Bsod acer aspire 5750

Status
Niet open voor verdere reacties.

Airwave

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2003
Berichten
158
Hallo allemaal,

2 maanden geleden bovengenoemd model gekocht. Ik wilde vandaag windows XP installeren hierop.
Booten via DVD gaat initieel goed, waarna ik dit BSOD krijg, vlak na "Starting windows setup" melding.

Schijf F is bij mijn weten niet actief, ik heb een partitie C met hieorp windows 7 en partitie D met bestanden erop.

Iemand een idee hoe ik het OS alsnog geinstalleerd krijg?

IMAG0099.jpgIMAG0099.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dit is je Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559218(v=vs.85)

Lang verhaal kort: Ten eerste moet je als (een) Administrator een chkdsk <schijfletter>: /r op alle beschikbare partities uitvoeren, bij voorkeur via de Herstel Console van Windows 7. Dus opstarten & F8 meppen (moet je slag van krijgen), dan in het menu kiezen voor Deze computer herstellen, dan Opdrachtprompt.
Dan moet je even met dir <schijfletter>: /a:d of vol <schijfletter>: even je schijfletters/partities uitvinden, waarbij X: doorgaans je Herstel Console is.
Je kan het ook met de XP CD opstarten, & dan kies je optie R, in de Herstel Console typ je:

map

Krijg je alle schijfletters, & daarna typ je:

chkdsk <schijfletter>: /r

Ten tweede: Je probeert sowieso XP in de verkeerde volgorde te installeren. Oudste systeem moet nl. altijd eerst, anders word het lastig, sinds Vista.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Indien ik mij goed herinner , bezit dit model laptop een sata harddisk.

X.P. herkend standaard geen sata schijven , je dient eerst een extra driver te installeren.

Het lijkt me dus volkomen logisch , dat je de door u vermelde foutmelding krijgt.

Peter
 
Een 7B melding betekent (normaal gesproken) dat je in je XP installatie-software niet de driver geïntegreerd hebt die nodig is voor je harddisk-controller.
Hierbij de mededeling dat bijna alle pc's met SATA schijven zo'n melding genereren, omdat er in XP (bijna) geen SATA controller-drivers beschikbaar zijn.
Zo te zien heb je een Intel moederbord/SATA controller. Dus je moet de driver die hierin staat, uitpakken en integreren in een nieuw te maken XP installatie-cd (bijv. met nLite, optie Drivers integreren, en tijdens het proces als het driver-integratie-deel begint, die driver als TXT-based driver integreren).

Succes,

Tijs.
 
Hoi,

Maar even voor mijn eigen duidelijkheid dat de hd niet herkend wordt door xp dat is zo en kan worden opgelost, maar als er geen xp drivers voor dit notebook door Acer zijn gegeven gaat het notebook toch niet fijn werken? of mis ik iets?
 
@Modag: Een beetje CSI-actie en dan vindt je (o.b.v. de drivers die wél beschikbaar worden gesteld óf de PCIIDs/Hardware IDs in Apparaatbeheer óf de technische specs) de bijbehorende XP-drivers wel ergens.

Tijs.
 
Ok, VDK_P, dnties,..

Ik zeg dus niet dat jullie ongelijk hebben. Modag stelt ook dat Acer er geen driver beschikbaar voor stelt.

Zelf heb ik begin dit jaar XP SP3 succesvol geinstalleerd op een MSI met een IBM SATA. Rechtstreeks, zonder daarvoor aparte drivers te moeten installeren. (Alleen voor de Intel netwerkkaart, maar na de installatie.)
Idem met een HP eind vorig jaar.

7B betekent dat er iets mis is met de I/O van de hardeschijf (of medium).

Vanaf Vista accepteert Windows zonder kunstgrepen geen installatie van oudere (andere) besturingssystemen meer. Wel neemt het, al sinds DOS, al in de juiste volgorde geinstalleerde oudere systemen, probleemloos over... Sinds Windows 95...
 
Hallo all,
Dank voor jullie input. Hierbij een aanvullende foutmelding, any additional ideas?
IMAG0157.jpg
 
Toch eerst even aangeven of je ondertussen de juiste SATA driver geïntegreerd had, zoals waar ik het over had in mijn posting.
Dus dat je nu wat verder komt met de XP installatie (geen 0x0000007B foutmelding meer), maar nu weer een andere BSOD melding om je oren kreeg.

Dan de vraag of die BSOD wel van XP is, want ik kan me niet herinneren dat "Windows Opstartbeheer" een onderdeel/scherm is van XP. [Ik kan me hierin vergissen.]

Alvast iets om te proberen: Als je niet eerst Service Pack 2 of Service Pack 3 integreert (kan ook met nLite (stap Servicepack integreren o.i.d., zie mijn eerdere posting) dan kom je bij installatie in de problemen met partities die groter zijn dan (ong.) 118 GB.
SP2 voor XP NL: link
SP3 voor XP NL: link

Tijs.
 
Hi all,

Ik krijg via bootable USB stick wel windows XP mini opgestart, wat naar behoren werkt.
Inmiddels heb ik de partitie waar de vorige windows 7 opstond, geformatteerd en in de comp zit nu een schone NTFS partitie van 400 GB. Opstarten met de windows XP SP3 install CD levert weer hetzelfde BSOD op.
Het is erg hardnekkig, zo te zien.

Wat kan ik nu het beste doen? Is een workaround mogelijk om XP op een USB stick te laten booten en zodoende wel te kunnen werken? Of is dit in de praktijk te traag qua doorvoersnelheid?

Met vriendelijke groet,

Airwave
 
Ik verwijs terug naar mijn eerste posting (als je dat nog niet had gedaan): Integreer de juiste SATA controller driver in een nieuw te maken XP installatie-cd. De link naar de juiste driver heb ik daar ook aangegeven.
PS: Ik verwijs ook terug naar Opstartbeheer waar je het eerder over had. Dat is die 100 MB partititie die Windows 7 erop gezet heeft (als het goed is). Vergeet dus niet om ook die partitie te verwijderen en ga pas daarna Windows XP installeren.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan