btw in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

polleunited

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2010
ik heb in acces een database, tabellen, query, formulier, rapport.
Maar wie kan mij zeggen hoe en waar ik wat in moet vullen om in de ene kolom een bedrag neer te zetten, en vervolgens in een andere kolom datzelfde bedrag MET 19% btw. Ik zoek me wezenloos om dat geautomatiseerd te krijgen en kan het niet vinden.
Het invoeren doe ik in een formulier, en daar kan ik wel [bedrag exc]*(1,19) neer zetten, maar dat zie ik vervolgens niet in een rapport of tabel terug, want dat zal komen omdat hij de gegevens in een tabel opslaat.
Bedankt voor de tips.

ik heb in acces een database, tabellen, query, formulier, rapport.
Maar wie kan mij zeggen hoe en waar ik wat in moet vullen om in de ene kolom een bedrag neer te zetten, en vervolgens in een andere kolom datzelfde bedrag MET 19% btw. Ik zoek me wezenloos om dat geautomatiseerd te krijgen en kan het niet vinden.
Het invoeren doe ik in een formulier, en daar kan ik wel [bedrag exc]*(1,19) neer zetten, maar dat zie ik vervolgens niet in een rapport of tabel terug, want dat zal komen omdat hij de gegevens in een tabel opslaat.
Bedankt voor de tips.

Wil je een voorbeeld bestand plaatsen??

Als je de BTW wilt opslaan, dan zul je daarvoor in een tabel een veld voor moeten maken. Wat je gedaan hebt, een berekend veld op een formulier, is een goede stap om mee te beginnen. Maar omdat het formulierveld niet is gekoppeld aan een tabelveld, wordt het BTW-bedrag niet opgeslagen. Je zou kunnen stellen dat dat in beginsel ook niet nodig is, omdat het BTW tarief een vast percentage is. Maar dat principe kun je overboord zetten als het BTW-percentage verandert. Want dan blijken al je oue berekeningen ook ineens gebruik te maken van het veranderde btw-percentage. En dat wil je uiteraard niet...
Dus de eerste stap is: maak een veld aan in de tabel waarin je de BTW nodig hebt. Dat zal meestal de tabel zijn met bestellingen of orders.
Daarmee krijg je gelijk een ander probleem, want in het formulierveld met de berekening heb je nu die berekening staan als <Besturingselementbron>. En aangezien je maar één besturingselementbron kunt gebruiken, heb je een probleem, want je moet het berekende veld eigenlijk toewijzen aan het tabelveld. De oplossing is (relatief) simpel: de berekening die je wilt maken, zet je niet meer op het formulierveld BTW, maar laat je plaatsvinden op het veld waarover je de btw wilt berekenen.
Voorbeeldje: je Prijzenveld heet op het formulier txtTotaalprijs, en je BTW veld heet txtBTW. Het veld txtBTW is via het besturingselementbron gekoppeld aan het tabelveld BTW. Op het formulierveld txtTotaalprijs maak je een formule op de gebeurtenis <Na bijwerken>. Deze formule luidt ongeveer zo:

Code:
Private Sub txtTotaalprijs_AfterUpdate()
     Me.txtBTW.Value=Me.txtTotaalprijs * 0,19
End Sub
Wat er nu gebeurt is het volgende: Als je een totaalprijs invult, wordt automatisch het BTW bedrag uitgerekend, en ingevuld in het veld txtBTW. Aangezien dit veld is gekoppeld aan je tabel, wordt het nu netjes opgeslagen. En kun je het verder gebruiken in je rapporten.

ok, bedankt voor de snelle reactie, zal het morgen proberen !

heb de volgende code in het formulier geplaatst (na bijwerken, programmacode in het veld prijs incl), maar het bedragveld incl. btw blijft leeg.
heb dus 2 velden: prijs excl en prijs inc

Private Sub prijs incl_AfterUpdate()
Me.prijs_excl.Value=Me.prijs_incl * 0,19
End Sub

ik doe iets fout (misschien wel meer) maar wat???
bedankt !

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan