BSOD/Crash met full screen gamen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin10

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
hoi,

Ik heb de laatste tijd last van het crashen van mijn pc waarbij ik op mijn eerste scherm een "out of range" en op de andere een "No Input". Hierna gebeurd er niets en blijft de pc gewoon doordraaien geluid loopt dan gewoon door van de game en soms blijft deze hangen wat dus vaak het geval is bij een Blue Screen. Als windows geherstart is krijg ik soms een melding dat er een onverwachte fout is opgetreden de codes hiervan zijn 0x116 en 0x124.

Toen ik de betekenis opzicht vertelde niet elke website hetzelfde het kon zijn dat de vcore van de cpu te hoog of te laag is of een gpu failure maar ook een timeout van de videokaart.

Ik heb het systeem met orthos en furmark enkele uren gestresst en een memtest uitgevoerd. De pc crashte toen niet en waren ook geen fouten. Het bleek ook dat de crashes alleen voorkomen als ik een game full screen heb. Als deze in window mode is kan ik het uren aan laten staan en gaat alles goed.

Ik heb ook tijdens het fullscreen gamen de temperaturen van de cpu en gpu gelogged zodat ik kon kijken of er iets omhoog schoot waardoor deze crashed maar dit bleef ook allemaal stabiel. De cpu cores op 58 graden en de gpu rond de 90 graden.

Dit zijn mijn specs:
Mobo: Asus P5Q
CPU: Intel Core2Duo E8400
Ram: 4gb ddr2 ram
GPU: Asus 4850 512mb

Dat de temperatuur van de gpu 90 graden is blijkt normaal te zijn bij deze 4850 het is ook de eerste versie van deze kaart en meer mensen met dezelfde kaart hebben ook deze temperaturen.

Alvast bedankt.

Btw, Er worden geen .dmp bestanden gegenereerd dus ik heb verder ook geen informatie over de blue screens behalve de error codes.

Volgens mij ligt het aan je beeldschermen + videokaart. Op wat voor resolutie speel je? Gebruik je beide beeldschermen?

Bij het gamen gebruik ik maar 1 scherm(het hoofdscherm) en de resolutie van deze is 1920 x 1080. Ik gebruik al 2 jaar 2 schermen en heb er nooit problemen mee gehad en een half jaar geleden heb ik een nieuw hoofdscherm gekocht en nooit problemen mee gehad sinds kort. Ik heb trouwens ook al mijn windows 7 een keer opnieuw geinstalleerd en ik heb ook de driver gedowngrade naar een versie waarop ik zeker wist dat deze werkt alleen dit heeft het probleem ook niet opgelost.

Er zijn dus géén .dmp bestanden, dat maakt een grondige analyse wat moeilijker..

Download de free home edition van WhoCrashed naar je bureaublad via klik hier en installeer de tool via klikken/dubbelklikken op "whocrashedSetup.exe"

Nadat 'WhoCrashed' is opgestart, klik je op de "Analyze" knop.

Selecteer nu de inhoud van het venster, kopieer dit en post het resultaat in je volgende post.

Laatst bewerkt:
Dit is de output:

Code:
--------------------------------------------------------------------------------
System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

computer name: KEVIN-PC
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz Intel586, level: 6
2 logical processors, active mask: 3
RAM: 4293976064 total
VM: 2147352576, free: 1994432512

Crash Dump Analysis

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

No valid crash dumps have been found on your computer

Conclusion

Crash dumps are enabled but no valid crash dumps have been found. It may be that there are problems which prevent crash dumps from being written out. Check out the following article for possible causes: If crash dumps are not written out.

In case your computer does experience sudden reboots it is likely these are caused by malfunctioning hardware, power failure or a thermal issue. To troubleshoot a thermal issue, check the temperature using your BIOS setup program, check for dust in CPU and motherboard fans and if your computer is portable make sure it's located on a hard surface. Otherwise it's suggested you contact the support department of the manufacturer of your system or test your system with a memory test utility for further investigation.

Check out the following articles for more information: Troubleshooting sudden resets and shut downs. 

Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information. 

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is actually responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

Ik zou eens even kijken waarom er geen crash dumps worden gemaakt en een paar keer me pc laten crashen om er een te laten genereren.

Na een paar keer crashen heeft windows dan eindelijk een .dmp file gemaakt. Dit is de error in whocrashed:

Code:
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x4A5EBC) 
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA8004C428F8, 0x0, 0x0)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA). 
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

De WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR is een hyper link hiernaar toe Klik

En het eerste resultaat van msdn zegt dat dit het probleem is:

A machine check exception occurred.

These parameter descriptions apply if the processor is based on the x64 architecture, or the x86 architecture that has the MCA feature available (for example, Intel Pentium Pro, Pentium IV, or Xeon).

Hopelijk kan een van jullie hier wat mee want dit zegt mij niets.

1. Installeer alle updates van Windows.
2. Check of er malware aanwezig is, scan met je virusscanner en maak gebruik van MBAM: http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-1e-keer-MalwareBytes-Anti-Malware-gebruikers.
3. Controleer je hard disk op fouten:
a. Start de foutcontrole.
b. In start dat venstertje zoek je naar cmd, klik er met rechtermuisknop op 'Als administrator uitvoeren'. Er opent een DOS-venster, typ hierin:
sfc /scannow

Meestal gaat om een hardware probleem bij deze fout code, maar laten even software volledig uitsluiten d.m.v. bovenstaande dingen.

Wil je ook even de recentste .dmp file eens opzoeken (Windows toets + R en daarin geef je %systemroot%\minidump). Deze uploaden op een uploadwebsite. Link naar dit .dmp file in je volgende reactie.

Laatst bewerkt:
Alle updates van windows waren geinstalleerd en ik had laatst ook al op virussen/malware gezocht en bij mbam kwamen er wel een paar dreigingen maar dat was niets bijzonders. Ook heb ik op hard disk fouten gezocht en hier waren ook geen problemen.

En hier de .dmp van de crash
http://www.multiupload.com/OAV3P447TK

BugCheck 124, {0, fffffa8004d012b8, 0, 0}

Probably caused by : hardware

Followup: MachineOwner

X64_0x124_GenuineIntel_PROCESSOR_BUS_PRV

Volgens een technisch collega, kan deze fout aan verschillende hardware componenten liggen. Meestal leidt men uit de foutcode de juiste defect af. Maar dit is een heel moeilijke volgens hem; van moederbord, videokaart tot processor.

Binnen brengen bij de PC-boer of zelf herstellen.

Laatst bewerkt:
Is er in de .dmp ook te zien welke hardware dit veroorzaakt zodat ik weet wat moet worden vervangen. Ik gok op de videokaart maar ik wil het graag wel even zeker weten.

EDIT: Ik had de laatste regel niet gelezen betekend dit dat de processor de boosdoener is?

Mogelijk, zoals ik al zei is dit zo een bepaalde foutcode waar je juist niet kan afleiden welke hardware defect. Spijtig.. Ik vermoed wel zoiets van je videokaart of processor. Best even mee naar de PC-boer.

Mogelijk dat een v/d componenten niet zo goed werkt en dat die Game nogal hoge eisen stelt aan deze componenten, waardoor het defect zich aanwend..

Laatst bewerkt:
Inderdaad als er geen andere optie is. Het is wel vreemd dat ik er alleen last heb op full screen en niet windowed mode of met een stresser die toch meer eist van de gpu dan een game. Bij bijvoorbeeld bad company 2 had ik gpu-z en core temp op mijn andere scherm staan en bleef de gpu load rond de 60% en de cpu load op 30 - 40%

Ik weet niet of het invloed heeft maar kan het ook aan het scherm liggen? Ik zou straks even testen of de pc ook crashed als ik op mijn 2de scherm het spel afspeel.

Ik heb me pc naar de pc boer gebracht alleen daar konden ze het probleem ook niet vinden. Deze pc boer is trouwens ook niet de beste en er zit ook maar eentje bij mij in de buurt dus ik had een vraag. Hoe groot is de kans dat het door de videokaart komt?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan