budget bedrijfs-pc +- 400 euro met uitbreidingsmogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borgulas

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Ik moet voor iemand op bedrijf een pc aanschaffen. Ik zou wel hulp kunnen gebruiken bij de aanschaf:

Budget: Ik zat te denken aan zo goedkoop mogelijk met toch de mogelijkheid (geheugen)capaciteit toe te voegen, zodat de pc diegene toch zo'n 5 jaar met de pc vooruit kan. Dat betekent denk ik oa. een duurder moederbord.
Doel: Internet+Email / Boekhoudprogramma / Excel, Word. Geen geweldig snelle computer/video kaart voor nodig dus...
Omgeving: Liever een stille PC. Zo prettig mogelijk op het kantoor.
Assemblage: Ik heb eerder een pc online samengesteld, maar laten assembleren. Ik dacht er nu aan het zelf te doen. Ik heb al ervaring met geheugen/cpu/video-kaart/netwerkkaarten/hdd plaatsen. Maar voor de rest niet echt. Hoeveel tijd gaat erin zitten dat te leren?
Besturingssysteem: Ik zat te denken aan Windows 7 Prof., maar misschien is home premium ook wel genoeg qua functionaliteit.
Opties / randapparatuur: Misschien een reepje van 1GB uit de oude pc die ik mee kan nemen of DVD-speler, verder niet. Ik ben niet echt op de hoogte van wat nu de aan te raden hardware is. Ik hoop dat jullie mij suggesties kunnen geven.
Als iemand een compleet systeem dat ergens te koop is kan aanraden, dan is dat ook welkom. Zaken als de HDD of DVD-speler zijn niet zo'n probleem qua keuze. Meer de vraag welk moederbord, videokaart, processor, hv. geheugen, geschikt is.

Ik heb een pc samengesteld op alternate en ben gekomen met het volgende :

CPU: AMD Athlon II X2 250
Voeding: OCZ ModXStream Pro 500W
Behuizing: Rasurbo BC-11
DVD-brander: ASUS DRW-24B3ST
Koeling: Arctic-Cooling F9 Pro TC
Moederbord: MSI 760GM-E51 (met onboard ATI Radeon HD3000)
HDD: Seagate ST3250318AS 250GB (is genoeg gb)
Geheugen: Kingston ValueRAM 2 GB DDR3-1066

Ik heb geen videokaart gekozen, omdat de onboard kaart me genoeg lijkt. De pc is niet voor games of zware grafische programma's. Het moederbord is wel wat goedkoop. Ik heb er niet echt kijk op of die lang mee kan. Bij elkaar kom ik uit op slechts € 264 aan hardwarekosten.

Laatst bewerkt:
400 euro inclusief windows is wel heeel erg krap
want je bent daar al 80 euro aan kwijt

ik zal kijken of er iets mogenlijk is

Klopt en daarom dacht ik ook misschien is het beter een compleet systeem te kopen. Dan is Windows inclusief en vaak ook goedkoper dacht ik. Bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt door een moderator:
klikerdeklik

ik heb er wel een dedicated videokaart in moeten doen want op dit moederbord zit geen onboard gpu
en dedicated is goedkoper dan onboard bij AMD (altans de moederborden zijn duurder met onboard GPU)

het is in iedergeval een stukkie beter dan het systeem wat jij had samengesteld :P

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik was even de stad in. Thx voor de suggesties! Erg behulpzaam :thumb::love: beide zien er leuk uit. @paranoid Van azerty is het wel leuk dat je allemaal hoogbeoordeelde producten hebt uitgezocht. @firest0rm ook jouw setje erg scherp geprijst. Moederborden zijn aan elkaar gewaagd, asrock is volgens mij iets beter. Beide genoeg uitbreidingsmogelijkheden. Dedicated videokaart is relatief goedkoper, maar ik heb geen geweldige kaart nodig. Totaal is het setje van paranoid net iets goedkoper en ook een betere cpu.

Als ik nou echt heel zuinig ga doen zet ik er 2GB geheugen in, een oude DVD-speler en een HDD van 160/250GB. Maar qua prijs zal het niet veel schelen en misschien is het met oog op duurzaamheid ook beter toch die paar extra tientjes erin te investeren.

Over het assembleren; ik denk eraan het eens zelf te proberen. Zit er veel risico aan dat het mis gaat? Het monteren van moederbord, bekabeling en plaatsen van cpu+koeler lijkt mij het meest lastige.

Als je het risico op iets kapot maken wilt verminderen kan je een antistatisch polsbandje kopen. Voor de rest moet je voorzichtig zijn met de CPU pinnetjes maar daarmee is dan ook alles gezegd ;) Koeler kan je erop klikken, CPU valt zo in het socket (als je hem goed plaatst...) Bekabeling is gewoon weer klikwerk.

Dan doe ik er zo'n polsbandje bij en ga ik de uitdaging aan :P
Nog een puntje over de behuizing die je hebt gekozen. Ik heb de computer het liefst zo stil mogelijk. De case-fan die je hebt uitgekozen lijkt daar prima voor, maar die van de voeding daar kan ik niet veel over zeggen. Denk je dat die stil gaat zijn en is 400 watt genoeg?

Ik dacht toch nog een beetje te kunnen besparen op geheugen door ipv. 4GB 2GB te nemen. Ik kon al aardig gamen met 2GB en tegenwoordig is het ook allemaal DDR3 dus het moet toch echt wel genoeg zijn eerst. Wat dacht je van ipv. die kingston voor deze corsair te gaan. Mochten ze in de toekomst meer geheugen willen plaatsen, is dit dan een goede keuze?

Geheugen kost geen drol, en die 2 tientjes meer is het 100% de moeite waard. 2GB met Windows 7 is gewoon aan de krappe kant. Zeker met een 64-bit uitvoering die nodig is als je later wilt upgraden naar 4GB. 64-bit Windows 7 vereist namelijk 2GB minimaal.

ok thx, ik houd 't op 4GB ;). Dan is het enige waarbij ik nog aan wijziging denk de processor. Ipv die je gekozen hebt dacht ik aan een lichtere: AMD Athlon II X2 240e / 2.8 GHz Energy Efficient voor iets minder dan 60 euro's. Ook een aardig processortje toch :P

Je moet eens weten waar die man het nu nog aardig mee vol houdt:
40GB aan harddisk, 1GB geheugen en 2,2 ghz cpu ^^ Volgens mij is hij gauw tevreden

Laatst bewerkt:
Energy Efficient.... je kan voor hetzelfde geld een X3 kopen die een stuk sneller is alleen dan niet Energy Efficient. Volgens mij verbruikt die 30 wat meer.

Ja het klinkt wel mooi he. Energy Efficient. Vraag me af wat het nou scheelt op jaarbasis. Die X3 is idd veel sneller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan