browser game

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0140

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2009
Weet iemand toevallig een goede site waar de basis van browsergames wordt uitgelegd, een soort tutorial die je kunt volgen en dan ook een eindproduct kan krijgen?

MvG gast0140

Dat zal als zodanig niet bestaan. Het is vooral zaak dat je zelf alles éérst op papier zet, veel tutorials over PHP/SQL volgt en zelf gaat knutselen.

Het maken van een browsergame kan 2 verschillende dingen zijn:
iets als runscape of waarbij je waardes moet invoeren en moet klikken(maffiagames)...

Voor het 2e ben je snel klaar. Gewoon data heen en weer gooien van en naar de database.
De 1e kost veel meer tijd! Hierbij heb je vooral javascript en AJAX voor nodig!
Dus bij deze: welke van de 2 wil je maken?

Je bent met een browser game nooit snel klaar. Daarnaast is een applicatie per definitie het heen en weer gooien van data.

Goedenavond allemaal,

in mijn signature (hieronder) staat een link naar wat tutorials die ik heb geschreven over een (game) engine in Javascript.

Op geen enkele manier is dit een product wat daadwerkelijk klaar is om er iets (groots) mee te doen. Daarnaast is dit niet echt een goede tutorial over browser games opzich, dat is een veel uitgebreider topic dan dat ik behandel; de focus ligt vooral op Javascript/programmeren.

Maar zoals SvU al zei:
Dat zal als zodanig niet bestaan.

Maar tjsa, mischien heb je er toch wat aan.

Laatst bewerkt:
zoek een leuk open sourche maffia scriptje op en bouw deze zelf uit door tutorials te volgen op internet zo heb ik leren scripten.

Van alle maffiascripts die ik heb gezien leer je extreem slecht scripten.

het gaat er om dat je een basis hebt en niet met niks hoeft te beginnen, een anders opensourche script zou dus ook voldoen, zoek wel een recent script op.

Thanks voor alle reacties,

@Wouter, ik wil een soort klikspel als ikariam, niet maffia-achtig.
@That Guy, wat voor proramma heb ik dan nodig om javascript te oefenen?
zelf heb ik geen programma's om een .js op te slaan.

Ik zou als ik jou was eens beginnen met heel veel lezen, bijvoorbeeld op W3Schools. Voor Javascript heb je niks nodig, bijvoorbeeld.

Als je Javascript wil oefenen raad ik aan om Notepad++ te downloaden, een paar tutorials te zoeken en Firefox of Chrome te installeren (als je dat niet al hebt). Als je gaat voor FireFox moet je de Firebug extensie downloaden en installeren, als je Chrome doet moet je gebruik maken van de developer toolkit (ctrl+shift+j)

Allemaal gratis spul, en daarmee moet je een heel eind kunnen komen als je javascript gaat doen.

Voor PHP/SQL geldt hetzelfde; dan moet je nog WAMP erbij downloaden (ook gratis) en installeren, dan heb je een lokale webserver om de boel op te testen voor je het live gooit.

Maar houd er wel rekening mee dat in een game als Ikarium minstens 10,000 manuren zitten (en dat is echt wel reëel, trust me) en dat je dus om op dat niveau te komen je nog wel een tijdje zoet bent.. ga er vanuit dat je eerste game een heel stuk eenvoudiger is.

(10,000 manuren = 10 mensen x 8 uur per dag x 22 dagen in de maand x 6 maanden, een minimum om een goede game in elkaar te zetten)

Zoals door de heren SvU en Frats al gezegd is: voor de meeste dingen heb je helemaal niets nodig!

Zo heb ik bijvoorbeeld het hele engine in elkaar getypt in Kladblok. Dat zit standaard bij windows. het enige wat je verder nodig hebt is een browser om het te testen, maar ja, ik neem aan dat je die al hebt. Je moet wel een niet-IE (internet explorer)-browser hebben; mijn voorkeur is Firefox, maar Chrome of Safari doen het ook prima. Opera is ook goed, maar mist wat kleine Javascript dingetjes waardoor ik het liever niet gebruik.

Je kan .js bestanden gewoon in Kladblok opslaan: typ iets, dan bestand->opslaan als, en dan als naam iets.js.

Meer details kan je vinden op mn site. Het gaat er overgens wel van uit dat je al wat Jaavascript/HTML kan. Zo niet, zoals SvU al zei, ga eens rondkijken op w3schools op google naar Javascript tutorials.

Overgens, met de geringe ervaring die je hebt, kan je niet verwachten dat je zomaar eventjes een browser game in elkaar draait. Behalve dat het veel tijd kost (zie post hierboven), moet je het ook nog leren. En dat kost ook toch zo eventjes wat maanden.

Maargoed, vooral niet de hoop opgeven. Waar een wil is is een weg. Een lange weg, maar hey.

:thumb:

Met de sites w3schools.com en de javascript tutorials van That Guy kan ik een tijd vooruit.
Ik denk gewoon kladblok te gebruiken, wat voor extra's heeft Notepad++ die ik nodig heb?
Html/php kan ik met Pspad oefenen, WAMP is denk ik niet nodig, wel bedankt voor de suggesties, Frats.
@That Guy: hoe kan ik met een webbrowser een kladblok.js bestand openen?

Ik geef vooral de hoop niet op, ik heb in elk geval een hobby voor de komende aantal jaren:)
gast0140

PSPad is een PHP editor om code in te schrijven, als je wilt controleren of je code ook echt wat doet zul je toch een webserver nodig hebben, zonder WAMP of USBWebserver of iets anders dat de code uitvoert kun je namelijk nooit zien of je PHP code werkt zoals je denkt dat ie werkt.

Een .js bestand kun je het beste gewoon includen in een HTML pagina (dat wordt je bij de tutorials wel uitgelegd) en dan zou je em in actie moeten zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan