BsoD wanneer ik game opstart (Soms)

Status
Niet open voor verdere reacties.

turps

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2009
Berichten
64
Hoi iedereen,

Sinds gister heb ik een naar probleem. Toen ik namelijk een game opstartte, kreeg ik een blue screen. Hierna gebeurde het niet meer, maar toen ik vandaag een ander spel opstartte kreeg ik weer een blue screen. Wel heb ik vandaag een aantal keren een spel kunnen opstarten zónder blue screen. De volgende spellen veroorzaakte (soms) een blue screen:

Fist full of frags 1x
Battlefield 4 1x
Counter-Strike Global Offensive 2x


In BlueScreenView heb ik het dump bestand gelezen, deze geeft de volgende informatie bij een blue screen:
Code:
051514-13696-01.dmp	15-5-2014 20:09:09	SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION	0x0000003b	00000000`c0000005	fffff960`002cc9ed	fffff880`05b68100	00000000`00000000	win32k.sys	win32k.sys+22c9ed	Multi-User Win32 Driver	Microsoft® Windows® Operating System	Microsoft Corporation	6.1.7600.16385 (win7_rtm.090713-1255)	x64	ntoskrnl.exe+71f00					C:\Windows\Minidump\051514-13696-01.dmp	4	15	7600	275.280	15-5-2014 20:09:45

Mijn PC is een maar maanden oud, en ik heb nog nooit eerder blue screens gehad. Wat kan de oorzaak zijn?
Mijn PC is hier te vinden als je klikt op "Computer"
http://tweakers.net/gallery/436223#tab:inventaris

Alvast bedankt,

Boris

Edit: Plaatje van BlueScreenView
http://i.imgur.com/WtedSpn.png
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Weet ik niet maar kwam deze tegen op je foutcode en ik dacht meld hem even
 
Bedankt, maar het blijkt dus dat ik geen IEEE 1394-apparaten heb. Dit artikel is dus niet op mij van toepassing :(
Iemand anders nog een idee?
 
Lijkt mij een driverprobleem van je videokaart, gegeven win32k.sys
Kijk eens bij MSI (en evt. ook ATI/AMD) of er een update is voor de driver van de MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB Battlefield 4 Edition
Zover ik kan zien staan de MSI drivers hier. Dat is versie 13.101 van datum 2013-10-15

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hey Tijs,

Bedankt, maar ik heb de drivers al geupdate (hij liet mij weten dat ik al over de laatste drivers beschik).
 
Wat bedoel je? Heb je die msi driver geprobeerd en kwam die met de mededeling of heb je slechts in Apparaatbeheer gekozen voor stuurprogramma bijwerken en zo bij Microsoft naar betere drivers laten zoeken?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Die van MSI heb ik gedownload, uitgevoerd, en die zei dat ik al over de laatste drivers beschikte.
 
Laatst bewerkt:
Kopieer de dump-bestanden uit c:\windows\minidump map naar je bureaublad, pak ze in in een ZIP bestand, upload het ZIP bestand naar http://www.mijnbestand.nl en geef ons de download link die je van Mijnbestand terugkrijgt.

Tijs.
 
Ok, ik ga kijken of ik iets specifieks kan vinden in die dumpbestanden.
Verwacht geen terugmelding dan over een week of zo.

Tijs.
 
Probeer deze hotfix
Mogelijk krijg je de melding dat die niet nodig is / al geïnstalleerd is, maar dan heb je het in ieder geval al geprobeerd.
Deze hotfix staat hier beschreven. Bijzonder onduidelijk overigens.

Jij moet hebben van de eerste link:
Windows 7/WindowsServer 2008 R2 All (Global) x86 Fix341115
als je Windows 7 32-bit hebt.

of
Windows 7/WindowsServer 2008 R2 All (Global) x64 Fix341115
als je Windows 7 64-bit hebt.

Mochten de BSOD's toch weer optreden (of de update hier boven is bij jou niet van toepassing):

Voor een duidelijker melding in de dump-bestanden welke driver (mogelijk) de schuldige is:
Schakel Verifier in
In de NL versie van Verifier laat je het eerste scherm zoals het is en op het tweede scherm kies je voor "Automatisch alle stuurprogramma's selecteren die op deze computer zijn geïnstalleerd".

Vergeet niet om Verifier weer af te zetten zodra je weer een BSOD hebt gehad met dezelfde bugcheckcode (0x3b oftewel 0x0000003b) en het dump bestand weer in te pakken en uploaden etc.
Zie "Disabling Driver Verifier" en de opmerking dat je dat mogelijk moet doen in Windows 7 opgestart in Veilige Modus.

Dan nog software zoals Daemon Tools en TuneUp Utilities: Beide software heb ik vaak als bron van allerlei problemen gezien.
Heb je dergelijke software, deïnstalleren en in het geval van TuneUp Utilities: Niet vergeten de instellingen daarvan terug te laten draaien voordat je het deïnstalleert.

Nog iets: Als ik het zo zie lijkt het erop dat je niet eens Service Pack 1 hebt geïnstalleerd? Check het zelf ook even na, via [Windows-toets]r toetscombinatie -> winver
Als het klopt wat ik schrijf, installeer dan SP1 vanaf deze link, waarbij jij in het proces kiest voor
windows6.1-KB976932-X64.exe 903.2 MB
Je zult hiervoor de trekbalk even naar beneden moeten trekken om die download te zien.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb sinds de hotfix geen enkele BsoD meer gekregen! Het was inderdaad ook een GUI gerelateerd probleem, want de Blue Screen kwam ook soms als ik alt-tabde vanuit een game. Bedankt voor je hulp! En jij had mij trouwens 5 jaar geleden ook geholpen met een probleem, Tijs :)

Ik zal de oplossing bovenaan zetten, nadat ik er nog een weekje voor de zekerheid tegenaan heb gekeken.
Wat raar trouwens dat de oplossing niet makkelijk met google te vinden was. Mijn vriend had het zelfde probleem, en zijn probleem lijkt nu ook opgelost te zijn. Hopelijk komen mensen in de toekomst met het zelfde probleem op deze thread terecht ^^
 
Had je Service Pack 1 nog geïnstalleerd? Mogelijk zat die zelfde update daar al in (zoals gezegd is de informatie van Microsoft bijzonder onduidelijk/incompleet rondom die hotfix...)
Laten we even afwachten of het probleem wegblijft.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan