btw berekenen met 2 tekstvakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurek1301

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2012
hallo mensen,

ik zal mijn probleem zo goed mogelijk proberen te omschrijven ...

ik wil in access een berekening maken die de btw berekend maar dat kan verschillen in 2 dingen in 6 of 19 %
hoe kan ik dat het best om laten rekenen met een keuzelijst of met een tekstvak waar de tekst dan gelijkmoet zijn aan "19%" of "6%"
en hoe kan ik het dan laten berekenen

als het niet duidelijk is hoor ik het graag

groetjes.

owja het gaat om 2 tekstvakken in de ene zet je 19 of 6 %

en dan moet hij in de andere als het 19 is * 0,19 doen en anders * 0,06

Heb je een keuzelijst voor je BTW waarden? Of gebruik je een groepsvak?

ik gebruik nu een tekstvak maar misschien kan een keuzevak ook wel ik weet het niet

Ik zou het, van alle mogelijke opties, als laatste via een tekstvak doen. De belangrijkste reden: het is veel te veel werk om de invoer te controleren op de juiste waarde. Immers: je wilt specifiek een percentage als output hebben, en dan ook nog twee specifieke waarden. Niet alleen moet je dus op die waarden controleren, je moet checken of er geen tekst wordt ingevoerd, geen procenttekens etc. Kortom: het is de methode met het meeste (overbodige) werk. Met een keuzelijst leg je precies vast wat er gekozen kan worden. Je bent dus altijd zeker van de juiste waarde. Hetzelfde geldt voor een groepsvak. Dus vergeet het tekstvak...

oke en als ik het met een keuze vak doe hoe moet ik het dan doen ik heb wel verstand van programeren maar niet met access ....!!??

misschien zou jij me uit kunnen leggen waar en wat??

Je zult toch een beetje VBA moeten gebruiken, want de berekening moet worden uitgevoerd op het moment dat je een waarde uit de keuzelijst aanklikt. Eerst de keuzelijst: die moet bestaan uit twee kolommen: een kolom met de omschrijving (6%, 19% etc) en een kolom met de feitenlijke waarden (0,06; 0,19 etc). Als je de omschrijving als eerste kolom neerzet, dan maak je de breedtes van de kolommen als volgt: 2cm; 0cm en de <Afhankelijke kolom> is dan 2. Draai je de kolommen om, dan is de breedte van de eerste kolom 0cm en de tweede kolom 2cm en de <Afhankelijke kolom> is dan 1. Het resultaat is dat je in de keuzelijst alleen de omschrijving ziet.

De keuzelijst krijgt een gebeurtenis <Bij klikken>. Hierin maak je in het tekstvak de berekening. Voorbeeldje van zo'n formule:
Code:
Private Sub cboBTW_Click()
    Me.txtTotaalPrijs = (Me.txtAantal * Me.txtPrijs) * cboBTW
End Sub
Hier heet de keuzelijst cboBTW, en heb je drie tekstvakken: txtAantal (aantal produkten dat is besteld), txtPrijs (prijs van artikel) en txtTotaal (totaal berekening).
Bij klikken op een btw waarde wordt de berekening dan uitgevoerd.

owja nog 1 klein vraagje.....

ik heb een totaalprijs die word berekend met =[tekst145]+[tekst147]+[Tekst147]+[Tekst148]

maar als ik nou bij tekst 148 niks invul dan doet hij het niet ik heb de standaardwaarde al op 0 gezet maar dat maakt niets uit...

Standaardwaarde instellen heeft alleen zin voor nieuwe records, niet voor bestaande. Dus dat doet inderdaad niks. Je zult de code aan moeten passen:

Code:
=Nz([tekst145],0)+Nz([tekst147],0)+Nz[Tekst147],0)+Nz[Tekst148],0)

De nieuwe formule vervangt de oude.

Ik weet niet wat je hebt ingetypt... Afhankelijk van de taalinstellingen kan het zijn dat je deze variant moet gebruiken:
Code:
=Nz([tekst145];0)+Nz([tekst147];0)+Nz[Tekst147];0)+Nz[Tekst148];0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan