• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

BTW gebruiken voor kasboek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gtw19

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2020
Beste iedereen,

eerst, een warm kerst voor jullie allen en dierbare.

Dan nu de vraag,

Iemand een idee hoe ik het kan klaar spelen om bij een selectie in kolom D ( uitgaven / inkomsten)de juiste kolom wordt geselcteerd (of kolom F of G) en bij keuze in kolom E (BTW 0% 6% 12% 21%) ( t'ja België he )het juiste bedrag wordt berekend in respectievelijk kolom H,I,J,K.

het voorbeeldje schept misschien een beter beeld.

Alvast bedankt

Mvg,
Geeraard

Bijlagen

beste Jean-Paul,

Is al een mooi resultaat, maar misschien nog dit ....
Bij inkomsten dient ook de btw te worden ingevoerd alsook wanneer keuze is gemaakt in kolom D kan je nog invoeren in verkeerde kolom.
Kan ik dezelfde formule gebruiken voor de btw inkomsten als bij uitgave ( mits aanpassen van de berekening natuurlijk)

Toch al een major bedankt voor de aanzet.

mvg,
Geeraard

beste Jean-Paul,
Was wat voorbarig met mijn berichtje.
BTW op inkomsten klopt ook. mijn excuses.
Alleen nog een oplossing voor de mogelijkheid van uitgaven en inkomsten in de juiste kolom te kunnen plaatsen.

Mvg,
Geeraard

Ik begrijp het niet. Btw over inkomsten moet je afdragen en over uitgaven kun je aftrekken. Dat zie ik niet goed terug in het bestand. "totaal btw" 399,60 heb je dan niets aan en klopt niet.

beste senso,

u mag steeds voorstellen doen om dit euvel te verhelpen. luister en leer graag bij ;)

mvg,
Geeraard

Btw over inkomsten moet je afdragen en over uitgaven kun je aftrekken.
Dan moet je dus splitsen. Vier kolommen voor afdracht en vier voor teruggave. Hoe? Extra kolommen maken is geen punt. Echter ik denk dat je dan op basis van inhoud kolom D is Inkomsten/Uitgaven moet zorgen dat de cijfers in de juiste btw kolom terechtkomen.

Die Totalenkolommen voor de btw hebben dan geen zin. Dus de formule moet dan uitgebreid worden met ALS Uitgaven dan H tm K en Inkomsten dan M tm P.

Hoe de formule aan te passen weet ik niet.
Bekijk bijlage voorbeeld btw helpmij bestand(jp2).xlsx

Dan krijg je in de kolommen terugvorderen:
Code:
=ALS(EN(D3="Uitgaven";H$2=$E3);$F3*H$2;"")
Af te dragen:
Code:
=ALS(EN(D3="Inkomsten";H$2=$E3);$F3*H$2;"")

EN – =ALS(EN(iets is waar, iets anders is waar), waarde indien waar, waarde indien onwaar)

Laatst bewerkt:
bij bestand>opties>geavanceerd ga je voor dat tabblad het vinkje voor "nullen weergeven ..." weghalen.
Daarna pas je gewoon de afrondingsformule toe bij de BTW-kolommen.
Voor je totaal ga je gewoon de uitsplitsing toepassen tussen inkomsten en uitgaven.
Je zou anders ook nog de BTW voor de kolommen H:K voor de ene categorie negatief kunnen maken, dan zou je aan het einde van de rit, die kolom ook netjes kunnen sommeren.

Bijlagen

Dat lijkt mij als je werkelijk bij de Belastingdienst moet afdragen of vorderen niet wenselijk. Maar ik betwijfel of hier ook werkelijk sprake van is. Maar goed, uiteindelijk moet je toch zelf een opzet maken waar je goed mee kan werken en tevreden bent. Overigens weer goede tips van Cow.

Laatst bewerkt:
ik zou de boel nog verder vereenvoudigen kwa ingave en het daarna laten samenvatten door een draaitabel.
Zie bijlage.
Hierbij kan je dan gemakkelijk maand of kwartaal subtotalen krijgen (gewoon anders groeperen van de datum).
Als het fout gaat, dan kan je ook nog uitvouwen op stuknummer.
Ga in P6 staan, klik rechtermuisknop >uitvouwen en samenvouwen>4 keuzes om ofwel per maand individueel of allemaal samen samen te vouwen of uit te vouwen.
eigenlijk kan je op dergelijke manier de maanden ook samenvouwen, etc

Ik begrijp 1 iets niet, waarom de data>validatie voor "inkomsten/uitgaven" niet werkt als je een regel toevoegt, maar wel voor de BTW-tarief.
Tabellen blijven soms een raar ding.
Verder voor snel ingeven, zou ik voor 1 letter gaan voor inkomsten (i) en uitgaven (u) en zou ik voor de BTW gewoon de getallen overhouden zonder %-teken, dat tikt sneller ... .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan