nergens tegen aan..

ja nu het probleem.. ik kan/durf zo'n spanningskastje in de pc niet goed open te maken ..ik heb namelijk geen flauw idee hoe en wat
maar als ik mijn pc wegbreng wordt er gezegd: er is niets aan de hand..

ik lees hier iets over temperatuur??? waar kan ik dat vinden en beter nog hoe moet ik dan kijken???

oja deze gegegevens:
amd duron 1.2 hz, 512 mb ram,

en toch ioets gevonden met temperatuur...cpu temp 44C board temp 29C... (dit zegt mij dus niets..)

graag advies wat ik kan doen...

grts
frieke

temp is oke, je voeding openmaken is voor een leek gevaarlijk, echter je voeding bestaat uit twee delen. De spoel en de fan. De fan is vaak gescheiden van de spoel. De fan laat zich vaak wel makkelijk vervangen.

Waarschuwing: al heb je de stekker/spanningsnoertje verwijderd van de voeding, er blijft spanning op staan. Dus voorzichtig.

dankjewel voor je snelle antwoord Raymond.. ja dat weet ik dat er op een spoel spanning kan blijven zitten.. wel restspanning maar net zo tikkelig:)) ik heb vroeger goed opgelet bij natuurkunde .:))
je zegt: de voeding open maken is voor een leek gevaarlijk, maar begrijp ik goed dat ik wel een ventilator daarin zou kunnen vevangen?? Is dan dat hard /zacht brom geluid over?? als ik de kast wat verzet is dat namelijk ook even het geval.. vandaar mijn ventilator idee:))

wat mag trouwens de temperatuur zijn?? als je zegt dat ie okee is??
want het is nu in de ochtend.. ik ben benieuwd wat ie is vanavond laat en of ie dan toch ook goed is..

ojee .. ik vraag weer "110"- uit merk ik..
tja dat heb ik als ik het echt niet weet wat ik doen moet...
frieke

Als je een oude defecte voeding hebt dan deze open sleutelen en de fan er uithalen. Vaak zit de fan in de as geschroeft. Deze verwijderen en andere plaatsen. dit verschilt overigens per voeding. De temperatuur zit bij een gemiddelde pc tussen de 35 tot 50 graden. Als je veel games speelt dan loopt de temp snel op. Boven de 60 graden is vaak niet goed.

Joh ik ga dat proberen... in ieder geval van een oude pc de voeding er eens uitslopen en kijken hoe het allemaal in elkaar zit..... en als ik er dan echt niet meer uitkom, vraag ik op dat punt wel hulp aan mijn hubby:)) die sloopt immers zijn boormachines en zo ook uit elkaar omdat de schakelaar niet meer goed werkt.. is dat niet hetzelfde??? Hij weet echter helemaal niets van computers....

zeg je nu als ik het goed lees dat de bevestiging van de fan op elke voeding verschillend kan zijn?? Past dat dan wel?? waar moet ik dan op letten??

bedankt weer voor je antwoord.. ik moet nu gaan werken.. dus ik kom vanavond pas weer hier

grts
frieke

Andere voeding is ook een optie kan zijn dat de fan versleten is en dan kun je schoonmaken wat je wilt maar dan is het verstandiger om de voeding uit te wisselen voor één die minder geluids overlast bezorgd.

hallo SJJ . als ik een nieuwe voeding wil hebben, waar moet ik dan op letten.. ik bedoel kan ik gewoon elke voeding in mijn pc zetten of is dat ergens van afhankelijk?? Zo ja waarvan dan.. je hoort wel.. dit is allemaal grieks voor mij..en dat is net een taal die ik niet spreek :( :confused:

Graag dus hulp
grts
Frieke

jongens het probleem is opgelost.. ik kom net van den bosch en er zit een nieuwe voeding in mijn kast.. dat was dus wel degelijk het hele probleem..
hij was te licht om hele dagen aan te staan.. nu heb ik een zwaardere.. een Zalman 400 watt.. ja ik weet het een 350 was ook genoeg geweest maar die was niet op voorraad en een sweexje van 350 werd afgeraden voor netwerk en dag en nacht aan.. dus ik heb dat zelfs niet maar geprobeerd..

allebei bedankt in ieder geval voor het meedenken en voor de uitleg.. ik ben weer heel wat wijzer
en een stuk rustiger aan het werk...

grts
Frieke

oja ik heb een oude voeding uit een pc gesloopt maar eerlijk gezegd was dit alles wat ik er mee kon...
ben ik blij met de service van mijn computerwinkeltje

Mooi dat het opgelost is, en succes met de nieuwe voeding:thumb:
Geen slechte keus Zalman beter dan sweex.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan