BSOD en balken door beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

lowfire

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Kleine samenvatting

-Ik kreeg een BSOD met de foutmelding 0x00000116
-Ik kwam er achter dat dit met de driver van mijn grafische kaart te maken had
-Ik kreeg verticale balken door mijn scherm van +- 3cm dikte, bestaande uit roze/rode puntjes
-Ik heb mijn oude driver verwijderd in veilige modus, toen had ik geen BSOD meer (de balken bleven wel)
-Bij installeren van nieuwe driver(s) kreeg ik gewoon weer BSOD (evenals mijn geliefde roze balken)
-Systeem herstel uitgevoerd naar instellingen van gister, heeft niets geholpen (BSOD en roze balken zijn er nog steeds)
-Mijn kaart is een nvidia GeForce 9500 GT

Voor de gepassioneerd-lezende-helpmij'er ;)

Beste helpmij'ers :),

Het is me sinds tijden weer eens gelukt om zo'n mooi blauw scherm te voorschijn te toveren. Ik heb sinds twee weken een nieuwe computer en tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Het is echter zo dat ik sinds vanmiddag uit het niets problemen heb. Het begon er mee dat het beeld blauw begon te verkleuren, dit was echter op te lossen door even een kabeltje uit mijn monitor vast te duwen. Toen ik vervolgens mijn computer opnieuw opstartte kreeg ik een prachtig mooi BSOD te zien. Ik merkte ook dat ik verticale balken door mijn beeld kreeg van zo'n 3cm dikte (dit veranderd blijkbaar van dikte als ik mijn resolutie verander kwam ik achter). Deze balken bestaan uit een heleboel kleine roze en rode spikkeltjes.
Ook in de veilige modus komen deze balken terug.

Ik heb gezocht op de foutcode van de BSOD, namelijk 0x00000116 en ik kwam tot de conclusie dat er problemen met de driver van mijn grafische kaart zijn.
Ik las dat het het beste was om de driver er af te gooien en een nieuwe te installeren. Dat heb ik dus vervolgens ook gedaan.
Na het verwijderen van mijn driver bleek het dat ik de BSOD niet meer kreeg, maar op het moment dat ik een nieuwe driver installeer krijgt ik dit scherm gewoon weer terug.
Na een aantal keer verschillende drivers te hebben geprobeerd kwam ik tot de conclusie dat het niet echt hielp. Toen kwam ik op het idee om een systeemherstel te doen naar de instellingen van gister toe. Helaas zonder succes.
Dit laatste heb ik ongeveer een kwartier geleden geprobeerd en ik zit nu dus in de veilige modus, met balken door mijn scherm, dit bericht te typen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en bij voorbaat bedankt!

Overigens is mijn grafische kaart een nvidia GeForce 9500 GT.

Reden dat ik het vraag is het feit dat ik wilde weten of je ook video onboard had, maar zo te zien heb je dat niet (dan had je de videokaart even uit kunnen schakelen) Ik vermoed namelijk dat je videokaart is overleden.
2 jaar Alternate garantie, tijd om even langs te gaan?

mijn videokaart overleden? Tja ik mag het toch niet hopen aangezien ik hem nog geen 2 weken heb ..
Daarbij komt dat ik hem ook nog niet echt heel zwaar belast heb. Lijkt me heel vreemd als nu al mijn kaart stuk is, zou het misschien nog ergens anders aan kunnen liggen?

Overigens zal ik zeker maandag even contact met alternate opnemen :thumb:

Ga naar software in het configuratiescherm en verwijder de Nvidia software / drivers. Ga vervolgens naar apparaatbeheer, klik rechts op de videoadapter en verwijder 'm (installatie ongedaan maken) Start nu eens helemaal opnieuw op en laat Windwos zijn werk doen.

bedankt voor je reactie, maar het heeft niet echt geholpen.
Ik krijg geen blauw scherm als ik windows normaal opstart, maar de balken blijven wel bestaan. Als ik iets probeer waar een grafische kaart voor nodig is, zoals het opstarten van een game, krijg ik de melding dat de initialisatie met directx niet mogelijk is.

Ik zojuist directx opnieuw gedownload en geïnstalleerd maar ook dit heeft niets geholpen.

Wat ik overigens vreemd vind, is dat in de ruimte tussen de balken (ook zo'n 3 a 4 centimeter) er prima uitziet. Je zou toch verwachten dat er overal iets vreemds te zien zou moeten zijn, maar de helft van mijn beeld ziet er dus normaal uit.

Laatst bewerkt:
Typ onder de startknop (uitvoeren) eens

dxdiag

en check in DirectX alle vensters.

oke gedaan, alles lijkt eigenlijk wel te kloppen. Ik heb dit scherm zelf nog nooit eerder opgezocht en ik heb dus ook geen referentie, maar alles staat wel ingevuld. Ook bij de opmerkingen onder het tabblad beeldscherm staat dat er geen problemen gevonden zijn.
Wat me wel opvalt, maar ik weet niet zeker of dat misschien wel zo hoort, is dat bij de Directx functies dit staat:

DirectDraw-versnelling: Niet beschikbaar
Direct3d-versnelling: Niet beschikbaar
AGP-oppervlakteversnelling: Niet beschikbaar

Verder ziet het er volgens mij wel oké uit.

Als jij dit scherm bedoelt.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 27
ja precies, bij mij ziet het er dus als volgt uit:

Bijlagen

• directx.jpg
    directx.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 23
ik zal het nog eens proberen.. ook al is de kans groot dat ik weer een BSOD krijg :confused:

bedankt voor het helpen, het probleem is inmiddels opgelost.

Het bleek dus gewoon inderdaad een hardware probleem te zijn, mijn grafische kaart dus zoals pasja al vermoede. Deze kan blijkbaar soms zomaar uit het niets stuk gaan en dit probleem wordt 'artifacts' genoemd.
Dus als iemand ooit weer met het probleem komt dat hij of zij verticale balken met kleine puntjes ziet op het beeldscherm, is waarschijnlijk de oplossing om toch even een nieuwe kaart te halen (bij mij viel dit gewoon onder de garantie) ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan