bsod door te hoge temparaturen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

thebopemmonkey

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2011
Hallo,

Mijn broer heeft een computer met een Intel core i7 4771 en als hij een uurtje gamed dan krijgt hij een bsod. Hij heeft nu de temparaturen bekeken vlak voor zo'n bsod en dan ligt de processor op de 70 tot 74 graden. Kan dit voor een bsod zorgen?

Alvast bedankt.

70 graden kan een cpu wel hebben. dus ik denk niet dat dat het is.
Bovendien heb ik, in de gevallen waar er sprake was van oververhitting, tot nu toe gezien dat de laptop er abrupt mee stopt zonder een bsod te geven.
Of dat bij een PC ook zo gaat weet ik niet, want ik heb nog nooit een oververhitte cpu in een pc meegemaakt.

Download en installeer eens whocrashed: http://www.resplendence.com/whocrashed

PS. Als ik op mijn pc een tijdje een game draai zie ik ook dat de cpu tegen de 70 graden zit en daar stopt ie niet van.

Laatst bewerkt:
Dat kan wel maar, een laptop word volgens mij zoiezo een hogere temparatuur. Ik heb net gekeken op de Intel website en daar staat dat de processor maximaal 71,5 graden mag worden. :shocked:

Vermoedelijk eerder de videokaart die het veroorzaakt.
Welk merk en type zit erin en hoe is de airflow in die kast?

En welk merk en type CPU koeler wordt er gebruikt?

Indien de thermische beveiliging van de CPU gaat werken wordt de PC (CPU) gewoon uitgeschakeld.

74 graden tijdens gamen is te warm het zou niet zo 1 2 3 de bsod moeten veroorzaken maar het is ook niet gezond voor de processor

je zult dus ook iets moeten doen aan de temperatuur

de BSOD geeft meestal een 0x00000*** code aan kun je die code opschrijven en hier plaatsen?
die code geeft namelijk aan wat er echt aan de hand is met de pc.

Oke, ik zal proberen met bluescreenviewer de code te krijgen. Het probleem is dat mijn broer late dienst heeft (11 uur savonds thuis.) Dus het kan wel even duren

Reactie op lange pier: De videokaarten blijven onder de 60 graden dus dat is het waarschijnlijk niet. De airflow is overigens bar slecht omdat mijn broer niks aan cabelmanagment wil doen. Het merk van zijn cpu koeler is Scythe, ik weet niet welke. (EDIT: het is de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B SCBSK-2100)

EDIT:
Oke, ik heb letterlijk in 1 keer mijn broer zijn wachtwoord geraden dus hier is de code van de laatste: BAD_POOL_CALLER 0x000000c2
Degene daarvoor: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b
Daarvoor: Ook SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b
Daarvoor: REFERENCE_BY_POINTER 0x00000018
Daarvoor: Ook SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b
Er zijn nog een paar, allemaal hier neerzetten?

Laatst bewerkt:
Via start, zoeken en eventvwr.msc bij windows logboeken en systeem eens kijken of je kunt vinden welk onderdeel, lees driver ervoor, dat probleem veroorzaakt.

Overigens hebben de ram chips op de videokaarten geen temp sensors, die weet je dus niet.

Voor die 3b is wel een hotfix, of het zal helpen.......
http://support.microsoft.com/kb/2836373/nl

Di eerste is meestal een slechte driver, die van de fabrikant van het onderdeel gebruiken, die windows zelf gebruikt kunnen wel een problemen geven.

driver problemen een herinstallatie van de pc is imho de snelste weg om dit te doen oplossen anders word het zoekwerk
ben je ook gelijk af van virussen en kun je gelijk alle updates binnen harken

Even een update op de koeling van de processor: Mijn broer heeft net een Cooler Master Eisenberg 280L, een Cooler Master 690 II en een Aerocool modern v fan controller gekocht. En hij zegt dat hij deze keer wel de airflow goed gaat doen. Hij is er denk ik een beetje klaar mee om problemen met zijn computer te hebben. Hiermee is hopelijk de temperatuur opgelost.

Ik denk alleen niet dat hij zijn Windows niet opnieuw wil installeren. Hij heeft het er nu net 2 maanden op en vond het toen al een heel gedoe. Hij zit er ook mee dat hij dan 60 gb van zijn ssd afgooit en er dan weer opzet.

Het is helemaal niet zeker dat het aan de temperatuur ligt, kijk in eventvwr en de windows drivers zijn juist vaak probleemmakers (door de fabrikant geleverd maar vaak outdated al zegt dat niets), de recentste van de fabrikanten van de onderdelen die op het moederbord zitten gebruiken.

Lange Pier: Misschien is het probleem niet opgelost maar geef toe dat 74 graden hoog is voor een processor. Het ding loopt op de 60 graden terwijl hij gewoon aan het internetten is. Ik en mijn broer vonden dat beide erg hoog. Nu had hij niet meteen de aller zwaarste koeler te hoeven kopen, maar ik vind het nog steeds een goede keuze.

Ik zal zo meteen even naar event viewer kijken.

EDIT: De enige fout die ik kan vinden is deze:
WLAN-uitbreidingsmodule kan niet worden gestart.

Pad naar C:\windows\systen32\rtlihvs.dll
Foutcode: 126

Deze herhaalt zich meer dan 10 keer volgens mij.

EDIT2: Nog iets gevonden: Er is een fout waarbij staat: De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x00000003b

Een seconde daarvoor gebeurde de hierboven beschreven WLAN-fout.

Laatst bewerkt:
Dat gelinkte ding hebben we geprobeerd maar dat werkte niet. Hij zei dat hij niet werkte met het besturingssysteem. Ook al heeft mijn broer windows 7.

Het moederbord is een Asus Gryphon Z87, het internet komt van een Asus N13 300 mbps usb dongel aangesloten via een usb 3.0 kabel direct op het moederbord.

De koeling zit er in, dat probleem is opgelost, nu de drivers (vermoedelijk) nog.

Reeds heeft mijn broer deze bsod's gekregen:

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
0x1000007e
dxgmms1.sys

BAD_POOL_HEADER
0x00000019
ntoskrnl.exe

BAD_POOL_CALLER
0x000000c2
nvlddmkm.sys

We hebben memtest86 9 uren laten lopen zonder resultaat.
Iemand een idee waar aan het kan liggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan